کد خبر: ۸۳۴۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰ 29 March 2020

دانشمندانی که الگوی شیوع کرونا را دنبال می‌کنند گزارش داده‌اند به ازای هر مورد مثبت شناسایی‌شده، به احتمال زیاد پنج تا ده مورد ناقل کووید-۱۹ با ظاهری سالم یا علائم بسیار خفیف و نامشهود در جمع مردم حضور دارند و سبب انتقال ویروس به دیگران می‌شوند.

نتایج یک پژوهش که بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده از چین انجام شده حاکی از آن است که به‌طور میانگین، موارد خفیف‌تر ابتلا به کووید-۱۹ تقریبا به‌اندازه نصف موارد تایید‌شده ناقل عفونت‌اند و این در حالی است که بانی ابتلای نزدیک به ۸۰ درصد موارد جدیدند.

پیش از آن‌که دولت چین ممنوعیت تردد و سیاست سخت‌گیرانه تست کرونا را اعمال کند، محققان انتشار طبیعی این ویروس را مدل‌سازی کردند. در این بازه زمانی، از دسامبر پارسال تا اواخر ژانویه ۲۰۲۰، از هر ۷ مورد، ۶ مورد شناسایی‌نشده ماندند. به گفته پژوهشگران، وضعیت فعلی در آمریکا و دیگر کشورهای غربی که با محدودیت انجام تست مواجهند نظیر همان موقعیت است.

جفری شمن، متخصص همه‌گیرشناسی از دانشگاه کلمبیا و نویسنده اصلی این گزارش جدید که در مجله ساینس منتشر شده است، در توصیف وضعیت فعلی گفت: «اگر در آمریکا ۳۵۰۰ مورد تایید‌شده داشته باشیم، در اصل باید ۳۵ هزار مورد در نظر بگیرید.»

گزارش شمن و همکارانش از نخستین پژوهش‌هایی است که به طرح ضروری‌ترین پرسش‌ها درباره این همه‌گیری جهانی می‌پردازد: نخست این‌که شمار افراد ناقل که سالم و سرپا به نظر می‌رسند و بیماری‌شان معلوم نشده چه تعداد است و دوم این‌که این افراد تا چه اندازه در سرایت و انتقال بیماری به دیگران نقش دارند؟

دانشمندان به نمایندگی از ده‌ها موسسه پژوهشی که روند گسترش این بیماری را ردیابی و بررسی می‌کند در نشست تلفنی ۱۶ مارس (۲۶ اسفند) با خبرنگاران، بر اهمیت افزایش شمار تست‌ها تاکید کردند.

دکتر الیزابت هالورن، استاد آمار زیستی (بیومتری) از دانشگاه واشینگتن و پژوهشگر ارشد «مرکز پژوهش‌های سرطان فرد هاچینسون»، با اشاره به اهمیت حیاتی انجام تست‌های تشخیصی در مقیاس وسیع، افزود: «مساله مهم این است که تست‌های ارزان‌قیمت طراحی کنیم تا افراد بتوانند هر زمان که نیاز داشتند، آزمایش شوند.»

پژوهشگران همچنین دریافته‌اند که بلافاصله پس از اقدام دولت چین به قرنطینه مرکز شیوع کرونا در ۲۳ ژانویه و انجام تست در سطح گسترده، تغییری فاحش در الگوی شیوع کووید‌ـ‌۱۹ اتفاق افتاد.

با این همه، به گفته پژوهشگران، به‌ازای هر مورد شناسایی‌شده، شمار موارد مخفی ممکن است کشور به کشور، زمین تا آسمان فرق کند. 

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار