وضعیت نامعلوم دیپلمات ایرانی پس از 562 روز دستگیری؛
۵۶۵ روز از دستگیری و بازداشت غیر قانونی اسدالله اسدی دبیر سوم سفارت ایران در اتریش می گذرد و کارشناسان معتقدند که مجلس شورای اسلامی باید در خصوص این موضوع از وزارت امور خارجه توضیح بخواهد که چرا نسبت به تعیین و تکلیف اسدالله اسدی در خارج از کشور هیچ گونه اقدامی صورت نگرفته است.
کد خبر: ۸۱۴۵۴۶
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱ 16 January 2020

به گزارش «تابناک هرمزگان»؛ پلیس آلمان ۵۶۵ روز پیش با زیر پا گذاشتن قوانین دیپلماتیک، اسدالله اسدی دبیر سوم سفارت ایران در اتریش را به صورت غیرقانونی بازداشت کرد. دستگیری دیپلمات ایرانی با عرف و معیارهای بین المللی سازگاری ندارد و کشورهای غربی هر از چند گاهی به منظور فشار به جمهوری اسلامی ایران دست به چنین اقداماتی می زنند.

مجلس از وزارت امور خارجه در راستای وضعیت اسدالله اسدی توضیح بخواهد/ بی اعتباری غربی ها با برخورد دوگانه در قبال ملت ها

برخی از کارشناسان مسائل بین الملل معتقدند دنیای غرب در تصمیم گیری هایش مستقل عمل نمی کند؛ جنجال های تبلیغاتی صهیونیستی وآمریکا در رفتار اروپایی ها در برخورد با ما تأثیر به سزایی دارد و از سوی دیگر دنیای غرب در پیگیری مسائل مرتبط با دستگاه قضایی نیز آنگونه که باید اقدام نکرده است.

ایران بیشترین آسیب را از تروریست خورده است

شهباز حسن پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما در این رابطه گفت: یکی از مسائل و مشکلات امروز ما در خصوص دیپلماسی این است که در برخی موارد وزارت امور خارجه منزوی عمل کرده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی در کشور اتریش بیش از یک سال است که بنا به دلایل نامعلومی دستگیر شده و غربی ها مدعی شده اند که این فرد تلاش جهت بمب گذاری در نشست منافقین داشته است؛ در حالی که دین مبین اسلام چنین اجازه به ما نمی دهد که ما بخواهیم مانند تروریست ها عمل کنیم.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بیشترین هزینه را در زمینه تروریست پرداخت کرده است و کشور ما قربانی تروریست است، ابراز کرد: از ابتدای انقلاب تا به امروز روزی بر کشور و ملت ما نگذشته که مورد هجوم تروریست ها نباشیم.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر افزود: در ابتدای انقلاب جریان نفاق و امروز داعش و تکفیری ها نشان داده اند که ما همیشه از تروریست آسیب دیده ایم؛ بنابراین چنین لکه ننگی به هیچ عنوان بر دامن پاک دیپلمات های ما نخواهد چسبید.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی در خواست کرد: از دولت و سازمان های بین المللی می خواهیم که نسبت به این مسائل با حساسیت بیشتری عمل کنند.

برخورد دو گانه غربی ها؛ دلیل اصلی بی اعتباری آنان نزد ملت های جهان سوم است

سید جعفر قنادباشی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار ما؛ با اشاره به گذشت یک سال از دستگیری اسدالله اسدی دبیر سوم سفارت ایران در اتریش گفت: دنیای غرب در برخورد با جهان و در عرصه سیاست خارجی خود طی دهه های گذشته پیوسته شیوه دو گانه ای را به اجرا گذاشته است که این شیوه دو گانه در عرصه های مختلف حقوق بشر، دموکراسی و .. است.

وی ادامه داد: موضع گیری های کشورهای غربی در زمینه دموکراسی نسبت به کشورهای جهان سوم با نسبت دادن اتهامات به افراد بی گناه نمونه ای از شیوه برخورد دو گانه غربی ها است و شاید یکی از دلایل اصلی بی اعتباری غرب نزد ملت های جهان سوم همین برخورد دو گانه است.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: مواضع غربی ها در برخورد با کشورهای دوست بسیار متفاوت از موضع گیری آنها با کشورهایی است که خواستار استقلال می باشند.

قنادباشی افزود: زمانی که دیپلمات های ما توسط غربی ها به منظور سرپوش گذاشتن بر ضعف های غربی ها متهم می شوند وزارت امور خارجه باید بر اساس راهبردهای اصولی، قانونی و مبتنی بر موازین بین المللی برای آزادی آنان اقدام کند.

مجلس از وزارت امور خارجه در راستای وضعیت اسدالله اسدی توضیح بخواهد

محمد حسن آصفری کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار ما در این رابطه گفت: وزارت امور خارجه مسئولیت پیگیری حقوقی تمامی ایرانیانی که خارج از کشور زندگی می کنند را به عهده دارد و هر گونه تعرض به حقوق شهروندی در خارج از کشور توسط دولت های متبوع آن کشور باید طبق پروتکل های بین المللی باشد.

وی ادامه داد: وزارت امور خارجه به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران حقوق ایرانیان را حتی اگر جرمی را مرتکب شده اند باید پیگیر باشد و در محاکم از حقوق آنان دفاع کند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به دستگیری دیپلمات ایرانی اسدالله اسدی در آلمان ابراز کرد: اینکه  دیپلمات ایرانی را بدون هیچ دلیل دستگیر می کنند و دولت این کشور هیچ گونه توضیحی در این راستا نداده است؛ وزارت امور خارجه باید پیگیر این مسئله باشد و سفیر این کشور را در داخل کشورمان احضار کنند تا اعتراضات جمهوری اسلامی ایران را اعلام کنیم.

آصفری تأکید کرد: باید این مسئله روشن شود چرا وزارت امور خارجه در این مسئله اقدامی نکرده است و یا اگر انجام داده چرا اطلاع رسانی نکرده اند؛ با توجه به اینکه در قانون اساسی این مسئولیت بر عهده وزارت امور خارجه است؛ مجلس شورای اسلامی باید در خصوص این موضوع از وزارت امور خارجه توضیح بخواهد که چرا نسبت به تعیین و تکلیف اسدالله اسدی در خارج از کشور هیچ گونه اقدامی صورت نگرفته است.

وی در پایان خاطر نشان کرد:  باید علت بازداشت اسدالله اسدی توضیح داده شود و پیگیری حقوقی برای خانواده وی انجام شود.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار