کد خبر: ۸۴۷۶۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۱ 09 May 2020

در تقسیم بندی حقوقی سازمانها به سازمانهایی عمومی بر می‌خوریم که در لیست سازمانهای عمومی غیردولتی مصوب مجلس دیده نمی‌شوند.
کانون وکلاء، کانون سردفترداران، نظام پزشکی، نظام مهندسی و نظام پرستاری سازمان حرفه‌ای مختلط با قانون خاص نامیده می‌شوند.
این سازمانها از لحاظ اهداف، کار، فعالیت، قوانین و مقررات تابع حقوق عمومی هستند اما در امور اعضاء و مدیریت داخلی تابع حقوق خصوصی محسوب می‌شوند.

اشخاص این سازمانها اشخاص حقوقى حقوق خصوصی هستند.
ویژگی این سازمان‌ها این است که اعضاء حق خروج از سازمان را ندارند.
یعنی موظف به اطاعت از سازمان هستند.
در سازمان حرفه‌ای مختلط ایجاد نظام و انضباط در یک حرفه تخصصی معین با خدمات عمومی به شهروندان با نظارت دولت که تعطیل بردار نیست، نظم داده می‌شود.

این سازمانها مجمع صنفی یا اتحادیه یا انجمن نیستند و چون تأسیس ماده قانون مصوب مجلس دارند به علت منشأ پيدايش خاص به دست مقنن، قابلیت انحلال کلی معمولى ندارند.
برخلاف تصور عامه این سازمانها تحت نظارت دولت بوده و به دولت من حیث مأموریت عمومی پاسخگو هستند.

اطلاق استقلال به علت ماهیت عملکردی شان متضاد با نظارت دولتی به سبب خدمات عمومی غیرقابل تعطیل نیست.
لذا با آنکه این اشتباه وجود دارد که آنها را اتحادیه صنف، عمومی غیردولتی و یا حتی NGO خطاب کنند این سازمانهای عمومی هیچ‌کدام اینها نیستند بلکه سازمان حرفه‌ای مختلط با قانون خاص طبقه‌بندی می‌شوند!
شورایعالی یا مجمع کل این سازمانها قابل انحلال با حکم دادگاه در صورت وقوع جرم مشهود کیفری/امنیتی خواهد بود اما خود سازمان بدون تصویب قانون منحل شدنی نیست.

 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار