کد خبر: ۸۵۸۰۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۸ 03 June 2020

براساس تحقیقات جدید، نوعی از اشعه فرابنفش به نام Far-UVC میتواند برای ضدعفونی کردن مکان های عمومی مورد استفاده قرار گیرد.
در دانشگاه St Andrews و بیمارستان Ninewells اسکاتلند، به بررسی اثر این اشعه بر پوست انسان پرداخته شده است. محققان میگویند طول موج هاي کمتر اشعه UVC آسیب زا نخواهد بود .

3 نوع اشعه UVB،UVAوUVC این قابلیت را دارند که به پوست انسان آسیب برسانند.
ده ها سال است که از لامپ های UVC با طول موج بین200 تا 280 نانومتر برای ضدعفونی، کشتن میکروب ها و ویروس ها در بیمارستان ها استفاده میشود و هنگام استفاده، محیط کار باید خالی از كاركنان باشند زیرا این لامپ ها عمدتاً در طول موج 254 نانومتر استفاده ميشوند كه می توانند به چشم و پوست نفوذ کرده و باعث التهاب و درد شوند.

با اين حال، طول موج های کوتاهتر از 230 نانومتر نفوذ بسیار کمتری در پوست دارند و آسیب کمتری خواهند داشت.
لایه های فوقانی پوست، محافظ طبیعی در برابر طول موج های کوتاه اشعه UVC هستند. لامپ های ماوراء بنفش با طول موجهای طولانی تر از 230 نانومتر، نسبت به لامپهای میکروب کش موجود، کم خطرتر هستند.

لامپ های Far-UVC با طول موج حدود 222 نانومتر میتوانند ایمن تر باشند؛ زیرا پروتئین های موجود در پوست به طور موثر این نور را جذب کرده و به عنوان یک مانع محافظتیِ طبیعی تلقی میشود.

هم اكنون در سراسر جهان، از لامپ هايي با طول موج كوتاهتر از 222 نانومتر به عنوان ابزاري جهت از بين بردن اين ويروس استفاده ميشود.

تیم St Andrews-Ninewells با همکاری چندین گروه دیگر، در حال توسعه لامپ های Far-UVC هستند و از شبیه سازی های رایانه ای برای اطمینان از ایمنی پوست انسان استفاده می کنند.
این تحقیق برای چاپ در مجله Photodermatology ، Photoimmunology و Photomedicine پذیرفته شده است.

منبع:

Source: https://www.google.com/amp/s/www.sciencefocus.com/news/far-uvc-light-could-be-used-against-coronavirus-without-harming-people/amp/

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار