عملیات اجرایی تکمیل زیرساخت‌های گردشگری در معبد داش‌کسن ویر آغاز شده و این در شرایطی است که سال‌های زیادی مردم منتظر این اتفاق بودند.
کد خبر: ۸۴۷۹۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۸ 09 May 2020

آغاز عملیات اجرایی تکمیل زیرساخت‌های گردشگری در معبد داش‌کسن

عملیات اجرایی تکمیل زیرساخت‌های گردشگری در معبد داش‌کسن ویر آغاز شده و این در شرایطی است که سال‌های زیادی مردم منتظر این اتفاق بودند.

زنجان از جمله استان‌های مطرح کشور در زمینه گردشگری فرهنگی و تاریخی بوده و شهرستان سلطانیه قلب تپنده گردشگری این استان محسوب می‌شود که علاوه بر گنبد عظیم و نیلگون سلطانیه، معبد تاریخی داش‌کسن از دیگر آثار تاریخی آن محسوب می‌شود.

این بنا یکی از بی‌نظیرترین پرستش‌گاه‌های سنگی ایران است که نمونه مشابه آن در هیچ کجای کشور مشاهده نمی شود. این مکان شگفت‌انگیز، در دل کوه‌های سلطانیه و در نزدیکی روستای ویر در ۱۵ کیلومتری شمال‌شرق شهر سلطانیه قرار گرفته این بنا از آثار شاخص دوره ایلخانی است که توسط هنرمندان مطرح آن دوره به زیبایی هرچه تمام در دل کوه‌ها تراشیده شده است.

از جذاب‌ترین و معروف‌ترین آثار این مکان، می‌توان به نقش برجسته دو اژدها اشاره کرد، به خاطر همین دو نقش برجسته، این محوطه به معبد اژدها شهرت گرفته است. طول نقش برجسته اژدهای اصلی ۵ متر و ارتفاع آن ۱.۵ متر است و درون یک حفاظ شیشه‌ای به خوبی از آن محافظت می‌شود.

بنا بر عقیده برخی از باستان‌شناسان، قدمت این بنا به قبل از اسلام باز می‌گردد، یعنی هنگامی که این مکان پرستش‌گاه پیروان آئین مهرپرستی بوده است، البته هیچ اثری از آن دوران باقی نمانده اما بنای کنونی، متعلق به دوره ایلخانیان است که حدود ۷۰۰ سال قبل در ایران حکومت می‌کردند.

بعد از مرگ ارغون‌شاه مغول، الجای خاتون خواهر سلطان محمد خدابنده دستور ساخت این بنا را می‌دهد اما ساخت این بنا هرگز به پایان خود نمی‌رسد، دلیل این امر مشخص نیست ولی عده‌ای عقیده دارند دستور ساخت این بنا قبل از مسلمان شدن شاه مغول داده شده و بعد از اینکه ایلخانان به اسلام گرویدند، ساخت این بنا نیز متوقف شده است.

بنای تاریخی داش کسن از چند ایوان و محوطه باستانی تشکیل شده است و نقوش برجسته زیادی در جای‌جای آن دیده می‌شود. آثار این محوطه از نظر نقوش تزئینی، یکی از با ارزش‌ترین نمونه‌های معماری صخره‌ای در تاریخ معماری ایران به‌شمار می‌رود. در داخل این محوطه، سه طاق نسبتا عمیق در دل کوه کنده شده است که دارای مقرنس‌های سنگی بسیار زیبایی است.

از دیگر نقوش تزئینی این بنا، طاقچه‌های زیبایی است که در کنار نقوش اژدها قرار گرفته‌اند نقوش متنوع اسلیمی که ماهرانه بر روی سنگ‌ها تراشیده شده‌اند، از جمله آثار برجسته این محوطه باستانی هستند. در حال حاضر این بنا صدمات زیادی دیده است. سنگ‌های تراشیده شده بزرگ و پراکنده‌ای در اطراف بنا دیده می‌شود با این حال، وجود نقوش اسلیمی متنوع، ایوان‌های بلند و به خصوص دو اژدها که ردپای هنرمندان چینی در آن یافت می‌شود و نمونه مشابه آن در هیچ کجای کشور نیست، باعث شده است که این مکان یکی از ارزشمندترین پرستش‌گاه‌های سنگی کشور به‌شمار رود.

با توجه به اهمیت این بنا عملیات اجرایی تکمیل زیرساخت‌های گردشگری معبد داش‌کسن در دستور کار قرار گرفت که در همین رابطه مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان می‌گوید: عملیات اجرایی ساماندهی زیرساخت‌های گردشگری معبد داش‌کسن با اعتبار ۴ میلیارد ریال در روستای ویر شهرستان سلطانیه آغاز شد که تکمیل زیرساخت‌های لازم در راستای رفاه حال مسافران و گردشگران است.

امیر ارجمند ادامه می‌دهد: در عملیات اجرایی این فاز شامل تکمیل دیوار شرقی، اجرا و ساماندهی و تکمیل مسیر گردشگری داخل محوطه، استحکام‌بخشی و مرمت حفاظتی ایوان شرقی، نصب تابلوی شناسنامه اثر، نصب تابلوهای مسیر، تعبیه پارکینگ در ورودی معبد، تکمیل محوطه‌سازی و ساماندهی سنگ­‌های محوطه پیش‌بینی شده است.

وی خاطرنشان می‌کند: وجود چنین اثر تاریخی ارزشمند با قدمت ۷۰۰ ساله موجب می­‌شود در جهت توسعه صنعت توریسم و ایرانگردی اقدامات لازم انجام گیرد.

منبع/ ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار