با وجود اینکه تردد وسایل نقلیه در پیاده‌راه‌ها ممنوع است، اما عبور و مرور موتورسیکلت‌ها در این نقاط شهر به معضلی مهم در شهر همدان تبدیل شده که نارضایتی عموم رهگذران پیاده‌راه‌ها را به همراه دارد و چاره اندیشی مسئولان امر را می‌طلبد.
کد خبر: ۸۶۳۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۶ 15 June 2020
طرح پیاده‌راه‌سازی همدان با اهدافی مثل نظم بخشی به شهر، بهره‌گیری از ظرفیت گردشگری خیابان‌ها، انتقال وسایل حمل‌ونقل عمومی به پارک‌سوارها، ایجاد فضای آرام برای گذران اوقات شهروندان و رضایت‌مندی عموم مردم اجرا شد.

به گزارش ایسنا، مسئولان شهرداری همدان آن روز‌ها این پروژه را با شعار «با مردم، برای مردم» اجرایی کردند، امروز پس از گذشت حدود دو سال این سوال مطرح است که آیا این نقاط از شهر مکان امنی برای مردم است؟ چرا شهروندانی که از پیاده‌راه‌ها گذر می‌کنند نه تنها آن را مکان امنی نمی‌دانند بلکه از سلب آرامش و آسایش حرف می‌زنند؟

با وجود اینکه تردد وسایل نقلیه در پیاده‌راه‌ها ممنوع است، اما عبور و مرور موتورسیکلت‌ها در این نقاط شهر به معضلی مهم در شهر همدان تبدیل شده که نارضایتی عموم رهگذران پیاده‌راه‌ها را به همراه دارد و چاره اندیشی مسئولان امر را می‌طلبد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان در این باره گفت: از زمان تبدیل خیابان‌های بوعلی و اکباتان به پیاده‌راه یکی از دغدغه‌های اصلی ما بحث تردد موتورسیکلت سواران بود و از همان زمان پیگیر بودیم شهرداری تمام کوچه‌های مشرف به پیاده‌راه‌ها را مسدود کند.

سرهنگ علی فکری ادامه داد: شهرداری همدان بعضی از کوچه‌ها را با موانع بازدارنده فیزیکی مسدود کرد و تعدادی از آن‌ها باز ماند و این اقدام از بخشی از تردد‌ها جلوگیری کرد.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر طرح ویژه راهور و برخورد با موتورسیکلت سواران به اندازه کافی جوابگوی تخلفات نبود چراکه ورودی‌ها و کوچه‌های زیادی وارد این پیاده راه‌ها می‌شوند و اگر بخواهیم تمام توان انتظامی راهور را در این خیابان‌ها متمرکز کنیم باز هم کم می‌آوریم و برای مسدود کردن باید تمام توان خود را آنجا متمرکز کنیم.

فکری تصریح کرد: طی چند وقت گذشته مکاتبه‌ای با شهرداری همدان درباره موضوع مسدود شدن خیابان بوعلی داشته و درخواست کردیم موانعی برای پیشگیری از ورود موتورسیکلت سواران ایجاد کنند، اما متأسفانه در نصب موانع اقدام خاصی صورت نگرفت، به همین علت موضوع را به فرمانداری و استانداری منعکس کردیم و آن‌ها قول انجام دادند.

وی با تأکید بر اینکه پلیس راهنمایی و رانندگی دست روی دست نگذاشته است، گفت: در حال حاضر طرح‌های روزانه در حال انجام است و روز شنبه ۳۶۰ دستگاه موتورسیکلت در پیاده‌راه‌های بوعلی، اکباتان و میدان امام (ره) که تردد و توقف داشتند، اعمال قانون کردیم که در روز یکشنبه اعمال قانون بازدارنده بود و به ۲۱۱ مورد کاهش پیدا کرد.

فکری با بیان اینکه بعضی از مغازه‌داران این خیابان‌ها با موتورسیکلت تردد و در پیاده‌راه پارک می‌کردند، ادامه داد: این کار هم تخلف بود و کاهش اعمال قانون در روز یکشنبه نشان داد بعضی از مغازه‌داران موتورسیکلت نیاورده‌اند.

وی افزود: این اقدامات مانند داروی مُسکن برای قلب سرطانی است و درمان درد باید به صورت ویژه انجام و موانع بازدارنده نصب شود که از تخلف جلوگیری کنیم، اینکه اجازه دهیم مردم تخلف کنند و بعد اعمال قانون کنیم تأثیر چندانی نخواهد داشت.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان با بیان اینکه رسانه‌ها به این حوزه ورود و از شهرداری مطالبه‌گری کنند، یادآور شد: در شهر‌هایی مانند قم، مشهد و اصفهان نقاطی که منتهی به مکان‌های گردشگری یا مذهبی است، توسط علائم فیزیکی بسیار محکم بازدارنده شده‌اند که در همدان هم باید این اتفاق بیفتد.

فکری با اشاره به اینکه دغدغه راهور عابران پیاده هستند، خاطرنشان کرد: طرحی که توسط ما در این نقاط در حال انجام است تا زمانی که نیاز باشد و تردد موتورسواران کاهش یابد و پیاده راه‌ها نظم دهی شود، انجام می‌گیرد و امیدواریم دستگاه‌های دیگر هم پای کار بیایند که تخلف به صفر برسد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه آمار تصادف فوتی در این محل‌ها نداشته‌ایم، گفت:، چون تردد عابر در پیاده‌راه‌ها زیاد است تردد موتورسیکلت‌ها به آرامی صورت می‌گیرد، اما دغدغه این است که این اتفاق در آینده نیفتد و هدف پیشگیری از تخلف و تصادف است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان همدان هم به خبرنگار ایسنا گفت: نیروی انتظامی برای تردد موتورسیکلت‌ها در پیاده راه‌ها و میدان امام خمینی (ره) طرح دارد که در حال اجرا است، علاوه بر این تردد موتورسواران در پیاده‌راه‌ها نیاز به کار فرهنگی دارد و نیروی انتظامی از موتورسوارانی که رعایت می‌کنند تشکر می‌کند.

حسین بشری اضافه کرد: نیروی انتظامی در مکان‌هایی مانند محدوده میدان امام (ره) و خیابان‌های بوعلی و اکباتان که مردم به تردد موتورسواران معترض هستند، محدودیت‌هایی اجرا می‌کند.

وی ادامه داد: در مکان‌های ذکر شده اجازه تردد به موتورسواران را نمی‌دهیم همچنین انتطار داریم مردم همکاری کنند که کار به بحث‌های سلبی، مقابله، توقف و انتقال موتورسیکلت به پارکینگ کشیده نشود.

بشری تصریح کرد: معمولاً پیاده‌راه‌ها محل عبور خانواده‌هاست و با گذر موتورسیکلت ممکن است بچه‌ها امنیت نداشته باشند، به همین علت چند روزی است که این طرح اجرا می‌شود و شهرداری هم در این امر به ما کمک می‌کند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان همدان اظهار کرد: مقرر شده است شهرداری ورودی‌هایی را مسدود کند که بخشی از آن مسدود شده و بخش‌هایی هم در حال علامت گذاری و تابلو زدن است که مسدود شود بنابراین محدودیت‌ها را اعلام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در بعضی مکان‌ها همکاران نیروی انتظامی حضور دارند و در ساعت‌های پرتردد عبور و مرور‌ها را کنترل می‌کنند و اجازه تردد موتور سواران را نمی‌دهند و اگر موتورسواران در محدودیت‌های طرح عبور کنند موتورسیکلت آن‌ها به پارکینگ انتقال داده می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان هم به خبرنگار ایسنا گفت: براساس قانون، تردد موتورسیکلت و خودرو در پیاده راه‌ها ممنوع است و نیروی انتظامی باید طبق وظیفه قانونی خود این قانون را اجرا کند.

کامران گردان ادامه داد: نیروی انتظامی در این زمینه مشکلاتی مانند نامناسب بودن راه‌بند‌ها را مطرح کرده که باید با شهرداری هماهنگ شود و طرح بدهند و شهرداری ملزم است این کار را انجام دهد.

وی با طرح این سوال که آیا جایی که عبور ممنوع است حتماً باید نرده هم زده شود یا می‌تواند اعمال مقررات داشته باشد؟ بیان کرد: اگر موضوع ممنوعیت تردد موتورسواران در پیاده‌راه‌ها اعلام و طبق قانون با آن‌ها برخورد شود، مردم هم تبعیت می‌کنند.

گردان با تأکید بر اینکه هیچ اتومبیل و موتورسواری نباید در پیاده راه تردد داشته باشد، گفت: شهرداری باید فضا را برای جلوگیری از تردد آن‌ها فراهم آورد و پلیس هم وظیفه دارد از تردد موتورسیکلت‌ها به پیاده راه جلوگیری کند.

رئیس شورای شهر همدان اضافه کرد: اگر امکانات پلیس کم است با راه‌بند می‌توان کمکش کرد و اگر طرح یا مکملی برای اعمال مقررات داشته باشند می‌توانند با شهرداری مکاتبه کنند و شورای شهر هم پیگیری می‌کند تا عملیاتی شود.

وی هدف از پیاده راه سازی در شهر همدان را امنیت و آرامش شهروندان دانست و خاطرنشان کرد: بدیهی است که موتورسواران در پیاده راه‌ها آسایش مردم را سلب می‌کنند، هزینه‌های گزافی برای پیاده راه سازی همدان صرف شده تا برای شهر یک برند باشد، اما اگر به مرور اجازه دهیم موتورسواران و سپس خودرو‌ها در آن تردد کنند هم پیاده راه تخریب می‌شود و هم فضای اجتماعی به هم می‌ریزد و ما موافق این کار نیستیم.

گردان ادامه داد: وقتی خانواده‌ها در پیاده راه قدم می‌زنند به جز مسیری که برای خودرو برقی درنظر گرفته شده نباید هیچ خودروی‌دیگری در مسیرشان حرکت کند و عبور ناخوداگاه موتور سواران برای آن‌ها مخاطره آمیز است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان هم اجرای طرح کنترل تردد موتورسیکلت‌ها در پیاده‌راه‌های شهر را ضروری دانست و بر اجرای کامل این طرح در پیاده راه‌های بوعلی، اکباتان و میدان امام (ره) تأکید کرد.

علی فتحی در جلسه کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان بیان کرد: پیاده‌راه‌های بوعلی، اکباتان و میدان امام (ره) با هدف تاأین آرامش و سلامت روان مردم راه‌اندازی شد، اما تردد موتو‌رسیکلت‌ها علاوه بر ایجاد مزاحمت برای شهروندان و کسبه، خطری برای عابران پیاده نیز محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این طرح برای بهبود روان حرکتی محوطه پیاده‌راه از ابزار‌های راه‌بند‌ها استفاده شده است، یادآور شد: این راه‌بند‌ها با توجه به بار ترافیکی وارده به معابر فرعی منتهی به پیاده‌راه، موقعیت معابر، عرض معابر و راه‌های دسترسی به معابر انتخاب شده‌اند، اما به تدریج فرسوده می‌شوند که باید از ابزار استاندار و مناسب استفاده کرد.

فتحی به بحث ایمن‌سازی معابر هم اشاره و تأکید کرد: نصب راه بند‌های یو شکل استیل برای مسدود کردن کوچه‌ها و معابر ورودی منتهی به پیاده‌راه بوده که این راه‌بند‌ها نباید برای عابرین پیاده مزاحمتی ایجاد کنند.

فتحی با اشاره به تررد موتور سیکلت‌ها در پیاده راه‌ها اظهار کرد: کنترل ترافیک شهر بر عهده پلیس راهنمایی و رانندگی است، اما پلیس در این زمینه عملکرد خوبی نداشته بر این اساس لازم است در این راستا نسبت به وظایف ذاتی خود بهتر ورود پیدا کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار