در مورد بیماری کرونا و سایر بیماری‌های واگیردار مقدّم بودن پیشگیری بر درمان بسیار ملموس‌تر است. در چین که جمعیت بالای یک میلیارد نفر دارد با قرنطینه کردن سریع ، صحیح بیماری و مدیریت غیرمتمرکز و استانی توانستند با تلفات کم و هزینه‌ی کم بیماری را کنترل کنند.
کد خبر: ۸۳۱۵۴۷
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸ 16 March 2020

«تابناک»، حسن عباسی؛ در تمام بیماری‌ها و آسیب‌های فردی ، اجتماعی ، حوادث ، بلایای طبیعی و هر آنچه که سلامت انسان و کره‌ی خاکی و اکوسیستم حاکم بر آن را به مخاطره می‌اندازد پیشگیری همواره مهم‌تر و کم‌هزینه‌تر و کم‌خطرتر از درمان است.

به عنوان مثال، در بحث اعتیاد به عنوان یک آسیب و بیماری «فردی-اجتماعی» پیشگیری بهتر و کم‌هزینه‌تر از درمان است. برای پیشگیری از اعتیاد با ساخت زیرساخت‌های «فرهنگی-ورزشی» و بهبود وضع اقتصادی ، برنامه‌های آموزشی مناسب و همچنین تحکیم بنیان خانواده‌ها به راحتی می‌توان با هزینه‌ی بسیار کمتری از ایجاد کمپ‌های ترک اعتیاد و کلینیک‌های ترک اعتیاد و دارو درمانی‌های مربوط به آن در جامعه تأثیر گذاشت.

کرونا ، پیشگیری یا درمان

در ترافیک و آلودگی هوای شهرها و تصادفات رانندگی نیز به همچنین ، با ساخت اتومبیلهای ایمن‌تر و با مصرف سوخت پایین و یا اتومبیلهای برقی و مسیرهای تردد استاندارد و وضعِ قوانین ترافیکی صحیح و استاندارد به راحتی می‌توان از ترافیک و آلودگی هوای شهرها و تخریب لایه‌ی اوزون و گرمایش بیشتر زمین جلوگیری و یا سرعت پیشرفت آنرا کاهش داد.

البته در مورد بیماری‌ها بحث پیشگیری و مقدم بودن آن بر درمان بسیار ملموس‌تر و عینی‌تر بوده و تک تکِ افراد جامعه به دلیل مواجه‌ی شخصی با بیماری‌های مختلف به راحتی آنرا درک و پذیرای آن میباشند.
مثلاً در تمام خانواده‌ها مواردی از فشار خون بالا (پُر فشار خونی) ، دیابت ، آرتروز زانو و دیسک کمر مشاهده می‌شود و تمامی افراد آن خانواده‌ به راحتی با دیدن روزانه‌ی این بیماران مشاهده می‌کنند که جلوگیری از چاقی با ورزش و تغذیه‌ی مناسب و همچنین مصرف کمتر نمک و شیرینی جات بسیار راحت‌تر و کم هزینه تر از درمان این بیماری ها بوده و برای فرد و جامعه نیز درد و رنج کمتری را به همراه خواهد داشت.

پیشگیری را می‌توان اقیانوسی در نظر گرفت که بسیار وسیع ولی عمق کمی دارد پس تعداد بسیار زیادی از افراد می‌توانند وارد آن شده و در داخل آن فعالیت نمایند کوچک و بزرگ ، باسواد و بی‌سواد و به طور کلّی پیشگیری یک بسیج همگانی است و همه‌ی افراد جامعه را در بر می‌گیرد.

به عکس، درمان استخر بسیار عمیق و کم سطحی است که فقط افراد متخصّص و تعلیم دیده می توانند به آن پا بگذارند.
پُر واضح است که همیشه انجام کاری ساده و بسیار با ارزش بانیروی کار بسیار زیاد نتیجه‌ی بهتری از انجام کار پیچیده بانیروی کم و محدود به همراه خواهد داشت.

در مورد بیماری کرونا و سایر بیماری‌های واگیردار مقدّم بودن پیشگیری بر درمان بسیار ملموس‌تر است. در چین که جمعیت بالای یک میلیارد نفر دارد با قرنطینه کردن سریع ، صحیح بیماری و مدیریت غیرمتمرکز و استانی توانستند با تلفات کم و هزینه‌ی کم بیماری را کنترل کنند.

در حالیکه در کشور ما با نادیده گرفتن اصل پیشگیری و عدم رعایت بهداشت و عدم قرنطینه کردن فردی و اجتماعی محیط‌های آلوده با جمعیت به مراتب کمتر از چین نه تنها همه گیری بیماری در کشور پدیدار شد، بلکه باعث گسترش مستقیم و غیرمستقیم آن در بسیاری از کشورهای دیگر شدیم.

رسیدگی به بیماران و درمان آنها و تجهیز ، توسعه‌ی بخش‌های مراقبت ویژه و همچنین افزایش دستگاه‌های تنفس مصنوعی و ساخت بیمارستانهای صحرایی و تحقیق برای ساخت واکسن و داروی کرونا بسیار خوب و ارزشمند است ولی تصور کنید که با قطع ارتباط هوایی با کشور چین و بستن مرزها و ایجاد قرنطینه در مراکز آلوده‌ اولیه‌ی داخل کشور مثل قُم و ممانعت از برگزاری تبلیغات حضوری نمایندگان مجلس و جلوگیری از برگزاری میتینگهای تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی درست از طریق «صدا و سیما» , فضای مجازی به راحتی می‌توانستیم با هزینه‌ی بسیار کمتر و تلفات «انسانی - اجتماعی» سبُک‌تر و کم‌هزینه تر از ایجاد این بحران جلوگیری و آن را رد کنیم.

ماهی را هر وقت از آب بگیریم تازه است

هنوز هم دیر نشده با ترویج و تشویق مردم به ماندن در خانه و رعایت بهداشت فردی ، زدن ماسک ، شستشوی دست و ضدعفونی کردن دست و محیط می‌توان چرخه‌ی توزیع و شیوع بیشتر بیماری را متوقف کرد.

تعیین نماینده‌های متعدد و تام‌الاختیار از طرف وزیر بهداشت در استانها و شوهای تلویزیونی روسای بی‌سواد دانشگاه‌های علوم پزشکی که همگی خود از مسبّبین ایجاد شرایط فعلی هستند. تهیّه و توزیع داروهای گران قیمت و کمیاب نه چندان مؤثر که بساط دلّالی و بازار سیاه دارو را به دنبال خواهد داشت و ساخت بیمارستانهای صحرایی و اضافه کردن تخت‌های بخشهای مراقبت ویژه و... به اندازه‌ی تبلیغ زدن ماسک و شستشوی صحیح دستها و ماندن در خانه کارایی ندارد.

شاید اگر جناب نمکی بحث کرونا را به عنوان یک اولویت ملی و نه جناحی ، سیاسی در نظر می‌گرفتند با توجه بیشتر به بهداشت و پیشگیری و نه درمان وارد این کار زار می‌شدند شرایط الان به گونه‌ای دیگر بود.

جناب وزیر بهداشت داروساز رودخانه‌ای را که 80 میلیون نفر در آن زباله بریزند 100 هزار نفر کادر درمان شما نمی‌تواند تمیز کند. ضمن درمان مبتلایان ، خود و تیم‌تان را بر پیشگیری و ممانعت از گسترش بیماری متمرکز کنید.

انتهای پیام/*

برچسب ها: حسن عباسی ، کرونا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار