معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
رونده هشتمین جشنواره مطبوعات و رسانه‌های مازندران پس از گذشت چند ماه بلاتکلیفی و ابهام در زمان برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان قرار است سه‌شنبه ۱۳ خرداد در سالن کنفرانس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران بسته شود.
کد خبر: ۸۵۵۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۸ 27 May 2020

هشتمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری مازندران احتمالا یکی از پرتأخیرترین رویدادهای فرهنگی استان است که بارها زمان برگزاری اختتامیه آن به تعویق افتاد و به همین دلیل بخش زیادی از جذابیت این جشنواره بین اصحاب رسانه مازندران از بین رفت ، اما پس از مدت‌ها به تعویق افتادن زمان برگزاری اختتامیه چه به صورت مجازی و چه به صورت حقیقی، مسئولان برگزاری این رویداد در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا از قطعی شدن برگزاری مجازی مراسم اختتامیه جشنواره در روز سه‌شنبه ۱۳ خرداد خبر دادند تا آخرین گام هشتمین جشنواره مطبوعات مازندران پس از حدود سه ماه تأخیر و به تعویق افتادن بالاخره برداشته شود.

معصومه فرجی معاون فرهنگی و رسانه‌ای مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا از برگزاری مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره مطبوعات مازندران در روز ۱۳ خرداد خبر داد و گفت : قرار است با حضور تعدادی از برگزیدگان که حائز رتبه اول شدند این مراسم برگزار و به صورت آنلاین از صفحه اجتماعی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران پخش شود.

سریال تعویق و تمدید جشنواره

فراخوان جشنواره‌ مطبوعات استان معمولا در نیمه نخست سال منتشر می‌شد تا اختتامیه آن در جشنی که مرداد ماه به بهانه بزرگداشت روز خبرنگار تدارک دیده می‌شود، با حضور صدها تن از فعالان رسانه‌ای استان برگزار شود، اما پارسال این اتفاق نیفتاد و در نیمه نخست فراخوانی برای برگزاری جشنواره مطبوعات منتشر نشد. نمایشگاه مطبوعات هم چند سالی بود که در مازندران برگزار نمی‌شد. تا این که آبان پارسال همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب مازندران در ساری، نمایشگاه مطبوعات هم برپا شد و در روزهای برپایی این نمایشگاه، هم مدیرعامل خانه مطبوعات تغییر کرد و هم اعلام شد که فراخوان هشتمین جشنواره مطبوعات مازندران قرار است بزودی منتشر شود.

آذر ۱۳۹۸ فراخوان هشتمین جشنواره مطبوعات مازندران منتشر شد. طبق فراخوان قرار بود سوم دی آخرین مهلت دریافت آثار باشد و اختتامیه جشنواره نیز ۱۷ دی و در دهه فجر برگزار شود ، اما ۲ روز مانده به پایان مهلت شرکت در جشنواره، سینا قربانی مدیرعامل خانه مطبوعات مازندران و دبیر جشنواره اعلام کرد که مهلت ثبت آثار در سامانه جشنواره مطبوعات ۱۰ روز دیگر تمدید شد و علاقه‌مندان می‌توانند تا ۱۳ دی نسبت به شرکت در جشنواره اقدام کنند.

ترور سردار سلیمانی در نخستین ساعات بامداد روز ۱۳ دی که قرار بود آخرین روز شرکت در جشنواره باشد، یک هفته دیگر به دلیل اضافه شدن بخش ویژه سردار سلیمانی به جشنواره مطبوعات مازندران، مهلت دریافت آثار را تمدید کرد و تعداد آثار ارسال شده به جشنواره در بخش‌های مختلف را به ۶۲۴ اثر رساند. در نهایت اعلام شد که با توجه به مقارن شدن چهلمین روز شهادت سردار سلیمانی با روز ۲۲ بهمن، برگزاری اختتامیه جشنواره مطبوعات به بعد از دهه فجر موکول می‌شود. اما پس از دهه فجر یک بار دیگر به دلیل در پیش بودن انتخابات مجلس یازدهم، اعلام شد که مراسم اختتامیه پس از انتخابات برگزار می‌شود.
طبق فراخوان قرار بود سه دی آخرین مهلت دریافت آثار باشد و اختتامیه جشنواره نیز ۱۷ دی و در دهه فجر برگزار شود

دلایل تأخیر در برگزاری اختتامیه

پس از برپایی انتخابات مجلس شورای اسلامی، شیوع کرونا برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان جشنواره مطبوعات مازندران را به تعویق انداخت. اتفاقی غیرقابل پیش‌بینی و طولانی که سبب شد اختتامیه این جشنواره هنوز هم برگزار نشود. در این بین پرسش‌ها و ابهاماتی برای فعالان رسانه‌ای ایجاد شد. مانند این پرسش که چرا برگزیدگان به صورت مجازی معرفی نمی‌شوند؟

اوایل اردیبهشت مدیرعامل خانه مطبوعات مازندران اعلام کرد که مراسم اختتامیه به صورت مجازی و تا پایان اردیبهشت برگزار می‌شود. حتی تاریخ ۲۰ اردیبهشت نیز برای برگزاری مجازی این مراسم عنوان شد. اما تاریخ اعلام شده توسط قربانی باز هم درست از آب در نیامد و حالا او در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا از برگزاری مجازی مراسم اختتامیه در هفته دوم خرداد خبر می‌دهد.

قربانی با بیان این که چند عامل سبب به تعویق افتادن برگزاری اختتامیه جشنواره مطبوعات مازندران شد، گفت: پس از این شهادت سردار سلیمانی با ابلاغ معاونت مطبوعاتی یک بخش ویژه سردار به جشنواره اضافه شد که آثار خوبی هم با موضوع شهادت سردار سلیمانی رسید و برای داوری فرستاده شد. اما اتفاقاتی مانند حوادث دی ماه، تأخیر در داوری آثار، برگزاری انتخابات و شیوع کرونا دست به دست هم دادند تا زمان برگزاری جشنواره به تعویق بیفتد.

جشنواره زیر سایه انتخابات و کرونا

قربانی اظهار کرد: تا پیش از شیوع کرونا بخش زیادی از داوری آثار انجام شده بود، اما متأسفانه بعد از شیوع کرونا بسیاری از داوران ما که از باسابقه‌های مطبوعات هستند و مرکز مطالعات رسانه وزارت فرهنگ و ارشاد آن‌ها را معرفی می‌کند، به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده نتوانستند در محل کار خود حضور یابند و بخش باقی مانده از داوری‌ها را انجام دهند. فهرست نهایی برگزیدگان جشنواره اواخر اردیبهشت به ما تحویل داده شد و این تأخیر یکی از دلایل اصلی برگزار نشدن اختتامیه جشنواره حتی به صورت مجازی بود.

وی افزود: دلیل دیگر این بود که با توجه به شأن و جایگاه خبرنگاران و اهمیت جشنواره مطبوعات مایل بودیم اختتامیه به صورت حضوری برگزار شود. تصور می‌کردیم اگر ۲ هفته صبر کنیم شرایط به حالت عادی برمی‌گردد و می‌توانیم بدون محدودیت مراسم را برگزار کنیم. البته پس از دهه فجر و تا پیش از انتخابات به دلیل احتمال حضور برخی نامزدهای انتخابات در این مراسم و برای جلوگیری از بهره‌برداری انتخاباتی تصمیم گرفته شد که اختتامیه پس از انتخابات برگزار شود.

دبیر هشتمین جشنواره مطبوعات مازندران تأخیر در ساخت تندیس‌های جشنواره را نیز دلیل دیگری در به تعویق افتادن جشنواره عنوان کرد و گفت: پس از شیوع کرونا تقریبا همه فعالیت‌ها تعطیل شد و حتی اگر قصد داشتیم اختتامیه را مجازی برگزار کنیم، تندیس‌ها هنوز آماده نشده بود. تندیس‌های جشنواره اوایل اردیبهشت امسال آماده شد.

اختلال در روند داوری

قربانی با بیان این که سرعت پایین داوری پس از شیوع کرونا نقش زیادی در به تعویق افتادن برگزاری اختتامیه جشنواره داشت، اظهار کرد: همه آثار در سامانه جشنواره‌ها ثبت شده بود و داوران هم فقط در دفتر کارشان به این آثار دسترسی داشتند. از طرفی واحد فناوری اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد به دلیل محدودیت‌های کرونایی مانند بسیاری از ادارات دیگر تقریبا تعطیل بود و ما به فایل آثار در سامانه جشنواره دسترسی نداشتیم تا پس از دریافت و انتقال به سی دی CD در اختیار داوران قرار دهیم. در بخش عکس به همین دلیل دو بار ناچار به تغییر داور شدیم.

البته این اظهارات مدیرعامل خانه مطبوعات مازندران این پرسش را ایجاد می‌کند که وقتی در حالت عادی قرار بود اختتامیه جشنواره ۱۷ بهمن یا ۲۶ بهمن و حتی چند روز پس از انتخابات برگزار شود، چرا داوری‌ها تا آن زمان تکمیل نشده بود و اقدامات اجرایی جشنواره مانند ساخت تندیس به پایان نرسیده بود؟

قربانی پاسخ به این پرسش را به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران ارجاع داد و خاطرنشان کرد: اگر برگزاری اختتامیه در تاریخ‌های اعلام شده قطعی بود، من به عنوان دبیر جشنواره باید پیگیر مقدمات برگزاری جشنواره می‌شدم و فشار بیشتری در گروه داوران می‌آوردم تا داوری در موعد مناسب تمام شود. اما وقتی به دلایل مختلف از تأخیر در زمان برگزاری اختتامیه آگاه شدیم، عملا بخشی از پیگیری‌ها نیز به تعویق افتاد. با این حال از این بابت که به هر دلیلی نتوانستیم جشنواره‌ای در شأن و جایگاه خبرنگاران برگزار کنیم متأُسفم.

مدیرعامل خانه مطبوعات مازندران: سرعت پایین داوری پس از شیوع کرونا نقش زیادی در به تعویق افتادن برگزاری اختتامیه جشنواره داشت. همه آثار در سامانه جشنواره‌ها ثبت شده بود و داوران هم فقط در دفتر کارشان به این آثار دسترسی داشتند.

وی افزود : شاید اگر اختیار کامل برگزاری مراسم با من بود به هر شکلی تا پیش از اسفند این مراسم را برگزار می‌کردم. کما این که با گروه اجرایی مراسم اختتامیه نیز برای برگزاری مراسم رایزنی کرده بودیم و بخشی از مقدمات کار انجام شد. اما تصمیم نهایی برای تعویق زمان برگزاری اختتامیه با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس جشنواره بود و دبیر هم تابع تصمیم‌های رئیس جشنواره است.

دبیر هشتمین جشنواره مطبوعات مازندران در مجموع خروجی این رویداد را خوب و با کیفیت ارزیابی کرد و افزود: داوران باسابقه جشنواره آثار ارزشمندی را به عنوان آثار برتر انتخاب کردند که متعلق به خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای خوب استان است.

قربانی نقدی را هم به ساختار انتخاب داوران جشنواره‌ها مطرح کرد و تصریح کرد: به نظرم مرکز مطالعات رسانه وزارت فرهنگ و ارشاد باید در ترکیب داوران جشنواره‌ها به مرور داوران جوان را نیز در کنار داوران باسابقه قرار دهد تا به مرور هم نسل جوان‌تری از داوران در کنار اساتید مطبوعات و رسانه‌ها شکل بگیرد و هم ظرفیت‌های موجود در حوزه فناوری اطلاعات و زیرساخت‌های الکترونیک برای داوری آثار به واسطه آشنایی نسل جوان با این امکانات بیشتر از گذشته در داوری آثار مورد استفاده قرار گیرد.

ضرورت برگزاری اختتامیه احساس نمی‌شد

برخی اهالی رسانه مازندران این انتقاد را به برگزار کنندگان هشتمین جشنواره مطبوعات مازندران وارد می‌دانند که چرا تاریخ‌های پیاپی را برای برگزاری اختتامیه جشنواره اعلام کردند و اگر قرار بود در نهایت اختتامیه به صورت مجازی برگزار شود، چرا برای نهایی شدن فهرست برگزیدگان، زودتر پیگیری‌های لازم انجام نشد؟

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران درباره این پرسش معتقد است شرایط جامعه به گونه‌ای نبود که برگزاری اختتامیه جشنواره مطبوعات در اولویت باشد و یک ضرورت محسوب شود.

عباس زارع در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به لغو همه رویدادهای فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: مجموعه‌ای از اتفاقات باعث شد که اختتامیه جشنواره تا زمان شیوع کرونا برگزار نشود و پس از آن هم شرایط کشور در وضعیتی قرار گرفت که ضرورتی برای فوری برگزار کردن اختتامیه احساس نمی‌شد.

وی افزود: در شرایطی که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، کنسرت‌ها و بسیاری از رویدادهای فرهنگی دیگر برگزار نشد، طبیعی است که این برنامه‌ هم به تعویق بیفتد. جشنواره مطبوعات از این قاعده مستثنی نیست. همه فعالیت‌ها و برنامه‌ها به حالت تعلیق در آمد و یکی از آن‌ها هم جشنواره مطبوعات بود. ما هم عجله‌ و فوریتی برای برگزاری اختتامیه جشنواره احساس نمی‌کردیم.
عباس زارع: منطقی نبود جشنواره‌ای فرهنگی و رسانه‌ای با این اهمیت در هفته منتهی به انتخابات برگزار شود

استمرار ابهام‌های کرونایی

این مسئول اظهار کرد: گمان می‌کردیم که فضا عادی می‌شود و نهایتا پس از تعطیلات نوروز به رویه عادی برمی‌گردیم. اما این اتفاق نیفتاد. مایل بودیم اختتامیه‌ای با کیفیت برای قدردانی از خبرنگاران برگزار کنیم. ولی به مرور به این نتیجه رسیدیم که این فضا به این زودی‌ها رخ نمی‌دهد. قطعا اگر اتفاقات رخ نمی‌داد، طبق فراخوان عمل می‌کردیم. بسیاری از رویدادهای فرهنگی کشور و استان هنوز وضعیت مشخصی ندارند. مانند جشنواره تئاتر استان که فعلا نمی‌دانیم چه وضعیتی خواهد داشت.

زارع درباره دلیل برگزار نشدن مراسم اختتامیه پیش از انتخابات نیز گفت: در روزهای منتهی به انتخابات بسیاری از فعالان حوزه رسانه درگیر انتخابات بودند. از طرفی منطقی نبود جشنواره‌ای فرهنگی و رسانه‌ای با این اهمیت در هفته منتهی به انتخابات برگزار شود که احتمال حضور کاندیداها و استفاده ابزاری از آن ایجاد شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران خاطرنشان کرد: داوران جشنواره هفته گذشته لیست برگزیدگان را داوریی نهایی کردند و به مرکز مطالعات تحویل داده شد. ما نیز تصمیم گرفتیم که با توجه به ممنوعیت احتمالی برگزاری همایش‌ها و برنامه‌ها، اختتامیه را به صورت مجازی برگزار کنیم.

به گفته زارع ساعت ۱۲ روز سه‌شنبه ۱۳ خرداد قرار است در سالن کنفرانس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از برگزیدگان تجلیل شود.

وی افزود: البته هنوز تعداد افرادی که در اختتامیه حضور می‌یابند مشخص نشد. اما به احتمال زیاد خبرنگارانی که حائز رتبه اول جشنواره شدند برای دریافت جایزه به محل برگزاری برنامه دعوت می‌شوند و هدایای نقدی سایر برگزیدگان به حساب‌شان واریز می‌شود. تندیس و لوح جشنواره برگزیدگان نیز در روزهای پس از اختتامیه با مراجعه به اداره کل فرهنگ و ارشاد به آن‌ها اهدا خواهد شد.

هشتمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری مازندران در بخش‌های مقاله، سرمقاله و یادداشت، عکس، خبر، گزارش، مصاحبه، تیتر، طراحی و صفحه‌آرایی، طنز اجتماعی، کاریکاتور و سوژه خبر فراخوان داده بود که ۱۲ داور از سوی مرکز مطالعات رسانه آثار ارسالی به جشنواره را داوری کردند.

به گفته دبیر جشنواره امسال قرار است به برگزیدگان اول جشنواره یک ‌میلیون تومان وجه نقد، نفرات دوم ۷۰۰ هزار تومان و نفرات سوم ۵۰۰ هزار تومان هدیه نقدی اهدا شود.

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
LbCRrmAghtcekBf
|
Indonesia
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
gIlJMDAGKpUNdE
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار