اسماعیل قنبری «کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری»
کد خبر: ۸۴۱۲۷۲
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۴ 23 April 2020

توجه به توسعه حمل‌ ونقل عمومی شهری و پیاده ‌محور کردن شهرها، موضوعی است که باید در اولویت کاری مدیریت شهری قرار گیرد، اما تا رسیدن به شهری با زیر ساخت‌های مناسب و توسعه کیفی و کمّی ناوگان حمل و نقل همگانی ، رویکرد منطقی و بنیادی به مبحث شبکه معابر، ترافیک و پارکينگ جهت رفع معضلات ترافیکی موجود در شهر امری ضروریست.

توزیع نامناسب فضاهای خدماتی در شهر قشم از یک سو و عدم رشد سیستم حمل و نقل عمومی از سوی دیگر، وابستگی شدید حمل ونقل شهری به خودروهای شخصی را بهمراه داشته است.

یادداشت فوق؛ ترافیک ساکن (وسایل نقلیه پارک شده) و اثرات آن بر ترافیک جاری قشم را مورد توجه قرار داده و انتظار دارد مدیریت شهری قشم در آینده برنامه ریزی مناسبی در این خصوص داشته باشد.

زمان توقف اتومبیلهای سواری شخصی در شهر به مراتب بیش از مدت زمان حرکت آنهاست ، امکانات پارکینگ در شبکه معابر شهری، یکی از ارکان مهم سیستم حمل و نقل است ، عدم پیش‌بینی فضای لازم و کافی برای وسایل نقلیه در مواردی که از آنها استفاده نمی‌شود از معضلات شهر قشم است.

اختصاص دادن قسمتی از عرض خیابان به پارکینگ حاشیه‌ای ، اساساً استفاده درستی از سطح خیابانهای شهری نیست ، سطح خیابان که با هزینه گزافی احداث می‌شود و باید برای عبور وسایل نقلیه مورد استفاده قرار گیرد ، بوسیله توقف و پارک وسایل نقلیه ، اشغال و از ظرفیت خیابان کاسته می‌شود.

پارک کردن وسایل نقلیه در حاشیه خیابانها به ویژه در محدوده مرکزی شهر قشم باعث کاهش ظرفیت ، کندی حرکت ، افزایش تصادفات ، کاهش سطح ایمنی در معابر و حتی ناهنجاری محیط شهری و کم رنگ شدن زیبایی شهر شده است ، مدیریت شهری قشم نه تنها توجهی به تأمین پارکینگ عمومی درسطح شهر صورت نداده که با دادن مجوز فعالیت به مال‌ها و مگامالهای متعددی که قادر به تأمین پارکینگ مورد نیاز مراجعین خود نیستند ، پایین آمدن سطح سرویس معابر شهر قشم را رقم زده‌اند و البته قابل پیش بینی است که در آینده‌ای نه چندان دور وضعیت ، بغرنج تر خواهد شد.

بر اساس بند 4-2-4-2 طرح تفصیلی شهر قشم عوارض مربوط به عدم تأمین پارکینگ در پروژه‌های مختلف شهر میبایست توسط سازمان منطقه آزاد قشم دریافت و در حساب جداگانه‌ای واریز شود تا برای احداث پارکینگهای عمومی مورد استفاده قرار گیرد، سؤالی که مطرح است اینکه بعد از گذشت حدود 30 سال از عمر فعاليت این سازمان و صدور مجوز و اخذ عوارض ناشی از عدم تأمین پارکینگ در هزاران پروژه‌ی مسکونی ، تجاری ، خدماتی و ... ، با موجودی حساب مذکور، چرا حتی یک واحد پارکینگ عمومی در سطح شهر تأمین نشده است؟

این سؤال در خصوص شهرداری قشم هم مطرح است ، شهرداری و شورای شهر پاسخ دهند که با عوارض اخذ شده به دلیل عدم تأمین پارکینگ پروانه‌های ساختمانی که در 30 سال گذشته توسط شما صادرشده ، چند واحد پارکینگ عمومی احداث شده است؟

 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار