کد خبر: ۸۵۱۷۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵ 18 May 2020

با پایان تدریجی قرنطینه در برخی کشورها، پرسش اساسی که از ابتدای همه‌گیری کووید_۱۹ مطرح بوده، اهمیت بیشتری یافته است: ویروس چگونه پخش می‌شود؟

یک مطالعه مرور همتا شده از مجله Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) که نشریه رسمی آکادمی ملی علوم ایالات متحده است نشان می‌دهد به‌احتمال قوی حرف زدن در فضاهای بسته باعث سرایت کرونا ویروس جدید می‌شود.

این در تأیید نتایج مطالعات پیشین مبنی بر اهمیت رعایت فاصله اجتماعی و پوشیدن ماسک توسط همه افراد است.

مطالعات با استفاده از لیزر فوق‌حساس نشان می‌دهد حرف زدن با صدای بلند با تولید هزاران قطرک (دراپلت) در ثانیه همراه است. ناپدید شدن این قطرک‌ها در فضاهای بسته بین ۸ تا ۱۴ دقیقه طول می‌کشد.

مطالعات دیگر نشان داده برخی فضاها از این حیث بدتر هستند. نمونه آن فضاهای پررفت‌ و آمد و به‌ویژه مرطوب مانند سرویس‌ بهداشتی و رختکن است. در بخش‌های ایزوله و اتاق بیماران اگر تهویه مناسب داشته باشند میزان آلودگی کمتر است. وسایل نقلیه عمومی جزو نقاط داغ هستند.

محدودیت اصلی این مطالعه این است که صرفاً قطرک‌ها بررسی شده و نه ویروس زنده. ولی اگر فرض کنیم قطرک‌ها حاوی ۷ میلیون ذره ویروسی در هر سانتیمتر مکعب باشند، و یک دقیقه حرف زدن با صدای بلند بیش از هزار قطرک تنفسی تولید کند، احتمال ابتلای سایر حاضرین در یک فضای بسته بسیار بالا خواهد بود.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار