کد خبر: ۸۵۰۱۴۲
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴ 14 May 2020
 
تابناک/رصد‌خانه خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: زاکانی به نفع کدام کاندیدای ریاست مجلس انصراف داد؟ / بهزاد نبوی: روی کار آمدن دولتی تندرو در ۱۴۰۰ قطعی است / میرسلیم با وزرای احمدی‌نژاد به توافق رسید و ... رصد‌خانه امروز را تشکیل می‌دهند.
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.
 
رصد‌خانه ؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه را می‌بینید.
 
ممنوعیت مبارزه با ورزشکاران اسرائیلی قانون شد
 
نمایندگان مجلس، دو فوریت طرح چهارده ماده‌ای را تصویب کردند که بر اساس آن برگزاری هرگونه رقابت ورزشی اعم از رسمی یا تدارکاتی میان ورزشکاران و تیم‌های ورزشی ایران با حریفان رژیم صهیونیستی ممنوع خواهد بود. هر یک از فدراسیون‌ها، موظفند با بهره‌مندی از ظرفیت‌های داخلی و برقراری ارتباط اصولی با مجامع بین‌المللی، اقدامات لازم برای جلوگیری از هرگونه مجازات و محرومیت‌های احتمالی ورزش اتخاذ کنند.
 
 خاطره جالب خواننده پرسپولیسی از فینال آسیا

دنیای ورزش تورنتو نوشت: ابراهیم زاده که خودش طرفدار پرسپولیس است و رفاقت نزدیکی با بعضی از بازیکنان این تیم دارد در لایو اینستاگرامی با شجاع خلیل زاده خاطره جالبی از حضورش در ورزشگاه آزادی تعریف کرد.
 محسن ابراهیم زاده در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین خواننده‌های پاپ کشور است. خواننده‌ای که در طول سال کنسرت‌های مختلفی را در شهرها و کشورهای گوناگون برگزار می‌کند، به دعوت مسئولان برگزارکننده بازی برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا بین پرسپولیس و کاشیما در ورزشگاه آزادی حاضر شد و برای هواداران دو آهنگ اجرا کرد. ابراهیم زاده که خودش طرفدار پرسپولیس است و رفاقت نزدیکی با بعضی از بازیکنان این تیم دارد در لایو اینستاگرامی با شجاع خلیل زاده خاطره جالبی از حضورش در ورزشگاه آزادی تعریف کرد.
ابراهیم زاده خطاب به شجاع گفت: من معمولاً در کنسرت‌هایم اصلاً استرس ندارم و خیلی راحت اجرا می‌کنم. از طرفی در روز فینال آسیا مسئولان AFC فقط ٦ دقیقه به ما برای اجرا فرصت دادند. اولش وقتی روی سن رفتم خیلی راحت شروع به خواندن کردم ولی به محض اینکه تماشاگران با من شروع به خواندن کردند نابود شدم و تازه فهمیدم در چه جو وحشتناکی در حال اجرا هستم. بدون شک آن روز خیلی برایم ویژه بود، چون جلوی ١٠٠ هزار نفر خواندم و به جرأت می‌گویم هیچ‌وقت چنین جوی را در زندگی‌ام ندیده بودم.

یک شاکی جدید برای فدراسیون فوتبال

ورزش سه نوشت: بعد از آنکه مارک ویلموتس خواهان دریافت غرامت 6 میلیون یورویی از فوتبال ایران شد، حالا دستیاران او نیز به دنبال دریافت غرامت هستند.
با اینکه حدود 5 ماه از جدایی مارک ویلموتس از تیم ملی ایران می‌گذرد اما ماجراهای این مربی بلژیکی با فوتبال ما ادامه دارد؛ ویلموتس که بعد از دریافت دو میلیون یورو از فدراسیون فوتبال و ترک ایران به فیفا شکایت کرد و خواهان دریافت غرامت 6 میلیون یورویی شد، همچنان پیگیر پرونده خودش در دادگاه عالی ورزش است. او عملا حدود 30 روز در ایران حضور داشت و کار انجام داد، دو برد مقابل هنگ‌کنگ و کامبوج برای ایران به ارمغان آورد و با دریافت آنچه بیشتر از حقش در فوتبال ایران بود، به بلژیک رفت. حالا نیز به دنبال مبلغ هنگفت از فدراسیون ایران است که مشخص نیست به نتیجه برسد.
ویلموتس البته یک اقدام جدید انجام داده، او برای اینکه بتواند به 6 میلیون یورو غرامتش برسد، از دستیارانش در تیم ملی ایران نیز خواسته بابت مطالباتشان شکایت کنند تا پرونده آنها قطور باشد. مانو فریرا و تیری وریانس دو دستیار ویلموتس و همچنین هرمان ده‌لانتشیر آنالیز تیم ملی در زمان او شکایت خود را به فدراسیون جهانی بردند. این مربیان نیز بابت دریافت غرامت کامل قراردادشان برای 3 سال به فیفا شکایت بردند و حالا در کنار ویلموتس امیدوارند بتوانند رویای رسیدن به یک غرامت تاریخی را به ثبت برسانند.
باید منتظر ماند و دید این پرونده حساس برای فوتبال ایران چه نتیجه‌ای خواهد داشت؛ آیا فوتبال ایران می‌تواند در این پرونده فیفایی برنده شود؟


توزیع بهترین فیلم جشنواره جهانی فجر در شبکه نمایش خانگی
 
فیلم سینمایی «ائو» (خانه) که عنوان بهترین فیلم جشنواره جهانی فجر را در کارنامه دارد از فردا در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود.
 فیلم سینمایی «ائو» اولین ساخته بلند سینمایی اصغر یوسفی‌نژاد با نمایش در سی‌وپنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر توانست سیمرغ زرین و سیمین بهترین فیلم و فیلمنامه را دریافت کند و  با استقبال گسترده منتقدان و اهالی سینما روبرو شد به شبکه نمایش خانگی می‌آید.
ائو داستان یک روز از زندگی سایه است که به‌خاطر ازدواج، از شش سال پیش ارتباطش را با خانواده‌ قطع کرده است؛ زمانی به خانه برمی‌گردد که طبق وصیت پدرش مأموران جسد او را به اتاق تشریح دانشگاه منتقل می‌کنند. اما سایه نمی‌تواند با این وصیت نامتعارف کنار بیاید.محدثه حیرت، رامین ریاضی، غلامرضا باقری، وحیده نویدی، رضا محمودی، حامد غفارپور، حسام کاظمی، محسن کهنسال، رضا محمدی، حمید صلاحی، شمس‌الله کیان، سحر داوودی، غلامرضا آقاجانی، سلوی خدایی از بازیگران فیلم ائو (خانه) هستند.پخش نسخه اینترنتی ائو را شرکت هنر اول برعهده دارد و فیلم در بستر سایت فیلیمو از فردا در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.ائو(خانه) از فردا ۲۵ اردیبهشت وارد شبکه نمایش خانگی خواهد شد.
واعظی نقش مشایی را در دولت دارد
 
ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو به «نامه نیوز» گفت: «توجه داشته باشید که قضاوت فعلی از نقش آفرینی واعظی در دولت ناشی از اخبار جسته و گریخته و غیررسمی است. در زمان احمدی نژاد هم بر اساس گفته‌ها، برداشت‌ها و اخبار پنهانی گفته می‌شد که مشایی چه نقشی در دولت دارد. اکنون هم بر اساس آنچه جسته، گریخته می‌شنویم، نقش واعظی، نوبخت و با فاصله، نقش نهاوندیان بسیار پررنگ است. این‌ها نقش مهمی در تصیمات دولت و شخص رئیس جمهور دارند». وی افزود: «البته در دولت‌های قبلی هم این مسائل بود، در دولت احمدی نژاد هم مشایی و بقایی بودند. در دولت آقای خاتمی هم برخی افراد بودند البته با درصد کمتری چنین نقشی را ایفا می‌کردند. مثلا علی آقای خاتمی اخوی ایشان. در دولت آقای هاشمی هم اگرچه ایشان جایگاه بالایی از نظر تصمیم گیری داشتند، افرادی مثل این بودند. در واقع در همه دولت‌ها افرادی بوده‌اند که بسیار مورد اعتماد رئیس جمهور بوده و در تصمیم سازی‌ها دخالت داشتند. حالا در دولت‌هایی مثل این دولت و دولت احمدی‌نژاد پررنگ‌تر بوده و در برخی دولت‌ها کم‌رنگ‌تر بوده است».
 
محسن هاشمی نمی‌تواند با استفاده از نام پدرش رئیس‌جمهور شود
 
حسن بیادی درباره میزان رأی آور بودن نام مرحوم هاشمی رفسنجانی برای فرزندش در انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: مرحوم آقای هاشمی، چون همه اعتبارش را برای رأی آوری حسن روحانی گذاشت و به دنبال آن جامعه عملکرد دولت آقای روحانی را ناموفق قلمداد می‌کند بنابراین آقای محسن هاشمی گرچه فرد لایقی است، نمی‌تواند با استفاده از نام پدر مرحومش رئیس جمهور شود. وی با اشاره به ضعیف شدن جریان اصلاحات افزود: فقط پول و شهرت برای کاندیداتوری کافی نیست، بلکه برای رأی آوری باید یک جریان سیاسی قوی و مردمی پشت سر یک نامزد قرار گیرد. دبیرکل جمعیت آبادگران جوان صحبت درباره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را زودهنگام خواند و تأکید کرد: اگر همین فردا انتخابات برگزار شود و احمدی نژاد و قالیباف نیز تأیید صلاحیت شوند، معتقدم نامزد‌های دیگر برای ادامه رقابت کارشان به مشکل می‌خورند و باید یک فکری اساسی بکنند.
 
امکان فروش وکالتی سهام عدالت از طریق بانک‌ها
 
حسن روحانی در جلسه هیات دولت با بیان اینکه باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که سهام عدالت برای آن‌هایی که می‌خواهند بفروشند به سهل‌ترین روش انجام شود، مصوبه شورای عالی بورس در زمینه کمک بانک‌ها برای فروش بورس را خوشحال کننده دانست و افزود: بنابراین، هر کسی که می‌خواهد سهام خود را بفروشد، می‌تواند به بانک مراجعه کند و در آنجا وکالت دهد تا آن بانک در روزی که معلوم می‌شود، سهامش را در بورس فروخته و پولش را به صاحب سهام برمی‌گرداند.
 
بورس آخرین روز هفته را هم قرمز به پایان رساند
 
شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز، با کاهش ۳۷۸۲ واحدی معادل ۰.۳۷ درصد به رقم یک میلیون و ۱۷ هزار و ۶۶ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افت ۳۳ واحدی به رقم ۱۱ هزار و ۲۹۹ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۱۰۰۵ واحدی معادل ۰.۳۷ درصد به رقم ۲۷۰ هزار و ۶۲۴ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۲۱۶۱ واحدی معادل ۰.۶۸ درصد، عدد ۳۱۶ هزار و ۵۵ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۱۴۳۳ واحدی معادل ۰.۶۸ درصد به رقم ۲۰۹ هزار و ۵۹۹ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۷۱۸۰ واحد کاهش معادل ۰.۵۵ درصد را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۲۹۹ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۱۳۵۰ واحد افزایش معادل ۰.۱۸ درصد به رقم ۷۶۶ هزار و ۳۹۲ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۲۴۷۴۲ واحد کاهش معادل ۱.۲۴ درصد همراه بود و عدد ۱ میلیون و ۹۶۶ هزار واحد را به نمایش گذاشت.
 
سهام آسیا اقیانوسیه در نوسان
 
روز چهارشنبه، با بازگشت دوباره رشد شیوع ویروس کرونا در برخی کشور‌های منطقه هم‌زمان با بازگشایی اقتصاد این کشورها، سهام آسیا اقیانوسیه دچار نوسان شد. نیکی ژاپن ۰.۴۱ درصد افت کرد. در بازار چین، کامپوزیت شانگ‌های ۰.۱۸ درصد پایین آمد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ بدون تغییر ماند. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۳۹ درصد افت کرد، در حالی که کوسپی کره‌جنوبی ۰.۱۲ درصد بالا آمد. در بازار ارز، نرخ برابری دلار در برابر یوآن چین و ین ژاپن تقویت شد و به ترتیب با ۰.۱۳ درصد و ۰.۰۶ درصد رشد به ۷.۰۹۰۹ واحد و ۱۰۷.۱۹ واحد رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا با ۱ دلار کاهش به ۱۷۰۵.۸۰ دلار رسید.
 
نگرانی از اوج گرفتن دوباره کرونا بورس آمریکا را منفی کرد
 
روی آوردن سهامداران به شناسایی سود در پی هشدار کارشناس سازمان مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا نسبت به اوج گرفتن دوباره شیوع کرونا در این کشور باعث شد تا شاخص S&P۵۰۰ آمریکا در معاملات شب گذشته دو درصد منفی شود. این نخستین بار در چهار روز معاملاتی گذشته بود که شاخص S&P۵۰۰ منفی شد، چون سهامداران نگران شکل‌گیری موج دوم شیوع کرونا در این کشور هستند و این مساله کاملا برخلاف امید بازار نسبت به کاهش محدودیت‌های اعمال شده بر فعالیت‌های اقتصادی و آغاز روند بهبود اقتصاد این کشور است که به شدت از شیوع کرونا، آسیب دیده است.
 
آنتونی فائوچی، رئیس مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا، در جلسه استماع کنگره هشدار داد که ویروس کرونا که تاکنون ۸۰ هزار قربانی در آمریکا گرفته، هنوز در این کشور به کنترل درنیامده و بعید است تا ماه آگوست یا اوایل ماه سپتامبر شاهد تولید واکسن یا داروی درمانی برای این بیماری باشیم. وی درباره اجرای اقدامات زودهنگام برای بازگشایی اقتصادی در این کشور گفت: خطر جدی وجود دارد که در پی اجرای این اقدامات شاهد شدت گرفتن شیوع کرونا به گونه‌ای باشیم که نتوانیم آن را کنترل کنیم و این مساله می‌تواند روند بهبود اقتصادی آمریکا را به تعویق بیندازد.
 
زمینه صدور مجوز اقامت به اتباع خارجی سرمایه گذار فراهم شد
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور از فراهم شدن زمینه‌های اجرای مصوبه صدور مجوز اقامت پنج ساله به اتباع خارجی سرمایه گذار و سپرده گذار در کشور به دستور وزیر کشور خبر داد.
 
تصمیمات جدید برای بازار خودرو؛ فروش فوق العاده خودرو تا چند روز دیگر
 
حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت پیش از ظهر امروز در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به اقداماتش برای بهبود وضعیت بازار خودرو گفت: ما باید تأمین خودرو و کاهش تعهدات خودروسازان به مردم را در نظر داشته باشیم تا این تعهدات انجام شود و در عین حال تولید را هم مدیریت کنیم. همچنین برای اصلاح شیوه تولید، باید عدالت توزیعی و واقعی کردن تقاضا‌ها را به وجود آوریم تا کسانی که به دنبال کاسبی از بازار خودرو هستند کنار روند. مدرس خیابانی با تاکید بر اینکه تا قبل از رسیدن به عید فطر حتما بازار بهتری در بخش خودرو خواهیم داشت، تصریح کرد: اقداماتی که در این زمینه انجام می‌شود اثرگذار است و روش فروش فوق‌العاده را در ایام عید فطر عملی می‌کنیم. اصلاح شیوه ثبت‌نام، فروش و تحویل را هم در بازار خودرو در نظر داریم و در این میان توجه می‌کنیم که برای ما مسجل شود کسی که برای خودرو ثبت‌نام کرده است آن را برای استفاده می‌خواهد یا به دنبال کاسبی است و به چشم سرمایه به آن می‌نگرد که با توجه به جمیع این موارد در فروش خودرو و تامین آن و کنترل توزیع، ان شاءالله حداکثر تا دو هفته آینده و در آستانه عید فطر از التهابات بازار خودرو کاسته می‌شود.
 
سرپرست وزارت صمت تاکید کرد: خودرو‌های صفر کیلومتر در فروش جدید بعد از سه ماه دیگر مشمول گارانتی صفر کیلومتر نمی‌شوند تا اگر کسی به نیت نگه داشتن خودرو و استفاده آتی، آن را خریداری می‌کند دیگر چنین اتفاقی رخ ندهد. سازمان حمایت هم اعلام کرده که تمام پارکینگ‌ها و انبار‌ها باید موجودی خودروی خود را اعلام کنند و ممانعت از این عمل نیز مشمول تخلفات احتکار است. پیشنهادی هم برای اولویت قائل شدن در تحویل خودرو به متقاضیان بدون پلاک داریم تا ابتدا کسانی که تاکنون خودرویی نداشتند، تقاضای خود را دریافت کنند و سپس کسانی که چند خودرو دارند و مجدداً درخواست داده‌اند به درخواستشان رسیدگی و تحویل داده شود.
 
کاهش قیمت نفت در بازار جهانی
 
قیمت نفت روز چهارشنبه به دلیل نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به موج دوم شیوع ویروس کرونا در کشور‌هایی که کاهش محدودیت‌های قرنطینه را آغاز کرده‌اند و همچنین رشد ذخایر نفت آمریکا کاهش پیدا کرد. بهای معاملات آتی نفت برنت ۵۸ سنت معادل ۱.۹ درصد کاهش یافت و به ۲۹ دلار و ۴۰ سنت در هر بشکه رسید. این شاخص روز سه شنبه ۱.۲ درصد افزایش داشت. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۳۹ سنت، معادل ۱.۵ درصد کاهش پیدا کرد و به ۲۵ دلار و ۳۹ سنت در هر بشکه رسید. نفت آمریکا روز گذشته با حدود ۷درصد افزایش بسته شده بود.
 
قیمت سکه طرح جدید ۲۴ اردیبهشت
 
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز به ۷ میلیون و ۸۰ هزار تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز یک میلیون تومان است. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۶۹۷ هزار و ۱۶۷ تومان است.
 
برنامه صرافی‌های بانکی برای پایین آوردن دلار ۱۷ هزار تومانی
 
در معاملات امروز (چهارشنبه بیست و چهارم اردیبهشت ماه ۹۹) بازار ارز، شاهد افزایش قیمت خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی سطح کشور هستیم؛ بنابراین، هر اسکناس دلار آمریکا در این صرافی ها، به نرخ ۱۶۷۵۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۶۸۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته می‌شود که نسبت به نرخ پایانی روز گذشته، ۲۵۰ تومان گران‌تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو در صرافی‌های بانکی سطح کشور، به نرخ ۱۸۱۵۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۸۲۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که همانند دلار، ۲۵۰ تومان رشد داشته است؛ اما در بازار آزاد ارز نیز خبر‌ها حکایت از روند افزایش دارد، به گونه‌ای که در لحظه انتشار این گزارش، هر اسکناس دلار آمریکا در این معاملات، به نرخ ۱۷۱۰۰ تومان رسیده است.
 
سودآوری سونی ۷۵ درصد سقوط کرد!
 
سونی که بدون شک یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال در صنعت الکترونیک و سرگرمی در جهان به شمار می‌رود، به تازگی با انتشار گزارش مالی جدید خود اعلام کرده که سود عملیاتی آن در سه ماهه منتهی به مارس ۲۰۲۰ میلادی، ۳۵.۴۵ میلیارد ین ژاپن، معادل ۳۳۱ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ـ که معادل ۸۲.۷۳ میلیارد ین بوده ـ تحت تاثیر تبعات منفی ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا بر روی بخش‌های مختلف این شرکت نظیر دوربین، تلویزیون و سنسور گوشی‌های هوشمند، ۷۵ درصد کاهش یافته است. بر اساس گزارش رویترز، این شرکت ژاپنی همچنین به علت آینده نامعلوم صنعت الکترونیک و بحران پاندمی کرونا، از ارائه گزارش و چشم انداز سال مالی جاری خودداری کرده است. سونی همزمان با اعلام وضعیت اضطراری در قرنطینه و وضع محدودیت‌های سختگیرانه از سوی دولت ژاپن خطوط تولید و فعالیت بسیاری از کارخانه‌های خود را در این کشور و برخی دیگر از کشور‌های جهان متوقف کرده بود. البته تنها بخش موفق و درآمدزای سونی در بحران پاندمی کرونا و خانه نشینی بالغ بر نصف جمعیت جهان، صنعت سرگرمی و گیمینگ بخصوص کنسول‌های بازی پلی استیشن بوده است.
 
کرونا به جان غول نفتی عربستان افتاد
 
شرکت آرامکوی عربستان اعلام کرد که سود خالص این شرکت در سه ماهه نخست سال جاری، از ۲۲ میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته به ۱۶.۶ میلیارد دلار رسیده است. در حالی آرامکو از سقوط ۲۵ درصدی سوددهی خود خبر داد که کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند، این شرکت ۱۷.۸ میلیارد دلار سوددهی داشته باشد. بنا به اعلام آرامکو، کاهش حاشیه سود تولید فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در کنار کاهش قیمت نفت در بازار جهانی اصلی‌ترین دلیل افت سوددهی این شرکت، بوده است.
 
امین ناصر، مدیرعامل آرامکو، در این باره گفت: شیوع کرونا شبیه هیچ چیزی نیست که جهان تا پیش از این تجربه کرده باشد و ما با یک شرایط کاری بسیار پیچیده و به سرعت در حال تغییر مواجه هستیم. ۲۴ ساعت قبل از انتشار این آمار‌های مالی نا امید کننده از سوی شرکت آرامکو، دولت عربستان به این شرکت دستور داد تا تولید خود را بیش از پیش کاهش دهد. دو روز پیش، وزارت انرژی عربستان، اعلام کرد که قصد دارد از ابتدای ماه ژوئن تولید نفت این کشور را یک میلیون بشکه روزانه دیگر کاهش دهد.
 
میرسلیم با وزرای احمدی‌نژاد به توافق رسید
 
علی خضریان نماینده تهران در مجلس یازدهم در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «‏به برکت ‎ماه رمضان در ‎جلسه وفاق امروز که با حضور جمعی از منتخبان ‎مجلس یازدهم برگزار شد، با توافق میان آقایان سیدمصطفی میرسلیم، حمیدرضا حاجی‌بابایی، علی نیکزاد و سیدشمس‌الدین حسینی کمیته‌ای ۷نفره با سازوکار مشخص جهت کمک به ‎وحدت جریان انقلاب برای ریاست مجلس آینده تشکیل شد.» وی همچنین با اشاره به اینکه افراد نام‌برده عضو این کمیته نیستند، اما سازوکار آن را پذیرفته‌اند، تاکید کرد: «‎از جناب قالیباف نیز جهت حضور در این پروسه دعوت شده بود تا براساس سنجش شاخص‌ها و ارایه برنامه و نقد و بررسی آن و در نهایت توافق بر روی نحوه کمک به وحدت جریان انقلاب حضور یابند و ایشان خودشان نپذیرفتند. این موضوع به معنای عدم نامزدی ایشان نیست.»
 
بهزاد نبوی: هیچ وقت مشارکت آنقدر کم نشد که نشانه عدم مشروعیت نظام باشد
 
بهزاد نبوی: در هر انتخاباتی که شرکت مردم گسترده بوده، اصلاح‌طلبان و میانه‌رو‌ها پیروز شده‌اند و در هر مورد که مشارکت کاهش یافته، مخالفان‌شان پیروز شدند لذا اصلاح‌طلبان هرگز از عدم شرکت فعال در انتخابات سود نبرده و نخواهند برد. برخی از اصلاح‌طلبان بر این باور بوده و هستند که کاهش مشارکت مردم در انتخابات، مشروعیت آن را زیر سوال خواهد برد حال آنکه برای یک جریان اصلاحی که معتقد به حفظ اصل نظام و طبعا مشروعیت آن و نهاد‌های تحت پوشش نظام است، علی‌القاعده نباید کاهش مشروعیت انتخابات که به تضعیف نظام منجر می‌شود خشنود‌کننده باشد. ثانیا تاریخ انتخابات در جمهوری اسلامی نشانگر آن است که هیچ دوره‌ای به جز دوره اخیر مشارکت کمتر از ۵۰ درصد نبوده است که در استاندارد جهانی نشانه عدم مشروعیت نظام نمی‌باشد حتی مشارکت ۴۲ درصدی این دوره از مجلس نیز در استاندارد جهانی قابل قبول است؛ لذا تشویق مردم به عدم مشارکت یا حتی سکوت در این زمینه، تنها سودش، شکست اصلاح‌طلبان و میانه‌رو‌ها بوده و خواهد بود.
 
نظر مهاجرانی در مورد برکناری وزیر صمت
 
وزیر اسبق ارشاد در دولت اصلاحات به برکناری رضا رحمانی وزیر پیشین صمت واکنش نشان داد و نوشت: «وزارت جزو حقوق طبیعى و شرعى کسى نیست!» سید عطاالله مهاجرانی در صفحه توییتر خود نوشت: «وزارت جزو حقوق طبیعى و شرعى کسى نیست! رئیس جمهور فردى را به عنوان وزیر انتخاب مى کند. پس از رأى اعتماد وزیر وظایف قانونى خود را تحت مدیریت عالى ریاست جمهورى انجام مى دهد. به هر دلیلى رئیس جمهور وزیرى را ناتوان یا به مصلحت نبیند، وزیر مى بایست محترمانه کنار برود، نامه سرگشاد!»
 
کنایه معنادار نماینده اصلاح‌طلب به برکناری وزیر صمت
 
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس به برکناری وزیر صنعت از سوی رییس جمهوری واکنش نشان داد.بهرام پارسایی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «پس از اینکه تلاش چهارساله ما در تهیه و قرائت گزارش بخشی از تخلفات ⁧خودروسازان⁩ در مجلس با وجود مقاومت‌های زیاد به ثمر نشست، خبر رسید وزیر همسو با خودروسازان، برکنار شده است.قطعا این برکناری علاج کامل درد‌های چندین ساله و اجحاف‌های خودروسازان در حق مردم نیست، اما آن را به فال نیک می‌گیریم.»
 
نامه انتقادی فلاحت‌پیشه به لاریجانی
 
یک نماینده مجلس با انتقاد از عملکرد هیات رئیسه در برگزاری جلسات غیر علنی مجلس در طول ۴ سال گذشته گفت که تعدد جلسات غیر علنی بزرگترین ظلم به مجلس دهم بوده است.حشمت الله فلاحت پیشه در نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از عدم ارائه فایل‌های تصویری و صوتی اظهارات نمایندگان در جلسات غیر علنی انتقاد و ابراز امیدواری کرد که در این باره به وظایف قانونی عمل شود.
 
روایت نادران از مخالفت پایداری‌ها با قالیباف
 
منتخب مجلس یازدهم گفت: در جمعی که توسط محصولی اداره می‌شده، شرکت و تذکر داده است که " نه به قالیباف"، عملی ضدوحدت است. متن توییت‌های الیاس نادران به شرح زیر است: آن‌ها که در مقابل شورای مرکزی فراکسیون و ساز و کار‌های روشن فرایند وحدت در آن پرچم جدایی بلند می‌کنند چگونه خود را منادی وحدت و انقلابی می‌دانند؟! "بعد از آنکه سیدمحمود رضوی از نادران خواست که پشت پرده این اقدامات را تشریح کند، منتخب مردم تهران در توییت دیگری نوشت:" ‏‎در جلسه اول به دوستانی که توسط جناب پژمانفر دعوت و توسط آقای محصولی اداره می‌شدند عرض کردم که راه‌اندازی یک جمع فقط با هدف «نه به قالیباف» عملی ضدوحدت است؛ هرچند دلیلی هم برای دعوت نکردن از قالیباف نداشتند.
 
پیشنهاد عباس عبدی درباره نحوه رهبری اصلاحات
 
یک فعال اصلاح‌طلب گفت: اصلاح طلبان نیازمند ایده و اراده هستند و باید جمعی را تعریف کنند و بگویند این‌ها نماینده ما برای پیگیری ایده‌ها هستند و محکم هم پای آن بایستند، نیازی هم به فرد نیست.عباس عبدی روزنامه نگار و فعال اصلاح طلب در یک گفتگوی لایو اینستاگرامی در واکنش به سخنان اخیر رییس دولت اصلاحات گفت: فکر می‌کنم آقای خاتمی با این وضع نمی‌تواند رهبری کند. واقعیت این است و سخنرانی چند روز اخیرشان نشان داد که او متاسفانه در این مقام نیست و خودش را در این مقام تعریف نمی‌کند.وی افزود: ایشان نباید بگوید که از اصلاح طلبان جامعه محوری می‌خواهم تا برنامه و طرح‌های خود را برای چنین موقعیتی ارائه کنند، بلکه باید بگوید برنامه خودشان چیست. مشکل اصلی ما شکاف قدرت و مسئولیت است، چه در حکومت و چه در میان منتقدان و اصلاح طلبان. وی همچنین گفت: هرکسی می‌خواهد قدرت داشته باشد باید در هر ساختاری مسئولیت پذیر باشد. مسئولیت پذیرفتن اینگونه نیست که یک شورا درست کنید که سر و ته آن معلوم نباشد. آدم نمی‌تواند با آن ارتباط برقرار کند، چون اصلاً پاسخگو نیست. عبدی در رابطه با نظرش درباره نحوه رهبری اصلاحات گفت: من فکر نمی‌کنم کسی با صفت فردی بخواهد در این مقام باشد، بیشتر باید به صفت جمعی رفتار کنند. من از سال ۹۰ گفته ام که اصلاح طلبان نیازمند ایده و اراده هستند. در اراده هم باید یک جمعی را تعریف کنند و بگویند این‌ها نماینده ما برای پیگیری ایده‌ها هستند و محکم هم پای آن بایستند، نیازی هم به فرد و صفت شخصی وجود ندارد.
 
زاکانی به نفع کدام کاندیدای ریاست مجلس انصراف داد؟
 
پورمختار به انصراف زاکانی از کاندیداتوری برای ریاست مجلس اشاره کرد و گفت: مشخص نیست آقای زاکانی به نفع کدام کاندیدا کنار رفت و کدام کاندیدا مد نظرش است. کسانی که کاندیدا می‌شوند باید در رأی‌آوری و تعداد رأی‌شان ارزیابی داشته باشند و با ملاحظات حضور پیدا کنند.این نماینده اصولگرای مجلس در پاسخ این که چند فراکسیون سیاسی در مجلس یازدهم شکل می‌گیرد گفت: تعداد زیاد فراکسیون سیاسی در مجلس موضوع خوبی نیست و باعث چند دسته شدن نمایندگان می‌شود و آرا می‌شکند. در این شرایط اجماع بر سر قانون‌گذاری و رأی‌گیری‌های مختلف از بین می‌رود. او در پایان گفت: احتمال می‌رود سه فراکسیون سیاسی در مجلس یازدهم تشکیل شود. یک فراکسیون مستقلین خواهند بود. اگر اصلاح‌طلبان هم بخواهند فراکسیون تشکیل دهند، بیش از سه فراکسیون در مجلس یازدهم خواهیم داشت. اصولگرایان حتماً دو فراکسیون سیاسی تشکیل می‌دهند.
 
برنامه تازه مجلس برای طرح اصلاح قانون انتخابات
 
سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس گفت: طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی اعاده شده از سوی شورای نگهبان هفته آینده در دستور کار صحن علنی پارلمان قرار می‌گیرد. اسدالله عباسی نماینده مردم رودسر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، گفت: طرح دو فوریتی اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی توسط رئیس مجلس برای رفع ایرادات به کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس ارسال شد.وی افزود: پس از رفع ایرادات این مصوبه در کمیسیون شورا‌ها طرح مذکور برای رسیدگی در دستور کار جلسات علنی هفته آینده مجلس قرار خواهد گرفت.سخنگوی هیأت رئیسه مجلس با تکذیب هرگونه خبر درباره نشست مشترک مجلس و شورای نگهبان برای رفع ایرادات طرح اصلاح قانون انتخابات اظهار داشت: تنها یک نفر از اعضای شورای نگهبان بر حسب ضرورت در زمان رسیدگی این طرح در کمیسیون شورا‌ها در جلسه کمیسیون حضور خواهد داشت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار