مبارکی خاطرنشان کرد: شهرستان بشکرد از نظر منابع طبیعی دارای مساحت کل ۱۰۰۰۰۵۴ هکتار است که مساحت ۷۸۰۰۳۸ هکتار آن اراضی ملی دولت و مساحت ۲۲۰۹۱۶ هکتار آن مستثنیات اشخاص میباشد.
کد خبر: ۸۶۲۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴ 14 June 2020

«تابناک»، زینب نورالدینی؛ ۹۵٪ اراضی کشاورزی و معیشتی مردمان سخت کوش بشکرد که در بدترین شرایط سرزمینی ایران زمین از دیرگاه و نسلهاست روزی رسان و خوان گستر این مردمان زحمتکش است به عنوان اراضی ملی ثبت شده است.

شاهو غلامشاهی یکی از شرکای اراضی کشاورزی صحرای گرگ (دشت آزادگان) در گفت وگو با خبرنگار «تابناک» اعلام کرد: دشت آزادگان یا صحرای گرگ در گذشته از توابع شهرستان بشکرد بوده که اخیراً در تقسیمات جغرافیای شهرستان میناب قرار گرفته است، ما تاکنون نسبت به اینکه زمینهای اجدادیمان در تصرف دولت آمده مطلع نبودیم با توجه به خشکسالی‌های اخیر و نابودی کشاورزی خصوصاً در حوزه شرق ما از سال ۸۴ امکان کشت و زرع نداشتیم پارسال که وضعیت بارندگی مناسب بود شروع به کاشت هندوانه کردیم که از جانب «منابع طبیعی» نامه‌ای دریافت کردیم که شاکی ما بودند و به ما گفته شد این زمین‌ها اراضی دولتی است، این در حالی است که آثار نخلستان‌ها و کشاورزی ما همچنان موجود است ، از دولت خواهشمندیم نسبت به رفع مشکل کشاورزان دشت آزادگان اقدام کند.

محمد غریب شاهی عضو شورای اسلامی شهرستان بشکرد در گفت وگو با خبرنگار «ندای هرمزگان» در این مورد گفت: یکی از مهمترین مشکلات که روزانه مراجعات زیادی از طرف مردم به خصوص کشاورزان داریم در بحث اراضی ملی است متأسفانه کشاورزان زمینهای دارن که سالیان سال آمدند بر روی آن کار کرده‌اند و نخیلاتی وجود دارد که شاید بالغ بر 200 سال قدمت دارند و مردم این مناطق سالیان سال از این طریق امرار معاش می‌کنند ولی متأسفانه وقتی به جهاد کشاورزی مراجعه می‌کنند برای گرفتن تسهیلات متوجه میشن که این زمینها به نام دولت سند خورده است .

وی با اشاره به اینکه قوه قضائیه اعلام کرده تا پایان امسال آخرین مهلت برای تبدیل سندهای دفترچه‌ای به سند تک برگ است تصریح کرد: کل مساحت بشاگرد یک میلیون هکتار میباشد که بیش از هفتصد هزار هکتار آن اراضی ملی است و این موضوع مردم و کشاورزان منطقه را با چالش جدی مواجه ساخته ، لازم است که همه مسئولان استانی چاره‌ای بی اندیشند تا مشکل اراضی مردم بشاگرد حل و سند زمینها به نام خود کشاورزان زده شود.

وی اذعان کرد: ما در بحث زمینهای مسکونی هم از این دست مشکلات داریم خواهشمندیم که مسئولان کمک کنن تا مشکل مردم شهرستان بشاگرد هر چه زودتر حل شود.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بشاگرد در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار «تابناک» گفت: طبق دستور ابلاغی قوه قضائیه و ثبت اسناد کشور مهلت تبدیل اسناد مالکیت از دفترچه‌ای به تک برگ تا پایان امسال است.

مبارکی تصریح کرد : اجرای بخشنامه شماره ۹۴/۵/۱۱۵۹۸ سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری کشور در تاریخ ۱/۹/۹۵ دفتر ثبت بسته شد، به استناد بند ۱ ماده ۵۴ رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی ‌کشور مصوب ۱/۲/۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی و در اجرای بخشنامه شماره ۹۴/۵/۱۱۵۹۸ مورخ ۵/۵/۱۳۹۴ سازمان جنگل‌ها دفتر ثبت اعتراضات که در مورخ ۱۲/۶/۱۳۹۰ بسته بوده باز شد و با توجه به اینکه اراضی بشکرد فاقد اصلاحات ارضی و فاقد پلاک بودند، شامل این بخشنامه نشد و تنها در کمیسیون ویژه دادگستری استان مورد اعتراض است.

مبارکی خاطرنشان کرد: شهرستان بشکرد از نظر منابع طبیعی دارای مساحت کل ۱۰۰۰۰۵۴ هکتار است که مساحت ۷۸۰۰۳۸ هکتار آن اراضی ملی دولت و مساحت ۲۲۰۹۱۶ هکتار آن مستثنیات اشخاص میباشد.

وی افزود: سال ۱۳۹۰ بخشنامه‌ای به نام ماده کمیسیون ماده ۵۶ ابلاغ شد ، در شهرستان بشکرد ۱۹ پرونده تشکیل گردید و در مورخ ۱۲/۶/۱۳۹۰ کمیسیون بسته شد و برای حل مشکل رفع موانع تولید در حال تشکیل بود که بخاطر اینکه اراضی آن اصلاحات ارضی شکل نگرفته بود و فاقد پلاک بودند، شامل این شهرستان نشد و اراضی ثبت شده در سال ۲۷/۱۰/۱۳۴۱ صورت گرفته و در حال حاضر منابع طبیعی در حال اجرای طرح اصلاح و بازنگری نقشه‌های اجرایی دهه ۷۰ تا ۸۰ است و در حال حاضر از طریق کمیسیون ماده ۵۶ ویژه مستقر در دادگاه استان اراضی اختلافی اشخاص و دولت صورت می پذیرد و تنها راه نجات اراضی مردم انتقال دوباره کمیسیون ماده ۵۶ به این شهرستان است.

شایان ذکر است؛ شهرستان بشکرد به غیر از تعداد روستاهای الحاقی به شهرستان میناب دارای ۲۷۰ پارچه آبادی است با وجود این تعداد روستا قرار گرفتن ۹۵ درصد اراضی شهرستانی که تنها راه ارتزاق مردمانش از دیرباز کشاورزی و دامداری بوده است به عنوان اراضی ملی اقدامی است که جای تأمل بسیار دارد.

متولیان امر لازم است مشکل مردمان بشاگرد را قبل از اینکه به کلافی سردرگم تبدیل شود مرتفع فرمایند و مردمان این دیار را محروم تر از وضعیت فعلی نسازند.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار