کد خبر: ۸۰۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۷ 10 August 2015
پس از سه سال خروج تنها ژئوپارک ايران از شبکه جهاني ژئوپارک‌ها به دليل رعايت نکردن استاندادها و معيارها، معاون فرهنگي و اجتماعي دبيرخانه شوراي هماهنگي مناطق آزاد کشور همچنان مي‌گويد: روند تکميل پرونده کيفي و با شتاب است، اما اين‌ها به خواست نهايي ما که ثبت قطعي ژئوپارک قشم باشد، منتج نشده است.

حجت‌الاسلام محمدعلي زم درباره آخرين وضعيت ژئوپارک قشم و اقداماتي که قرار است براي ثبت دوباره‌ي آن در فهرست جهاني ژئوپارک‌ها انجام شود، مي‌گويد: هنوز هيچ اتفاق جديدي در ژئوپارک قشم نيفتاده است.

او ادامه مي‌دهد: کارشناسان يونسکو در جلسه‌اي که در کانادا داشتند فرصت ديگري دادند تا کارها عملياتي شود. مدير ژئوپارک‌هاي جهاني هم قرار است از ژئوپارک قشم ديدن کند.

 از يکي دو مقام مطلع هم پرسيدم و گفتند که روند تکميل پرونده‌ي ژئوپارک کيفي و با شتاب است؛ اما اين مسائل هنوز خواست نهايي ما که ثبت قطعي ژئوپارک باشد، منتج نشده است.

زم در گفتگو با ایسنا درباره‌ي انتفاع جامعه محلي از ژئوپارک و همچنين به مشارکت طلبيدن آن‌ها طبق يکي از استاندارهاي ژئوپارک‌هاي جهاني، اظهار مي‌کند: مشارکت جامعه محلي انديشه‌اي است که در گذشته کور بود، اما حالا درباره اهميت اين موضوع بينا شده‌ايم، ولي به معني آن نيست که همين به نتيجه برسيم.

او بيان مي‌کند: جامعه محلي بايد آموزش ببيند و به اهميت ژئوپارک پي ببرد و بتواند مشکلات اقتصادي و اجتماعي‌اش را حل کند. اين کار ساده‌اي نيست، اما اقداماتي هم در حال انجام است مانند راه‌اندازي چند تعاوني صنايع دستي در قشم که به واسطه آن فعاليت اقتصادي بانوان رونق پيدا کرده است. ما دنبال اين هستيم که مشارکت‌هاي خصوصي آن‌ها را تقويت کنيم.

وي اضافه مي‌کند: معني مشارکت اين نيست که حتما آن‌ها کارمند منطقه آزاد شوند، بلکه بايد آستين بالا بزنند و کار ايجاد کنند، همان‌طور که بخش زيادي از آن‌ها درگير اقامتگاه‌هايي به نام «کاشانه مهمان» شده‌اند و بخشي از خانه‌شان را به مهمانسرا تبديل کرده‌اند، و کارهاي شبيه آن همراه با افزليش آموزش ها بيراي اتقاي مهارت‌هاي محلي، يعني مشارکت جوامع محلي.

معاون فرهنگي و اجتماعي دبيرخانه شوراي هماهنگي مناطق آزاد کشور در ادامه درباره روند پيگيري ژئوپارک ارس به عنوان دومين محدوده پيشنهادي رسمي ايران به شبکه جهاني ژئوپارک‌ها براي ثبت، مي‌گويد:در ارس ژئوپارکي وجود ندارد. اين طرح در حد يک ايده و انديشه بوده است. طرحي وجود دارد که براساس آن مناطق آزاد مي‌توانند به سمتي حرکت کنند که اگر داراي امکان و استعداد براي ايجاد ژئوپارک بودند شناسايي و پيگري شوند.

وي ادامه مي‌دهد: ما به دنبال اين هستيم مناطقي از کشور را که استعداد دارند به عنوان ژئوپارک توسعه دهيم. در 15 سال گذشته چين توانسته 33 ژئوپارک را ثبت جهاني کند. اين کشور از محل بازديدهايي که از ژئوپارک‌هايش شده در سال 2014 حدود 5 ميليارد دلار درآمد داشته است. اين اتفاقي است که اگر هر کشوري کوشش کند و شرايط آن را فراهم آورد مي‌تواند از امتياز آن استفاده کند.

زم مي‌گويد: اين کار را کشورهايي انجام مي‌دهند که مسئله گردشگري در آنجا حل شده و به دنبال ايجاد جاذبه و جذب گردشگر از راه‌هاي مختلف هستند، اما ما اکنون يک ميليون پلاک ميراثي و ساختمان‌هاي قديمي قابل ثبت داريم که همگي رها هستند و ما فقط بخشي از آن‌ها را ثبت کرده‌ايم و مالکانش امکان و قدرت مالي ندارند که آن‌ها را به مراکز گردشگري و ديدني تبديل کنند، از طرفي دولت امکان خريد آن‌ها را ندارد و نتوانسته در سال‌هاي گذشته مديريتي ايجاد کند که کاتاليزور بخش خصوصي و دولت شود و اين بناهاي تاريخي را بخرد و به مکان‌هاي داراي ارزش فرهنگي، هنري و گردشگري تبديل کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار