کد خبر: ۸۳۶۹۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶ 07 April 2020

جناب حجه الاسلام و المسلمین روحانی
ریاست محترم جمهور
با عرض سلام و ادب

این روزها برای مردم و خادمین آنها در دولت شرایط سختی است که انشالله با تدبیر بتوانید امید به یک زندگی علوی و شاداب را نوید بخشید. از آنجاییکه حضرتعالی تصمیم گیر اصلی در مورد میزان و حدود محدودیتها در جامعه هستید، به طور مستقیم به جنابعالی نامه می‌نویسم.

آنچه در اسفندماه در چند استان با مراجعه تعداد زیادی از بیماران و متاسفانه فوت عده‌ای از هموطنان ما رخ داد و فداکاری مدافعان سلامت در بخشهای درمانی و بهداشتی حماسه ساز شد در واقع بروز یک پیک به دنبال ارتباط بین مبتلایان و افراد عادی جامعه و گردش ویروس در استانهای مختلف رخ داد. و بعد از تدابیر مهمی که دولت و ستاد ملی کرونا با همکاری همه بخشهای حاکمیتی و همکاری مردم عزیز ایران و همزمانی با تعطیلات سال جدید، خوشبختانه سیر ابتلا قدری نزولی شد.

با توجه به دستورات اخیر دولت مبنی بر کاهش محدودیتها ولی با درنظر گرفتن رعایت نکات بهداشتی، آیا خطری برای بروز پیک های مجدد وجود دارد یا خیر؟ پاسخ این سوال تنها در دانستن درصد مردم دارای شواهد آزمایشگاهی تماس با ویروس کرونا و ابتلای آنان است. با توجه به اینکه درصد قابل توجهی از افراد مبتلا علامتی ندارند و یا به فرم خفیف مبتلا شده اند، احتمال ابتلای افراد بیشتری از میزان شناسایی فعلی در زمان بستری در بیمارستان است و همین امر ضرورت مطالعات بعدی را تایید می‌کند.

چه کنیم؟ چند بار توسط اینجانب و همکاران اپیدمیولوژیست به وزارتخانه پیشنهاد انجام طرح بررسی سریع آزمایشگاهی در یک جمعیت محدود و خوشه ای در سه استان تهران و قم و گیلان داده شده است. متولیان پژوهش و علمی وزارتخانه و ستاد ملی در حال حاضر درگیر پیگیری و انجام و نظارت بر طرحهای بسیار متعدد در زمینه کارازمایی بالینی داروهای موثر در درمان این بیماری هستند. در حالیکه علاوه بر انجام این طرحها باید پاسخ علمی سوالات حضرتعالی در مورد تخمین میزان ابتلا در کشور به روشنی داده شود. چند ساعت قبل آندرو كومو فرماندار ايالت نيويورك اعلام کرد که با انجام تست مبتني بر انتي بادي (راپيد تست) امكان بازگشت بخش بزرگي از جامعه به فعاليتهاي اقتصادي وجود دارد.

حال که این پیامهای علمی از آن سوی آب هم داده شده است، لطفا این درخواست مورد سوال جدی حضرتعالی از متولیان علمی و پژوهش وزارت بهداشت قرار گیرد تا با مبانی علمی بتوانید تصمیم گیری بهتری نمایید. نتایج این مطالعه می‌تواند حتی در تخمین و برآورد برخی زمانهای تقریبی این پاندمی کمک کند.
در این شرایط دعاگوی خدمتگزاران در دولت و مردم عزیز ایران هستم.

دکتر سید موید علویان
هفدهم فروردین‌ماه ۱۳۹۹

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار