کد خبر: ۸۶۰۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۵ 08 June 2020

 

تابناک گیلان/ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد کم جان بورس در ابرکانال، سهام آسیا اقیانوسیه رشد کردند، کاهش قیمت سکه، استراحت دلار و یورو در صرافی‌های بانکی، نان صنعتی گران می‌شود؟، کاهش تعرفه واردات برنج و رشد محدود قیمت جهانی طلا را در بر دارد.
 
 
تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد کم جان بورس در ابرکانال، سهام آسیا اقیانوسیه رشد کردند، کاهش قیمت سکه، استراحت دلار و یورو در صرافی‌های بانکی، نان صنعتی گران می‌شود؟، کاهش تعرفه واردات برنج و رشد محدود قیمت جهانی طلا را در بر دارد.

رشد کم جان بورس در ابرکانال

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز، با افزایش 2720 واحدی معادل 0.24 درصد به رقم یک میلیون و 118 هزار واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با رشد 91 واحدی به رقم 12 هزار و 585 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش 722 واحدی معادل 0.24 درصد به رقم 297 هزار و 6 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد 2731 واحدی معادل 0.77 درصد، عدد 356 هزار و 649 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 1806 واحدی معادل 0.77 درصد به رقم 235 هزار و 830 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 4881 واحد افزایش معادل 0.33 درصد را رقم زد و به سطح یک میلیون و 494 هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 4162 واحد افزایش معادل 0.50 درصد به رقم 830 هزار و 365 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 3527 واحد کاهش معادل 0.16 درصد همراه بود و عدد 2 میلیون و 213 هزار واحد را به نمایش گذاشت.

انتقاد یک نماینده مجلس از بالا بودن نرخ کارمزد کارگزاری‌های بورس

سید محسن دهنوی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در حساب توئیتری خود نسبت به بالا بودن نرخ کارمزد کارگزاری های بورس انتقاد کرد. این نماینده مجلس در حساب توئیتری خود نوشت: انحصارگرایی، سازمان ها را ناکارآمد و رشد باندبازی را در پی دارد. چرا با عدم صدور مجوز تأسیس کارگزاری جدید بورس در 14 سال اخیر، نرخ کارمزد کارگزاری ها بالا مانده است؟ همراه با تعدادی از نمایندگان در اعتراض به این وضع از وزیر اقتصاد سوال کردیم تا صدور مجوزها تسهیل و تسریع شود.

چند هزار ایرانی برای فروش سهام عدالت به بانک رفتند؟

سخنگوی سهام عدالت در گفتگو با شبکه خبر در خصوص افرادی که در حال حاضر روش غیر مستقیم را انتخاب کردند، اظهار کرد: اشخاصی که روش غیر مستقیم را انتخاب کردند سهام دار یک شرکت به نام شرکت‌های سرمایه گذار استانی خواهند شد، اما به طور کلی می‌توان به این مسئله اشاره کرد که تمام دارایی‌های آن‌ها از این ۳۶ شرکت سهام عدالت که در بازار بورس فعالیت دارند به شرکت سرمایه گذار استانی واگذار می‌شود.

حسین فهیمی  در خصوص مجموع آمار افرادی که در سامانه سهام عدالت روش مستقیم را انتخاب کردند، افزود: تا به امروز ۱۷ میلیون نفر روش مستقیم را انتخاب کرده اند، نکته‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد این مسئله است که برخلاف پیش بینی بد بینانه‌ ما و سایر کارشناسان بورس در خصوص اینکه مشمولان سهام عدالت در همان روز‌های اولیه آزاد سازی سهام عدالت به شعب بانک‌های مربوط جهت فروش سهامشان مراجعه می‌کنند، اما خوشبختانه با توجه به رفتار منطقی که سهام داران در این خصوص به نمایش گذاشتند تا به امروز فقط ۶۰۰ هزار نفر از مجموع ۱۷ میلیون نفر سهام دار به بانک‌ها در جهت فروش سهامشان مراجعه کرده اند. او تاکید کرد: از این ۶۰۰ هزار نفر عده‌ای بخشی از سی درصد سهام خود را به فروش رساندن و بعضی دیگر از سهام داران تمام سهام سی درصد خود را در بانک‌ها معامله کرده اند.

سهام آسیا اقیانوسیه رشد کردند

روز دوشنبه، امیدها برای ریکاوری سریع‌تر اقتصاد از پاندمی کرونا موجب شد سهام آسیا اقیانوسیه امروز، در شروع معاملات هفتگی بازارها رشد کند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۰.۲ درصد رشد کرد در حالی که نیکی ژاپن ۰.۹۳ درصد جهش کرد. در بازار چین کامپوزیت شانگهای ۰.۲۵ درصد بالا آمد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۵۹ درصد رشد کرد. بازارهای استرالیا به علت تعطیلی رسمی بسته بود. کوسپی کره‌جنوبی ۰.۳۷ درصد رشد کرد. شاخص ۱۰۰ شرکت برتر آسیا اقیانوسیه سی‌ان‌بی‌سی هم ۰.۳۹ درصد بالا آمد. در بازار ارز، شاخص دلار در برابر ارزهای مهم جهان که هفته گذشته در ۹۷.۸ واحد قرار داشت، امروز تا ۹۶.۸۸۶ واحد پایین آمد. نرخ برابری دلار با ین ژاپن که هفته گذشته تا ۱۰۸.۵ واحد تضعیف شده بود، امروز تا ۱۰۹.۴۵ واحد تقویت شد.

کاهش قیمت سکه

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران امروز با افت ۷۰ هزار تومانی قیمت نسبت به روز معاملاتی گذشته به رقم هفت میلیون و ۲۶۵ هزار تومان فروخته شد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز هفت میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. همچنین نیم سکه نیز سه میلیون و ۶۷۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۹۹۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۶۰ هزار تومان تعیین قیمت شد. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۷۰۹ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز سه میلیون و ۷۵ هزار تومان به فروش رسید.

رشد محدود قیمت جهانی طلا

قیمت طلا پس از این که آخرین بار تحت تاثیر کاهش تقاضا برای خرید دارایی امن، به پایین‌ترین حد در بیش از یک ماه اخیر سقوط کرد، در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی اندکی رشد کرد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۶۸۲ دلار و ۵۷ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۵ درصد افزایش، به ۱۶۹۱ دلار و ۴۰ سنت رسید. به گزارش ایسنا، قیمت هر اونس طلا روز جمعه پس از آماری که نشان داد شمار مشاغل غیرکشاورزی آمریکا در ماه میلادی گذشته ۲.۵۰۹ میلیون شغل افزایش داشته است، ۴۴ دلار و ۴۰ سنت معادل ۲.۶ درصد سقوط کرد و به ۱۶۸۳ دلار نزول کرد. این آمار مثبت برخلاف پیش بینی تحلیلگران از کاهش هشت میلیون شغل بود و تقاضا برای خرید طلا به عنوان دارایی امن را محدود کرد.

استراحت دلار و یورو در صرافی های بانکی

در معاملات امروز بازار ارز، شاهد عدم تغییر نرخ در صرافی‌های بانکی و کاهش نسبی قیمت‌ها در بازار آزاد هستیم. به گونه‌ای که هم اکنون هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، به قیمت ۱۶۹۰۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل بدون تغییر نرخ نسبت به روز قبل، به قیمت ۱۶۹۳۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته می‌شود. همچنین هر اسکناس یورو به نرخ ۱۸۵۰۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل، به نرخ ۱۸۶۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که همانند دلار بدون تغییر نرخ می‌باشد. علاوه بر نرخ‌های اعلام شده در صرافی‌های بانکی، در بازار آزاد ارز، قیمت دلار آمریکا با اندکی کاهش نسبت به روز یکشنبه، به رقم ۱۷۶۰۰ تومان رسیده است.

هیاهو و قیمت‌های وحشتناک در بازار لوازم خانگی

هیاهو شاید بهتری کلمه باشد که برای توصیف شرایط این روزهای بازار لوازم‌خانگی بتوان به کار برد. گرانی، قیمت‌های وحشتناک، چند قیمتی بودن وسایل، نداشتن خدمات پس از فروش و البته کمبود کالا بازار را با آشفتگی روبه‌رو کرده که مشخص نیست پایانش کجاست و چرا کاری برای سامان‌دهی آن صورت نمی‌گیرد؟

مشتریانی که بعد از چند ماه کرونازدگی برای خرید به بازار لوازم‌خانگی مراجعه می‌کنند حالا با عددهایی روبه‌رو می‌شوند که نه‌تنها چشمانشان را گرد می‌کند بلکه این سؤال را در ذهنشان ایجاد می‌کند که چه اتفاقی افتاده و چطور شد که قیمت یک ماشین لباسشویی خارجی معمولی به بیش از 20 میلیون تومان رسید و قیمت یک لباسشویی ایرانی یک‌باره 12 میلیون تومان شد؟ چرا تلویزیون سامسونگ با امکانات روز و هوشمند بین 10 تا 30 میلیون تومان قیمت داشته باشد؟ اما در پاسخ به این سؤال فروشندگان لوازم‌خانگی بی‌ثباتی بازارها، افزایش تحریم‌ها، رفتن نمایندگی‌های خارجی از کشور، قاچاق بودن کالاها و کمبود در بازار و البته افزایش قیمت دلار را دلیل اصلی گرانی‌ها عنوان می‌کنند و تولیدکنندگان داخلی هم می‌گویند به دلیل شرایط اقتصادی، تحریم، نبود مواد اولیه و چندین ماه زیان به دلیل کرونا چاره‌ای جز گران کردن کالاهایشان نداشته‌اند. کرونا در روزهای گذشته عجیب مرز قیمت‌ها را در بازار لوازم‌خانگی تغییر داده است به صورتی که قیمت یک ماشین لباسشویی بوش که قبل از کرونا 10 تا 11 میلیون تومان بوده حالا به بیش از 20 میلیون تومان رسیده است. اما این رشد قیمت‌ها برای تولیدات ایرانی هم رخ‌داده است به صورتی که قیمت اجاق‌گاز حدود ۱۰ درصد، یخچال، تلویزیون، لباسشویی ۲۰ درصد و ظرف‌شویی و جاروبرقی ۲۵ درصد رشد داشته‌اند. هم‌اکنون قیمت یک یخچال سایدبای‌ساید ایرانی در بازار  ۱۲ میلیون تومان و گران‌ترین آن حدود ۲۲ میلیون تومان است و سایدهای خارجی هم از 25 میلیون تومان تا بیش از 50 میلیون تومان قیمت دارند. در حال حاضر قیمت یخچال معمولی ایرانی بین دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تا ۱۲ میلیون است و نرخ فریزر تنها نیز از سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. /اتاق بازرگانی تهران

نان صنعتی گران می‌شود؟

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات نان صنعتی ماشینی ایران با اشاره به اینکه قیمت تمام شده کالا تابع قیمت مواد اولیه است، تصریح کرد: در سال جاری حقوق کارگران حدود ۲۱ درصد افزایش داشته است؛ همچنین قیمت شکر، روغن و مواد بهبود دهنده نیز بالا رفته و نرخ خمیرمایه در سال جاری چند نوبت گران شده است. اخیرا سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که طبق تصمیم ستاد تنظیم بازار نرخ شکر درب کارخانه از ۴۰۵۰ تومان به ۶۳۰۰ تومان افزایش یافت و به زودی سازمان حمایت قیمت بسته بندی‌های این کالا را بر اساس قیمت مبنای ۶۳۰۰ تومان تنظیم و ابلاغ خواهد کرد. وی افزود: بنابراین دولت به صرف اینکه آرد یارانه‌ای در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد نمی‌تواند قیمت را کنترل کند، اما با توجه به اینکه نان یک کالای استراتژیک است، قیمت آن بیش از سایر کالاهای اساسی کنترل می‌شود. البته به گفته مروت‌پور نان صنعتی مشمول قیمت‌گذاری نیستند، اما قیمت‌ها کنترل می‌شود.

به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات نان صنعتی ماشینی ایران اگر دولت قیمت آرد را برای همه صنوف آزاد کند در بازار محصول با کیفیت‌تر و با قیمت واقعی به دست می‌آید و فساد و رانت ناشی از چند نرخی بودن آرد نیز از بین خواهد رفت. به گفته با توجه به شرایط فعلی ممکن است تولیدکنندگان قیمت را ۱۵ تا ۲۵ درصد افزایش دهند، اما درصد دقیق افزایش قیمت مشخص نیست و بسته به نرخ مواد اولیه، نوع واحد تولیدی و هزینه سربار آن و بر اساس قیمت تمام شده، قیمت‌ها افزایش خواهد یافت. همچنین قیمت این محصول در ماه‌های آینده هم قابل پیش بینی نیست. /ایسنا

گرانی به ایستگاه قطار رسید

معاون مسافری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران خبر داد که مصوبه افزایش ٢٠ درصدی قیمت بلیت قطار از ابتدای تیر ماه در تمام مسیرهای ریلی اجرایی می‌شود. میر حسن موسوی امروز در نشست خبری که در محل ساختمان راه آهن برگزار شد، گفت: "این افزایش قیمت هیچ ربطی به ضررهای ناشی از ویروس کرونا و یا جبران فاصله‌گذاری اجتماعی ندارد. افزایش قیمت‌ها بر اساس دستورالعمل های تعریف شده دو سال است که انجام می شود، سال گذشته نیز به طور متوسط٢٢ درصد قیمت بلیت قطارها افزایش یافت. از سال ٩٤ تا ٩٧ هیچ افزایش قیمتی در بلیت قطارها نداشتیم اما در سال ٩٧ حدود ١٠ درصد و در سال گذشته افزایش٢٢ درصدی را داشتیم. افزایش قیمت ها نیز بر اساس میزان افزایش هزینه شرکت های مسافرب و هم چنین تورم عمومی سالیانه مشخص می شود. شرکت‌های ریلی پیشنهاد افزایش ٤٠ درصدی را داشتند نهایتا مصوبه شورای عالی ترابری روی افزایش ۲۰ درصدی موافقت داشت. مصوبه شورای عالی ترابری افزایش قیمت بلیت قطار به صورت متوسط ۲۰ درصد است به این معنی که  شرکت‌های مسافری این اختیار را دارند که با توجه به هزینه، درآمد، تقاضا و عرضه‌ در برخی مسیرها به عنوان مثال ۱۵ درصد و در برخی مسیرها ۲۵ افزایش قیمت دهند." /ایرنا

تعرفه واردات برنج کاهش یافت

بر اساس تصمیمات نود و چهارمین جلسه کاروگروه تنظیم بازار تعرفه واردات برنج 10 درصد تعیین شد و تاکید شده است گمرک بدون فوت وقت و با تسهیل گری برای ترخیص برنج های وارداتی موجود در گمرک اقدام کند. در صورت جلسه کارگروه تنظیم بازار اعلام شده است که این اقدام باید در اسرع وقت صورت گیرد. گفتنی است که تعرفه واردات برنج پیش از این 26 درصد بود و با توجه به تغییر نرخ ارز واردات برنج از 4200 تومان به نیمایی تعرفه واردات این محصول کاهش یافت حتی در جلسه های گذشته تنظیم بازار موضوع کاهش تعرفه واردات برنج به 4 درصد نیز مطرح شده بود. به نقل از تسنیم؛ از دیگر نکاتی که در بند 2 صورت جسله کارگروه تنظیم بازار اشاره شده آن است که ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت محصول داخلی برداشته شود و همچنین با تنوع بخشی به کشورهای واردات این محصول، صرفه جویی ارز ایجاد شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار