نفوذ ساواک در رویه‌های قضایی تا احکامی که به نفع خاندان پهلوی صادر می‌شد، استقلال سیستم قضائی؛ مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی است
کد خبر: ۸۲۰۲۵۶
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰ 04 February 2020

سیستم قضائی هر چند در دوران پهلوی اول و دوم از نظر شکلی گسترش یافت اما کارشناسان می گویند که دستگاه قضا آن زمان،تحت سیطره حاکمان جور بود و اعمال نفوذ زیادی از سوی دربار نسبت به حکمیت صورت می گرفت و قضاوت های ظالمانه و دستوری شاخصه اصلی این نهاد بوده است.

بررسی نظام قضائی ایران قبل و بعد از انقلاب

دادگستری نهادی قدیمی در جمهوری اسلامی ایران است و قوه ای مستقل بوده که پشتیبان حقوق فردی، اجتماعی و مسئول تحقق بخشیدن به عدالت محسوب می شود، هر چند این نهاد در دوران پهلوی اول و دوم از نظر شکلی گسترش یافت و شعبات و زیرمجموعه‌های وزارت دادگستری در تمامی نقاط کشور تشکیل شد اما به هیچ عنوان مستقل نبود و همواره تحت تاثیر دخالت های سیاسی دربار و حکومت  قرار داشت.

همین مسئله باعث شد دادگستری ابزاری برای از میدان به‌ در کردن مخالفین سیاسی خاندان پهلوی تبدیل شود، البته این مسئله به این معنی نیست که در همین دوران، تمامی قضات فاسد بودند، بلکه افراد شریفی نیز به کار قضاوت می‌پرداختند اما سیستم و ساختار این نهاد در مواقعی که پای منافع دربار یا رژیم پهلوی در میان بود، اجازه اقدامات و دادرسی‌های مستقلانه، عادلانه و منصفانه را نمی ‌داد.

سیطره و اعمال نفوذ خاندان پهلوی بر وزارت دادگستری

موسی غضنفر آبادی که از قاضیان برجسته کشور است و هم اکنون ریاست دادگاه انقلاب تهران را به عهده دارد، در گفت و گو با خبرنگار ما به تشریح وضعیت دادگستری ها قبل و بعد از انقلاب پرداخته است که در ادامه به ان اشاره می شود.

رئیس دادگاه انقلاب تهران اظهار کرد: در دوران پهلوی مجموعه دستگاه قضایی آن زمان تحت سیطره حاکمان جور بود و اعمال نفوذ زیادی از سوی دربار نسبت به حکمیت صورت می گرفت.

حجت الاسلام غضنفرآبادی در ادامه یادآور شد: البته در همان زمان قضاتی بودند که مسلمانی و تدین آن ها به اسلام باعث می شد قضاوت های درستی را انجام دهند اما در همه موارد وقتی طرف دعوا چه خوانده و یا خواهان یکی از افراد مسئول و یا وابسته به دربار قرار می گرفت حق طرف دیگر ضایع می شد.

وی تصریح کرد: اگر کسی در مقابل مسئولان قرار می گرفت اعمال نفوذ زیادی از سوی دربار در حکم و قضاوت آن ها صورت می گرفت و احکامی صادر می شد که صد درصد به نفع درباری ها بود هر چند بر اساس قضاوت عادلانه باید محکوم می شدند.

محکامه مسئولان و وابستگان آن ها نشان از استقلال قوه قضائیه بعد از انقلاب دارد

رئیس دادگاه انقلاب تهران بیان کرد: خوشبختانه بعد از انقلاب اسلامی، قوه قضائیه استقلال خود را هم از دولت و هم از سایر دستگاه ها و احزاب حفظ کرد و هیچ اعمال نفوذی از سوی دولت و یا سایرین در دستگاه قضایی وجود ندارد.

حجت الاسلام غضنفر آبادی عنوان کرد: محاکمات افرادی که در رده های بالای مسئولیت نظام قرار دارند و یا وابستگان به این افراد دلیل بر استقلال دستگاه قضایی است ولی ما در دوران پهلوی نمی توانیم یک مورد از مسئولان را پیدا کنیم که محاکمه شده باشد و یا در دادگاه ها محکوم شده باشد.

وی ادامه داد: این در حالی است که در زمان پهلوی فساد اداری و اختلاس و دزدی هایی که صورت می گرفت زیاد بود اما امروز شاهد استقلال دستگاه قضائی جمهوری اسلامی ایران همین محاکماتی است که انجام می شود.

رئیس دادگاه انقلاب تهران خاطر نشان کرد: بنابراین در دروان قبل از انقلاب در دادگستری ها، اعمال نفوذها اصل بوده است ولی امروز کلیت دستگاه قضا استقلال این قوه است و سند اثبات این ادعا هم محاکمه افرادی است که پست ها و مقام های بزرگی داشتند و بدون تعارف  و با جدیت محکامه آن ها انجام شده است.

جدیت دستگاه قضا در برخورد با دست اندازن به اموال مردم بعد از انقلاب

حجت الاسلام غضنفرآبادی تصریح کرد: فساد در دوران قبل از انقلاب زیاد بوده وسرمایه ها در اختیار افراد خاصی بوده است و سرمایه داران با هم ثروت مملکت را می خوردند و هیچ کسی اقدامی انجام نمی داد اما امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران هر کسی که به اموال و سرمایه های مردم دست اندازی کند با جدیت با او برخورد شده و می شود.

 نقش ساواک در رویه‌های قضایی و حقوقی دوران  پهلوی

وی در ادامه به نقش ساواک و خودسری های این سازمان در رویه‌های قضایی و حقوقی اشاره کرد و گفت: ساواک در دوران پهلوی اختیارات تامی داشتند و علاوه بر اینکه خودسرانه و بدون مراجعه به دستگاه های قضائیی افراد را محاکمه می کردند در جایی که ساواک ورود پیدا می کرد هیچ قاضی جرات صدور رای بر خلاف نظر آن ها را نداشت.

رئیس دادگاه انقلاب تهران در پایان بیان کرد: بنابراین در دوران پهلوی، چنبره و سیطره ساواک  در همه موارد دستگاه قضایی وجود داشت و در این بین افراد بی گناه زیادی که در نظر قاضی بی گناه بودند با اعمال نظر ساواک به زندان می رفتند و کسی قدرت مخالفت با آن ها را نداشت اما بعد از انقلاب استقلال قوه قضائیه را شاهد هستیم.

قضاوت های دوران پهلوی ظالمانه و دستوری بود

محمدرضا اکبری زاده نیز که به کار قضاوت مشغول است در همین رابطه به خبرنگار ما گفت: سیستم قضائی قبل از انقلاب فاقد مشروعیت الهی بوده است و این در حالی است که منشا قدرت الله است و هر کسی که بخواهد حکومت نافذی داشته باشد باید حکومتی الهی داشته باشد.

رئیس شعبه ۴دادگاه انقلاب کرمان ادامه داد: متاسفانه رژیم شاهنشاهی دست نشانده دول استکباری و استعماری بوده و هیچ مشروعیت قانونی و شرعی نداشته است و با توجه به اینکه قضاوت اختیار دار اموال، ناموس و جان انسان ها است باید از ناحیه حاکم اصلی یعنی خدا تنفیذ شود.

اکبری زاده تصریح کرد: همه آنچه قبل از انقلاب اتفاق افتاده است بر اساس حکم طاغوتی است و قضاوت های دوران طاغوت مورد قبول نیست چرا که قضاوت های ظالمانه و دستوری داشتند و بر اساس عدالت هیچ حکمی صادر نمی شد.

وی در ادامه با بیان اینکه در دوران قبل از انقلاب در روند رسیدگی به پرونده ها، ظلم و ستم زیادی به مردم وارد می شد، عنوان کرد: پس از انقلاب اسلامی با توجه به اینکه مشروعیت جمهوری اسلامی از دین اسلام است و مبنای اداره آن قوانین و حقوق اسلامی است، بالاترین سطح از نظر رعایت حقوق بشر و حقوق شهروندی و بسیاری از مواردی که غرب داعیه دار آن است دین اسلام همه آن هارا مبنا قرار داده و در محاکم دادگستری ایران پیاده سازی شده است.

استقلال سیستم قضائی مهم ترین دستاورد انقلاب اسلامی

رئیس شعبه ۴دادگاه انقلاب کرمان بیان کرد: تجربه ۴۱ ساله جمهوری اسلامی نشان داده است که در سیستم قضائی ایران اصل استقلال قاضی است و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان مترقی ترین سند عالی کشور بر این امر اصرار دارد که تصمیم گیری قضات مستقلانه و بدون اظهار نظر هیچ مقام لشکری و کشوری  باشد وآنچه از قضایا فهم می کنند نسبت به داوری و صدور حکم اقدام کنند.

اکبری زاده خاطر نشان کرد: بنابراین سیستم قضائی جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب، سیستمی عادل، بی طرف و بی نظر و با رعایت استاندارد های لازم در خصوص حقوق بشر و حقوق شهروندی به قضاوت می پردازد و حتی از سوی مقام معظم رهبری در هیچ کدام از قضات نه قانونی و نه شرعی هیچ دستوری مبنی بر اینکه در این پرونده به این شکل عمل شود صادر نشده و نخواهد شده است.

وی در پایان مطرح کرد: در سیستم قضائی بعد از انقلاب از آن جبر، استبداد و خودکامگی قبل از انقلاب خبری نیست و همه شهروندان با خاطر جمع برای احقاق حقوق خود به محاکم مراجعه می کنند و ۴۰ سال تجربه گذشته انقلاب اسلامی گویای این مسئله است.

گزارش از: مهدی زاده

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار