مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: کانون‌های گرد و غبار در حدود یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار از اراضی استان اصفهان گسترده است که مخاطرات مختلف مانند آلایندگی هوا و خسارت به زیرساخت‌ها را به‌همراه دارد.
کد خبر: ۸۵۳۷۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶ 23 May 2020

منصور شیشه‌فروش افزود: استان اصفهان حدود ۱۰ میلیون هکتار مساحت دارد که حدود ۶ میلیون هکتار آن مرتع، سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار بیابان و حدود ۱۰۰ هزار هکتار جنگل است.

وی ادامه داد: از مناطق بیابانی این استان، ۱۶ کانون گرد و غبار در یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار شناسایی شده است که علاوه بر آلایندگی هوا، سالانه ۳۹ میلیارد تومان خسارت بر اثر فرسایش بادی و خاکی به زیرساخت‌ها و تاسیسات مختلف مانند جاده‌ها و زمین‌های کشاورزی وارد می‌کند.

شیشه‌فروش با بیان اینکه هفته گذشته کانون‌های گرد و  غبار در استان اصفهان فعال شد، تصریح کرد: تاکنون ۱۶ کانون گرد و غبار در استان شناسایی شده است هرچند تعدادی کانون نیز در استان‌ها و کویرهای همجوار در شمال و شرق بر این خطه تاثیر می‌گذارند.

وی با اشاره به تشکیل جلسه بررسی گرد و غبار در ستاد مدیریت بحران استانداری بدنبال فعال شدن این کانون‌ها، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی مربوطه یعنی هواشناسی، حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی موظف هستند که نسبت به ثبت غلظت آلاینده‌ها، رصد تصاویر ماهواره‌ای و اعلام به موقع هشدارها اقدام کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: همچنین مقرر شد که اداره کل هواشناسی، حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان نسبت به هماهنگی با استان های مجاور برای کنترل کانون‌های گرد و غبار اقدام کنند تا اصفهان از کانون‌های همجوار متاثر نشود.

وی با اشاره به فعالیت ۹ ایستگاه شهرداری اصفهان، ۱۴ ایستگاه محیط زیست و یک ایستگاه هواشناسی برای سنجش آلایندگی‌ها، افزود: وزش باد در ماه‌های گرم و تابستان در استان اصفهان از شرق به غرب هم صورت می‌گیرد که باعث فعال شدن کانون‌های گرد و غبار و تاثیر آن بر مناطق شهری می‌شود. 

شیشه‌فروش به برخی اقدام‌های انجام شده برای کنترل کانون‌های گرد و غبار اشاره و اضافه کرد: سال گذشته ۱۹ میلیارد تومان از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری برای کنترل کانون‌های گرد و غبار بصورت نهالکاری در حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار در هشت شهرستان هزینه شد.

وی با بیان اینکه مالچ‌پاشی در ۵۰۰ هکتار از اراضی آران و بیدگل نیز انجام شد، ادامه داد: در چهار هزار هکتار در شرق اصفهان با موش تاغزارها مبارزه شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: امسال نیز در یکهزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی اصفهان، نهالکاری انجام می‌شود.

وی با اشاره به مطالعاتی که در دانشگاه‌های اصفهان درباره تعیین سهم منابع آلاینده در آلودگی اصفهان انجام شده است، گفت: بزودی نتایج کامل این مطالعات اعلام می‌شود و لازم است داده‌های آن به سناریوی عملیاتی تبدیل شده و اداره کل حفاظت محیط زیست با استفاده از آن، قانون هوای پاک را اجرا کند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار