یک کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به صحبت‌هایی که درباره اخذ مالیات از عایدی سرمایه در بورس مطرح شده، گفت: بهتر است قبل از بازار سرمایه، سراغ اخذ مالیات از فعالیت‌های دلالی و همچنین خانه‌های خالی برویم.
کد خبر: ۸۶۱۲۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲ 11 June 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،دکتر علی حیات‌نیا، با اشاره به پیشنهاداتی که در زمینه اخذ مالیات از عایدی سرمایه در بازار بورس مطرح شده، اظهار کرد: ما بخش‌های مهمتری در کشور داریم که مالیاتی از آنها اخذ نمی‌شود و باید ابتدا سراغ این بازارها برویم.

وی واحدهای مسکونی خالی را یکی از مهمترین این موارد دانست و افزود: چند سال است کارشناسان اقتصادی بر لزوم اخذ مالیات از خانه‌های خالی تاکید می‌کنند که تا کنون اجرایی نشده است. این کار علاوه بر نقشی که در افزایش درآمدهای مالیاتی دارد، به بازار مسکن هم سامان خواهد داد و نقش قابل توجهی در کنترل قیمت‌ها چه در بعد خرید و فروش و چه رهن و اجاره دارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: در حوزه فعالیت‌های دلالی و سوداگری نیز در بازار سکه و ارز گاهی درآمدهای میلیاردی نصیب افراد می‌شود و مالیاتی هم بابت این درآمدهای هنگفت پرداخت نمی‌کنند، پس باید اولویت اخذ مالیات را بر حوزه واسطه‌گری هم قرار دهیم.

به گفته حیات‌نیا، در بسیاری از بخش‌های دیگر کشور نیز فرارهای بزرگ مالیاتی داریم که باید سراغ شناسایی آنها هم برویم و پس از همه این موارد بازار سرمایه در اولویت بعدی باشد.

وی گفت: اگر قرار بر اخذ مالیات از عایدی در بازار سرمایه هم باشد باید پایه یا کفی برای اخذ مالیات درنظر گرفته شود، به گونه‌ای که برای معاملاتی که مقدار آنها چندان چمشگیر نیست مالیات لحاظ نشود و فقط معاملات کلان که عواید زیاد دارند، مشمول مالیات شوند.

حیات نیا تاکید کرد: اگرچه اخذ مالیات از بورس باید در اولویت‌های بعدی باشد، اما به نظر می‌رسد به دلیل رونق خوبی که این بازار دارد، اخذ مالیات نیز تاثیر منفی چندانی در آن نداشته باشد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار