دارو‌های لاغری عواقب و اثرات جبران ناپذیری بر سلامت افراد دارد.
کد خبر: ۸۵۸۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷ 06 June 2020

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: کارشناس علوم تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: قرص‌های لاغری به تصور برخی افراد راه حلی جادویی برای کاهش وزن سریع است. تبلیغات و بزرگ نمایی این دارو‌ها افراد را تحریک می‌کند که به سمت آن‌ها جذب شوند، اما دارو‌های لاغری عواقب و اثرات جبران ناپذیری بر سلامت افراد دارد.
عهدیه مرادی افزود: بسیاری از افراد برای کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل به دنبال راه میان بر و از اثرات مخرب این دارو‌ها غافل هستند.
وی تصریح کرد: بسیاری از مکمل‌های غذایی، ضرری برای بدن فرد ندارند و برخی از آن‌ها ممکن است در ایجاد حس سیری و بالا بردن متابولیسم (سوخت و ساز) موثر باشند، اما بسیاری از دارو‌های لاغری به دلیل داشتن برخی ترکیبات، باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون، اسهال، بی خوابی، مشکلات کلیوی، آسیب‌های کبدی می‌شود.
کارشناس علوم تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: اغلب قرص‌های لاغری دارای دو ماده به نام «کافئین» و «افدرین» هستند که این دو ماده سبب افزایش تولید گرما و مصرف کالری در بدن می‌شوند.
مرادی ادامه داد: براساس پژوهش‌های صورت گرفته، هیچ داروی شیمیایی و یا حتی گیاهی که بتواند به سرعت و بدون عوارض موجب لاغری شوند وجود ندارد.
وی اضافه کرد: برای کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل باید زیر نظر متخصص با انجام رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی به وزن موردنظر رسید.
کارشناس علوم تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: کاهش وزن و لاغری عملی غیرممکن نیست، تنها نیاز است افراد تغییراتی در شیوه زندگی خود ایجاد کرده و الگوی غذایی خود را اصلاح کنند.
مرادی اظهارداشت: افرادی که اصرار و تمایل به مصرف اینگونه دارو‌ها دارند بهتر است آن‌ها را از مراکز مجاز تهیه کنند و زیرنظر پزشک مورد استفاده قرار گیرند، ناگفته نماند که مصرف اینگونه دارو‌ها به افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم و آلرژی و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف توصیه نمی‌شود.
وی گفت: در اثر مصرف طولانی مدت دارو‌های لاغری عوارضی همچون تپش قلب، گیجی، نارسایی کبد و کلیه، آریتمی تنفس و افسردگی بروز پیدا می‌کند و در موارد خفیف‌تر فرد دچار اسهال، اضطراب، سردرد، بی قراری، بی خوابی مشاهده می‌شود.
کارشناس علوم تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز تاکید کرد: این دارو‌ها به شدت اعتیادآور هستند و افرادی که از آن‌ها استفاده می‌کنند، باید به این نکته توجه داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار