مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: شهرستان خدابنده در صدر ثبت خانه ­های بوم‌گردی استان زنجان قرار دارد.
کد خبر: ۸۵۲۱۴۴
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶ 19 May 2020

امیرارجمند مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: در حال حاضر ۱۲۲ اقامت‌گاه بوم‌گردی در استان داریم که ۳۰ درصد از این اقامت‌گاه‌ها در شهرستان خدابنده قرار دارد و آمار حاکی از آن است که استقبال گردشگران برای حضور در اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی در خدابنده بیش از سایر شهرستان‌های استان زنجان است.

او خاطر نشان کرد: خدابنده با آب و هوای سرد و کوهستانی استان نیز جاذبه‌هایی برای گردشگران دارد. راه اندازی اقامتگاه‌های بوم گردی در این منطقه به منظور فراهم کردن زمینه و بستری برای معرفی فرهنگ، گویش، پوشش، غذای محلی، موسیقی و فعالیت‌های مبتنی برآداب و رسوم مردم محلی است تا شرایطی را برای تجربه زندگی در محیط‌های طبیعی و سنتی برای گردشگران ایجاد نماید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان اظهارداشت: دراین راستا خوانا سازی جاذبه‌های گردشگری در شهرستان خدابنده و سایر شهرستان‌های استان با نصب تابلو‌های راهنما، تعریف مسیر بازدید، حذف عناصر آلاینده در مسیر گردشگری در دستور کار قرار گرفته است.

او با بیان اینکه بسیاری از گردشگران علاقه‌مند هستند با فرهنگ‌ها و سنت‌های مختلف آشنا شوند، خاطرنشان کرد: به همین منظور دوره‌های آموزشی برای افرادی که اقامتگاه‌های بوم گردی را دایر می‌کنند، برگزار می‌شود. استان زنجان در گذشته تجربه خوبی در این زمینه با عنوان خانه‌های بوم‌گردی داشته و بی‌تردید اولویت‌هایی که در حوزه گردشگری در نظر گرفته شده است که به توسعه این بخش خواهد انجامید.

ارجمند گفت: در واقع اقامت گاه‌های بوم گردی ضمن رعایت اصول فنی و مهندسی که تضمین کننده ایمنی ساکنان ساختمان‌ها است، با بهره گیری از مصالح و دانش بومی راه اندازی می‌شوند. این اقامت گاه‌ها باید با محیط طبیعی و فرهنگی پیرامون خود هماهنگ باشند و شرایط مذکور را طی مدت بهره برداری و توسعه حفظ کنند. علاوه بر این، طراحی داخلی و خارجی همه اقامت گاه‌های بوم گردی باید با رویکرد بهره‌برداری از مبلمان و تجهیزات سنتی و بومی صورت بگیرد تا ضمن تامین رفاه برای گردشگران، فرصت آشنایی و درک فرهنگی منطقه فراهم شود.

منبع/ باشگاه خبرنگاران جوان 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار