پس از آنکه صید ترال توسط شناور‌های چینی توسط سپاه متوقف شد طمع صید گسترده ماهیان به این روش به جان سودجویان داخلی افتاد تا جایی که اوایل هفته جاری فرمانده مرزبانی استان هرمزگان از توقیف ۳ فروند شناور صیادی متخلف دارای تور صیادی غیرمجاز ترال و کشف بیش از ۴۰ تن انواع ماهی توسط مزبانان دریایی این استان خبر داد.
کد خبر: ۸۶۱۲۸۹
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸ 11 June 2020

پس از آنکه صید ترال توسط شناور‌های چینی توسط سپاه متوقف شد طمع صید گسترده ماهیان به این روش به جان سودجویان داخلی افتاد تا جایی که اوایل هفته جاری فرمانده مرزبانی استان هرمزگان از توقیف ۳ فروند شناور صیادی متخلف دارای تور صیادی غیرمجاز ترال و کشف بیش از ۴۰ تن انواع ماهی توسط مزبانان دریایی این استان خبر داد.

محمدعلی یکتانیک، کارشناس و فعال محیط زیست با اشاره به اینکه صید ترال به سه روش ترال سطح، ترال میانی و ترال کف انجام می‌شود به میزان می‌گوید: هر سه روش صید ترال روش‌های منسوخ شده هستند که آسیب‌های جبران‌ناپدیری به اکوسیستم دریا وارد کرده و دریا را تبدیل به برهوت می‌کنند. ایجاد برهوت‌های دریایی معضلی است که در بعضی از نقاط جهان شناسایی شده‌اند. در این برهوت‌ها بخشی از دریا که توسط تور‌های صید ترال شخم زده شده عاری از حیات شده و تنوع جانوری خود را در کف و میانه از دست می‌دهد و ماهیگیری به طور کلی در این مناطق تعطیل می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: متاسفانه با ورود شناور‌های چینی این اتفاق در بخش‌هایی از ایران هم افتاد و اکنون هم همچنان ادامه دارد. پس از آنکه شناور‌های مجهز چینی با مجوز دولت وارد آب‌های خلیج فارس و دریای عمان شده و کف دریا را با تور‌های صید ترال شخم زدند ماهیگیران بومی معترض شدند و از کار بیکار شدند و صید در دریا به طور کلی از بین رفت.

یکتانیک یادآور می‌شود: صیاد‌های چینی با مجوز صید فانوس ماهی وارد آب‌های ایران شده‌بودند. اما پس از مدتی مشخص شد که روش صیدشان گزینشی نداشته و با تور‌های عظیمی به اندازه یک زمین فوتبال با سی متر ارتفاع انجام می‌شود. تور‌هایی که در بستر دریا به حرکت در آمده و جانداران را یکجا برداشت می‌کردند.

وی با بیان اینکه یگان صیادان چینی شامل ۱۴ فرورند شناور بود می‌گوید: هر کدام از این شناور‌ها به نوعی از دام مجهز بودند که با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست و شیلات دریا را شخم زده و ماهیگیری را تعطیل کرده بودند که با ورود نهاد‌های دیگر جلوی فعالیتشام گرفته شد.

این کارشناس محیط زیست اضافه می‌کند:، اما حالا این سودجویان داخلی هستند که به روش ترال سطحی-میانی در آب‌های جنوبی کشور به ویژه در استان هرمزگان، جزایر قشم، هنگام و هرمز صید می‌کنند. صیدی که بر خلاف قوانین و مقررات محیط زیست و شیلات و بر خلاف قوانین دریایی است.

وی با بیان اینکه شناور‌های سودجویان، ماهیان ریز مانند آنچوی و ساردین‌ها را برداشت می‌کنند می‌گوید: این برداشت در حجم گسترده بسیار سهمگین است چرا که این ماهیان ریز خوراک زیستمندان دریا هستند که در این روش روزی حدود ۲۵۰ تن از آن‌ها برداشت می‌شود.

این فعال محیط زیست اضافه می‌کند: در این روش یک قایق مجهز به موتور بسیار قوی است که وقتی گله‌های ماهی مشاهده می‌شوند دور آن‌ها توری می‌اندازد که از زیر بسته می‌شود. سپس تور را بالا می‌کشند و همه قایق‌ها را پر از ماهی می‌کنند. قایق‌ها ماهی‌ها را به ساحل می‌آورند در همان ساحل هر تن ماهی را بین یک میلیون تا یک و پانصد هزار تومان معامله می‌کنند. ماهی‌ها از قایق‌ها توسط کامیون‌هایی که در ساحل مستقر هستند به کشتزار‌هایی که به کشتزار‌های مرگ موسوم هستند منتقل شده و در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرند. این ماهی‌های خشک‌شده سرانجام با قیمت ناچیز فروخته می‌شوند تا یا صادر شده و یا در کارخانه‌های پودر ماهی به غذای دام یا کود کشاورزی تبدیل شوند.


وی با بیان اینکه ترال سطحی - میانی هم مانند ترال کف، گزینشی ندارد می‌گوید: متاسفانه در این روش هم تمام جانداران در معرض صید قرار دارند. درآمدی که از این روش حاصل صیادان بومی حاصل می‌شود مقطعی است به قیمت تخریب همیشگی دریا تمام می‌شود. در واقع همین صیادان هم به زودی برای همیشه از نعمت‌های بزرگی که در نتیجه این روش صید در معرض نابودی همیشگی قرار دارده‌اند محروم خواهند شد.

منبع: میزان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار