کد خبر: ۸۵۱۳۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۶ 17 May 2020

چندین کشور درگیر COVID-19 اخیراً گزارش کرده‌اند که برخی از کودکان به‌دلیل یک نوع نادر سندرم چندسیستمی التهابی کودکان (PIMS) در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند.

علائم و نشانه‌های موجود ترکیبی از علائم بیماری کاوازاکی (KD) و سندرم شوک سمی (TSS) است و نشانه‌های دیگری از جمله تب، درد شکم و درگیری قلبی نیز وجود دارد.

ارتباط زمانی احتمالی با عفونت SARS-COV-2 بیان شده است؛ زیرا برخی از این کودکانی زمانی که برای عفونت SARS-CoV-2 مورد آزمایش قرار گرفتند، نتیجه آزمایش آن‌ها با واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) یا سرولوژی مثبت بود.

در مجموع، حدود ۲۳۰ مورد مشکوک به این سندرم که از لحاظ زمانی با عفونت SARS-CoV-2 همراه است (PIMS-TS)، در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و بریتانیا در سال ۲۰۲۰ گزارش شده است که دو مورد آن منجر به مرگ شده است (یکی در بریتانیا و یکی در فرانسه).

این موارد در حال بررسی بیش‌تر است. تا کنون مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داده است که احتمالا کودکان کم‌تر تحت تأثیر COVID-19 قرار می‌گیرند. تنها ۲٫۱٪ از كل موارد COVID-19 که تست آزمايشگاهی آن‌ها مثبت بوده و به سيستم نظارت اروپا (TESSy) گزارش شده، در گروه سنی ۰ تا ۱۴ سال بوده‌اند.

تا به امروز، ارتباطی بین عفونت SARS-CoV-2 و این سندرم التهابی تأیید نشده است، اگر چه وجود ارتباط محتمل به‌نظر می‌رسد.

در حال حاضر این خطر به شرح زیر ارزیابی می‌شود:

- خطر کلی COVID-19 در کودکان در اتحادیه اروپا و بریتانیا کم است؛ بر اساس احتمال کم ابتلای کودکان به COVID-19 و تأثیر متوسط ​این بیماری بر کودکان.

- ریسک کلی PIMS-TS در کودکان در اتحادیه اروپا و بریتانیا کم است؛ بر اساس احتمال بسیار کم ابتلای کودکان به PIMS-TS و تأثیر بسیار بالای این بیماری بر کودکان.

در حالی که اولویت مطلق با کنترل بالینی کودکان مبتلا به این بیماری است، جمع‌آوری داده‌ها از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و بریتانیا باعث می‌شود که دانش ما در مورد این شرایط نادر تقویت شود و امکان تجزیه و تحلیل بهتر این موارد فراهم شود.

تجزیه‌وتحلیل داده‌های نظارتی می‌تواند بروز KD/PIMS را روشن‌تر کند و درگیرترین گروه‌های سنی و عوامل خطر را برای هر دو بیماری شناسایی کند.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های اتحادیه اروپا (ECDC) با کشورهای عضو اتحادیه اروپا و بریتانیا قرار گذاشته که PIMS را به‌عنوان یک عارضه احتمالی در نظارت بر COVID-19 در سطح اتحادیه اروپا معرفی کند.

تلاش‌های پژوهشی باید روی این موارد متمرکز شود: الف) تعیین نقش SARS-CoV-2 در پاتوژنز PIMS-TS و ب) پاسخ به سایر سؤالات مهم باقی‌مانده.

برای افزایش آگاهی در جامعه پزشکی در مورد PIMS-TS و آگاه‌سازی والدین و مراقبان در مورد علائم و نشانه‌های این بیماری، ارتباط صحیح لازم است. باید بر اهمیت تماس به موقع با کارکنان بخش سلامت تأکید شود. باید تأکید شود که PIMS-TS یک بیماری نادر است و پیوند بالقوه آن با COVID-19 نه هنوز تأیید شده و نه به خوبی درک شده است.

 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار