کد خبر: ۸۵۵۵۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷ 28 May 2020

نقش گل و گیاه در پیشگیری از ویروس کرونا چیست؟ اصلا گل‌ها توانایی مقابله با کرونا را دارند؟ آیا درست است حضور برخی گل‌ها در محیط خانه از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری می‌کند؟ این سوالات ممکن است در این روز‌های کرونایی به ذهن همه مان خطور کرده باشد. سوالات دوپهلویی که پاسخ شان هم بلی است و هم خیر.

 

به گزارش «تابناک با تو»؛ نقش گل و گیاه در پیشگیری از ویروس کرونا چیست؟ اصلا گل‌ها توانایی مقابله با کرونا را دارند؟ آیا درست است حضور برخی گل‌ها در محیط خانه از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری می‌کند؟ این سوالات ممکن است در این روز‌های کرونایی به ذهن همه مان خطور کرده باشد. سوالات دوپهلویی که پاسخ شان هم بلی است و هم خیر.

جواب خیر به خاطر این که اثر مستقیمی در کنترل این بیماری ندارند و نمی‌توانند مثل یک داروی آنتی‌ویروس عمل کنند. جواب بلی هم برای آن که به طور غیرمستقیم در مدیریت این بیماری مؤثرند. بعضی گل‌های آپارتمانی هستند که به عنوان تصفیه‌کننده می‌شناسیم شان. این گل‌ها می‌توانند به تهویه هوای خانه و تمیزکردن آن به صورت مستقیم و تأثیر در نشاط، شادابی و بالابردن روحیه به صورت غیرمستقیم کمک کنند. پس توصیه‌ای هم اگر برای خرید گل و گیاه به جهت محافظت در برابر ویروس کرونا هست توصیه دراین راستاست که در جای خود نیز قابل اهمیت است.

توجه به آلودگی هوای خانه در اصل یک کاتالیزور برای ایجاد تغییرات مثبت در خانه است. چون با این کار از طرفی به فکر تازه‌کردن هوای خانه می‌افتیم از طرف دیگر ارتباط نزدیک‌تری با گل و گیاه برقرار کرده و طبیعت را وارد زندگی و فضای کاری‌مان می‌کنیم. برای همین است که گیاهان تصفیه‌کننده هوا به عنوان چاره کار پیشنهاد می‌شود.

نتایج به دست آمده از تحقیقات نشان می‌دهد، بعضی گیاهان خانگی می‌توانند در ۲۴ ساعت تا ۹۰ درصد مواد‌سمی موجود در هوا را به خود جذب کنند. ناسا عنوان کرده به ازای هر ۹ مترمکعب هوای داخلی، یک گلدان از این گیاهان آپارتمانی می‌تواند بسیاری از آلاینده‌های داخلی را تصفیه کند.

با گل‌های تصفیه‌کننده هوا آشنا شوید

این ۱۴ گیاه پاکیزه‌کننده هوا را بشناسید تا تمیزی هوا و دکوراسیون زیبای خانه را با هم داشته باشید. حتی شاید با وجود آن‌ها نیاز به استفاده از دستگاه‌های گران‌قیمت تصفیه‌کننده نباشد. کافی است این گیاهان را در خانه یا محیط کار داشته باشید.

۱. آلوئه‌ورا

گل‌های تصفیه‌کننده هوا، موثر در کاهش ابتلا به کرونا

ممکن است شما آلوئه‌ورا را به خاطر فواید آرایشی‌اش بشناسید، ولی این گل در از بین بردن فرمالدئید موجود در هوا بسیار موثر است. این گیاه به آفتاب، خاک خوب زهکشی‌شده و خشک‌ماندن خاک در فاصله بین دو آبیاری نیاز دارد.

۲. نخل اریکا

گل‌های تصفیه‌کننده هوا، موثر در کاهش ابتلا به کرونا

اریکا یک دستگاه تصفیه هوا است که بر تعداد زیادی سموم عمل می‌کند. حتی به عنوان یکی از بهترین دستگاه‌های تصفیه هوا شناخته می‌شود. همچنین توجه داشته باشید هر چه گیاه بیشتر رشد کند اثربخشی آن هم بیشتر می‌شود؛ یعنی این دو با هم رابطه مستقیم دارند.

نسبتاً تحمل گرما را دارد، بنابراین آفتاب را ترجیح می‌دهد، اما نه آفتاب شدید. ماندن آب در خاک گلدان را هم دوست ندارد. پس از وجود سوراخ در ته گلدان و به اصطلاح زهکش‌داشتن آن مطمئن شوید.

۳. فیکوس

گل‌های تصفیه‌کننده هوا، موثر در کاهش ابتلا به کرونا

فیکوس با انتشار مقدار زیادی اکسیژن در افزایش کیفیت هوا عمل می‌کند. به ویژه این که با از بین‌بردن فرمالدئید، هوا از دیگر سموم هم پاکسازی می‌شود. سه سم مضر اصلی موجود در خانه‌ها یا محیط کار ما بنزن، فرمالدئید و تری‌کلرواتیلن هستند؛ بنابراین گیاهانی که کیفیت هوا در منزل را بهبود می‌بخشند، می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش دهند، چون برخی از آن‌ها به تنهایی قادرند ۹۰ درصد از مواد سمی مضر را طی ۲۴ساعت از بین ببرند. این گیاه به نور فیلترشده، آبیاری مکرر و خاک غنی نیاز دارد.

۴. نخل بامبو

گل‌های تصفیه‌کننده هوا، موثر در کاهش ابتلا به کرونا

بامبو می‌تواند به طور کامل فرمالدئید را از خانه جدا کند، اما به عنوان مرطوب‌کننده طبیعی هم عمل می‌کند. این گیاه نور غیر مستقیم را ترجیح می‌دهد و نیاز دارد همیشه پایش مرطوب بماند.

۵. سرخس

گل‌های تصفیه‌کننده هوا، موثر در کاهش ابتلا به کرونا

سرخس معمولا به عنوان یک مرطوب‌کننده هوا طبیعی شناخته می‌شود. همچنین گیاهی است که می‌تواند فرمالدئید را از بین برده و با خنثی‌کردن سایر مواد به عنوان یک دستگاه تصفیه عمومی هوا عمل کند. خواص پاکیزه‌کنندگی آن به عنوان یکی از بهترین گیاهان در محیط‌های سرپوشیده شناخته شده است. اگرچه این گیاه تحمل خشکی و نور کم را دارد، ولی به طور ایده‌آل محل روشن و خاک مرطوب را ترجیح می‌دهد.

۶. آگلونما

گل‌های تصفیه‌کننده هوا، موثر در کاهش ابتلا به کرونا

انتشار مقدار زیادی اکسیژن از خواص گل ضدعفونی‌کننده آگلونما است. همچنین فرمالدئید، بنزن و سموم دیگر را نیز از بین می‌برد. این گیاه به زهکشی خوب و سایه کامل نیاز دارد، اما مراقب باشید شیره خارج شده از آن می‌تواند آزاردهنده باشد.

۷. نخل ققنوس

گل‌های تصفیه‌کننده هوا، موثر در کاهش ابتلا به کرونا

نخل ققنوس برای از بین بردن فرمالدئید و زایلن، یک حلال شناخته شده عالی است که این مواد به طور قابل‌توجهی در پلاستیک‌ها وجود دارند. این گل به میزان زیادی آفتاب، خاک مرطوب و آب ولرم موقع آبیاری نیاز دارد.

۸. پاپیتال

گل‌های تصفیه‌کننده هوا، موثر در کاهش ابتلا به کرونا

پیچک انگلیسی، پاپیتال یا عشقه یک دستگاه تصفیه هوای عالی است. در حقیقت، این گل قادر به از بین بردن فرمالدئید و بنزن، یک سم موجود در دود سیگار، مواد شوینده، سموم دفع آفات و بسیاری از محصولات مصنوعی است. به خاطر داشته باشید که این گیاه نیاز به آبیاری متوسط و همچنین دمای بین ۱۵ تا ۲۱ درجه سانتیگراد دارد.

۹. پوتوس

گل‌های تصفیه‌کننده هوا، موثر در کاهش ابتلا به کرونا

یکی از موثرترین گیاهان در تمیز کردن هوا است که به حذف فرمالدئید، مونوکسیدکربن و دیگر مواد نیز مشهور است. این گیاه به نور جزئی احتیاج دارد و در صورت سردبودن دمای هوا به آب کمی آب نیاز دارد.

۱۰. ارکیده

گل‌های تصفیه‌کننده هوا، موثر در کاهش ابتلا به کرونا

ارکیده به خاطر زیبایی اش گیاه بسیار پرطرفداری است، اما نقش آن به عنوان تمیزکننده هوا کمتر شناخته شده است. این گل می‌تواند ترکیبات آلی فرار و فرمالدئید را حذف کند. ارکیده فضای نسبتا مرطوب و مقدار زیادی نور را دوست دارد، اما گرما را تحمل نمی‌کند.

۱۱. نخل راپیس

گل‌های تصفیه‌کننده هوا، موثر در کاهش ابتلا به کرونا

نخل راپیس یا لیدی پالم یکی از بهترین تصفیه‌کننده‌های هوا است. بیشتر آلاینده‌های هوا را از بین می‌برد تا حدی که به عنوان قهرمان حذف آمونیاک شناخته می‌شود.

نخل راپیس نور غیرمستقیم را ترجیح می‌دهد و به‌خصوص از رطوبت هوا استقبال می‌کند. پس در صورت امکان، آن را در نزدیکی گیاهانی قرار دهید که بتوانند رطوبت مورد نیاز او را تامین کنند.

۱۲. دراسنا پرچمی

گل‌های تصفیه‌کننده هوا، موثر در کاهش ابتلا به کرونا

دراسنا پرچمی یا اژد‌های ماداگاسکار یکی از بهترین گیاهان در مبارزه با آلودگی هوای فضا‌های داخلی است و ثابت شده که بنزن، فرمالدئید، زایلن و تری‌کلرواتیلن را از بین می‌برد. این گیاه نیازی به نگهداری قابل توجهی ندارد، چون خاک خشک و آبیاری نامنظم را تحمل می‌کند. با این حال مراقب باشید آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار‌ندهید.

۱۳. داوودی

گل‌های تصفیه‌کننده هوا، موثر در کاهش ابتلا به کرونا

گل داوودی به ویژه در از بین بردن بنزن مؤثر است، اما فرمالدئید، تری‌کلرواتیلن و آمونیاک را نیز از بین می‌برد.
برای گلدهی نیاز به نور کم و آب زیادی دارد. اگر دلیل انتخاب شما برای داوودی صرفا جهت دکوراسیون بوده به یاد داشته باشید که فقط سالی یکبار گل می‌دهد.

۱۴. ژربرا

گل‌های تصفیه‌کننده هوا، موثر در کاهش ابتلا به کرونا

ژربرا به طور خاص برای از بین بردن بنزن شناخته شده است. این گیاه دی‌اکسیدکربن را جذب کرده و اکسیژن را در هوا منتشر می‌کند. به یاد داشته باشید که روی گیاهان خود به طور مرتب با یک پارچه مرطوب استفاده کنید، این کار باعث تنفس خوب و جذب راحت اکسیژن خواهد شد. برای گلدهی کامل باید آن را در معرض نور‌مستقیم خورشید قرار دهید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار