کد خبر: ۸۵۴۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۲ 25 May 2020

 

تابناک گیلان/ این پیمانه تیتر‌هایی همچون الزام کارفرمایان انگلیسی به پرداخت درصدی از حقوق کارمندان برای کاستن از فشار مالی بر دولت، گرانی، بازار تعمیر لپ تاپ را داغ کرد، ۳۰۰ هزار دستگاه در چهار مرحله دیگر هم پیش ثبت نام خواهیم کرد، مردم با قرض و وام وارد بورس نشوند و سایه سنگین کرونا بر رشد اقتصادی هند را در بر دارد.
 
 
تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.
 

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون الزام کارفرمایان انگلیسی به پرداخت درصدی از حقوق کارمندان برای کاستن از فشار مالی بر دولت، گرانی، بازار تعمیر لپ تاپ را داغ کرد، ۳۰۰ هزار دستگاه در چهار مرحله دیگر هم پیش ثبت نام خواهیم کرد، مردم با قرض و وام وارد بورس نشوند و سایه سنگین کرونا بر رشد اقتصادی هند را در بر دارد.

الزام کارفرمایان انگلیسی به پرداخت درصدی از حقوق کارمندان برای کاستن از فشار مالی بر دولت

روزنامه تایمز نوشت: انگلیس طرح‌هایی دارد تا کارفرمایان را ملزم به پرداخت ۲۰ تا ۳۰ درصد دستمزد کارمندان به مرخصی رفته از ماه آگوست کند تا از بار مضاعفی که بر دوش دولت این کشور ناشی از بحران کرونا انداخته شده است، بکاهد. انگلیس طرح حفظ فرصت‌های شغلی خود را برای ۴ ماه تا ۱۲ ماه ‌تمدید کرد، اما به کارفرمایان اعلام کرد آن‌ها باید از ماه آگوست برای تامین هزینه‌ها کمک کنند.

به نوشته این روزنامه، «وزارت خزانه داری آمریکا طرح‌هایی دارد که کارفرمایان را ملزم می‌کند ۲۰ تا ۳۰ درصد دستمزد کارمندان خود را بپردازند... آن‌ها همچنین ملزم خواهند شد تا سهم بیمه ملی کارفرمایان را نیز به میزان ۵ درصد متوسط دستمزد پوشش دهند.»

ریشی، سوناک، سخنگوی وزارت دارایی انگلیس از اظهارنظر در این باره خودداری کرد و گفت: انتظار می‌رود این تغییرات هفته آینده اعلام شود. انگلستان با «بحران اقتصادی بسیار جدی» مواجه است و فرصت‌های شغلی در روزها، هفته ها، ماه‌های آتی از دست خواهند رفت. به گزارش فارس، دولت انگلیس طبق برنامه‌ای برای حفظ فرصت‌های شغلی اعلام کرده بود ۸۰ درصد حقوق کارکنانی که به مرخصی فرستاده شده اند را می‌پردازد. با این حال، پیش بینی کننده بودجه این کشور اعلام کرده بود نرخ بیکاری انگلیس در بازه زمانی آوریل تا ژوئن (سه ماهه دوم ۲۰۲۰) حتی با وجود تحت حفاظت قرار گرفتن میلیون‌ها کارگر زیر نظر برنامه دولت این کشور برای پرداخت حقوق هایشان در زمان مرخصی موقتی، می‌تواند تا ۱۰ درصد برسد.

زمین در تهران ۴۳ درصد گران شد

مرکز آمار ایران نتایج طرح اطلاعات قیمت و اجاره مسکن شهر تهران در زمستان ۱۳۹۸ را منتشر کرد که بنا بر آن، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ٢٠٨١٥٠ هزار ریال با میانگین مساحت ٢٣٥ مترمربع بوده که نسبت به فصل قبل ١١,١ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٤٣.١ درصد افزایش داشته است. بنگاه‌های معاملات ملکی کشور موظف هستند مشخصات کلیه معاملات خرید و فروش و اجاره را در سامانه اطلاعات مدیریت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت نمایند. با توجه به اینکه کاهش یا افزایش حجم (تعداد) معاملات در مناطق شهر تهران باعث کاهش یا افزایش شدید متوسط (حسابی) قیمت در سطح کل شهر می‌شود، از متوسط تعدیل شده (وزنی) که در آن، وزن با استفاده از سهم واحد‌های مسکونی دارای سکنه محاسبه می‌شود، استفاده شده تا بتوان با حذف اثر حجم معاملات، تغییرات واقعی قیمت را مشخص کرد. متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ١٥٣٣٤١ هزار ریال با میانگین مساحت ٨٨ مترمربع و متوسط عمر بنای ١١ سال بوده که نسبت به فصل قبل ١٢,٧ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٤٣.٧ درصد، افزایش داشته است.

گرانی، بازار تعمیر لپتاپ را داغ کرد

رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه با اشاره به افزایش نرخ ارز در سال گذشته گفت: در ابتدای سال ۱۳۹۷ به همه کالا‌ها ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده شده بود، اما بعداً به ارز نیمایی تبدیل شد که قیمت آن هم بالا رفت و افرادی که در گذشته می‌توانستند با حدود سه میلیون تومان لپتاپ بخرند، حالا باید حدود ۹ میلیون تومان برای خرید آن هزینه می‌کردند. وی با بیان اینکه این افزایش قیمت به ویژه برای مصرف کنندگان خانگی و غیرسازمانی سنگین بود، اظهار کرد: بنابراین خیلی از افراد به این سمت حرکت کردند که دستگاه‌های معیوب خود را تعمیر کنند یا با استفاده از حافظه‌های داخلی و خارجی جدید سیستم خود را ارتقا دهند. فرجی همچنین از افزایش حدود ۵۰ تا ۶۰ درصدی تقاضای تعمیر و ارتقای لپ تاپ و رایانه در سال گذشته نسبت به سال‌های قبل خبر داد. به نقل از ایسنا؛ البته به گفته وی شیوع ویروس کرونا تقاضای تعمیر لپتاپ را مانند گوشی افزایش نداده و موارد کمی از ریخته شدن الکل روی کیبورد وجود داشته، چرا که استفاده از لپتاپ مانند تلفن همراه یک اپیدمی نیست و معمولا به اندازه موبایل جابه‌جا نمی‌شود که نیاز به ضدعفونی داشته باشد.

قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا اعلام شد

براساس دستورالعمل قیمت گذاری خودرو امروز قیمت ۵ محصول شرکت سایپا برای فروش فوق العاده ۴ خردادماه اعلام شد. بر اساس این خبر، از شرکت سایپا خودروهای تیبا sx رینگ فولادی به قیمت ۵۴ میلیون و ۴۰۰ تومان، تیبا ex رینگ فولادی ۶۰ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان، ساینا sx رینگ فولادی ۶۱ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان، سایپا ۱۵۱ se وانت ۴۸ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان، ۱۵۱ آپشنال رینگ آلومینیوم وانت ۶۹ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان و از شرکت ایران خودرو، خودروهای پارس ۷۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲، ۷۱ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵،  ۶۸ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان، تومان رانا، ۷۵ میلیون و ۴۰ هزار تومان قیمت گذاری شد

۳۰۰ هزار دستگاه در چهار مرحله دیگر هم پیش ثبت نام خواهیم کرد

معاون امور صنایع وزارت صمت اعلام کرد: در چند مرحله فروش خودرو خواهیم داشت و این مرحله فروش فوق العاده محسوب می‌شود. وی با بیان اینکه افراد حائز شرایط با مراجعه به سامانه دو شرکت اعلام شده می‌توانند برای انجام پیش ثبت نام، رمز عبور دریافت کنند، گفت: رمز عبور کد ملی افراد در نظر گرفته شده است. در صورتی که عرضه و تقاضا در این دوره برابر باشد، عرضه با روال معمول انجام می‌شود، اما در غیر این صورت به روش‌های دیگری مثل قرعه کشی برای عرضه خودرو متوسل می‌شویم. از نیمه دوم خرداد به بعد روش‌های دیگری را برای فروش محصولات شرکت‌های خودروساز داخل اعلام خواهیم کرد. صادقی نیارکی افزود: حدود ۳۰۰ هزار دستگاه در چهار مرحله دیگر هم پیش ثبت نام خواهیم کرد، مردم عجله نکنند.

سهامداران از فروش سهام عدالت بپرهیزند

مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی بورس گفت: سهامداران از فروش سهام عدالت خودداری کنند، زیرا سهام تخصیص داده شده به فرد، سبدی از چندین شرکت است. محمدرضا معتمد افزود: در آینده، منافع شرکت‌هایی که در سبد سهام عدالت هستند بخشی از هزینه‌های زندگی را پوشش خواهند داد.

رکورددار بیشترین و کمترین نرخ تورم کدام استان است؟

مرکز آمار جزییات نرخ تورم در استان‌های مختلف را منتشر کرد. بر اساس این گزارش از میان ٣١ استان کشور شانزده استان دارای نرخ تورم کمتر ازکل کشور را دارند. در اردیبهشت ماه ١٣٩٩ عدد شاخص کل برای خانوار‌های کشور بر مبنای سال ٩۵، به ٢١٠ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٥ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه (اردیبهشت) بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوار‌های کشور مربوط به استان بوشهر با ٤.٧ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان آذربایجان غربی با ٠.٦ درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوار‌های کشور ٢١.٠ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان هرمزگان (٣٠.٥ درصد) و کمترین آن مربوط به استان آذربایجان غربی (١٣.٧ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه ١٣٩٩ برای خانوار‌های کشور به عدد ٢٩.٨ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام (٣٥.٨ درصد) و کمترین آن مربوط به استان­‌های آذربایجان غربی و فارس (٢٦.٥ درصد) است.

سایه سنگین کرونا بر رشد اقتصادی هند

بانک مرکزی هند در آخرین گزارش های خود پیش‌بینی رشد اقتصادی این کشور برای سال مالی ۲۰۲۰ - ۲۰۲۱ را به میزان قابل توجهی کاهش داد و نسبت به افزایش تورم ناشی از تبعات شیوع ویروس کرونا در این کشور هشدار داد. شاک تیکانتا داس، رئیس کل بانک مرکزی هند، می‌گوید: علیرغم پیش‌بینی بهبود اوضاع اقتصادی برای نیمه دوم سال جاری، اما رشد اقتصاد این کشور در سال مالی ۲۰۲۰-۲۱ همچنان منفی خواهد بود. این بانک هیچ آماری درباره پیش‌بینی خود نسبت به اوضاع آینده به خاطر سخت بودن ارزیابی شرایط پیش روی ارائه نکرده است. داس گفت: انتشار گزارش دفتر ملی آمار هند، در پایان ماه می، برای سال ۲۰۲۰ نسبت به درآمد ملی این کشور شفافیت بیشتری را نسبت به اوضاع فراهم کرده و می‌تواند به ارائه چشم انداز رشد تولید ناخالص داخلی برای ماه‌های آینده کمک کند. وی گفت: چشم انداز تورم در هند هم بسیار ناپایدار است، اما بانک مرکزی این کشور انتظار دارد تا در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ شاهد نوسان جدی تورم نباشیم.

مردم با قرض و وام وارد بورس نشوند

سید حمید میرمعینی درباره خطرات ورود مستقیم سهام‌داران مبتدی و سرمایه‌داران خرد به بازار سرمایه اظهار داشت: در شرایط رکود و ریزش بازار سهام‌داران خردی که با مقررات، مکانیزم و قواعد معاملات بازار، نحوه رفتار معامله‌گران و بازیگران بازار آشنا نیستند، آسیب می‌بینند. به نقل از ایلنا؛ این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه مهم‌ترین توصیه این است که مبتدی‌ها به هیچ وجه از اهرم استفاده نکنند، اینکه با وام یا قرض در بورس سرمایه‌گذاری کنند بسیار خطرناک است، گفت: سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به کسانی پیشنهاد می‌شود که پول مازاد دارند و برای حفظ ارزش سرمایه خود بورس را انتخاب می‌کنند و ریسک آن را هم می‌پذیرند و البته با این انتخاب خود هم در افزایش تولید و هم تامین مالی بنگاه‌های تولیدی کشورمان موثر خواهند بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار