گفتگو با پروفسور پرویز کردوانی
کد خبر: ۸۰۸۸۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲ 13 August 2015
به قول خودش روستايي بيش نبود. اما روستايي که دنيا به وجودش افتخار مي کند! ساده زيستي اش سرمشق ترين است؛ تن پوشِ به رنگ روشنش اگر چه کهنه بود اما انديشه اش خيلي نو، نگاهش استراتژيک و بينشش بسيار انساني بود.

پرفسور پرويز کردواني 86 ساله  را مي گويم- چهره  درخشان و ماندگارعلم و پژوهش، استاد برتردانشگاه تهران، بنيانگذار مركز تحقيقات مناطق كويري و بياباني ايران، رتبه اول درجه  دکتراي دانشگاه آلمان، مولف برگزيده با 22 اثر ارزشمند، برنده جايزه «مهرگان علم» به‌خاطر تاليف بهترين كتاب سال در زمينه محيط‌زيست، عضويت در بنياد مطالعات آسيايي، شبكه آب خاورميانه، عضو هيات امناي صلح سبز، رئيس كميته بيابان‌زدايي انجمن متخصصان محيط‌زيست ايران،جغرافيدان و پدر علم کوير شناسي ايران-  در حاشيه سومين جشنواره «شکر گذاري انبه و ياسمين گل» ميناب؛ صندلي کنار پرفسور خالي بود، در چشم بر هم زدني با حضورم پُرش کردم، خيرمقدمش را که گفتم به گرمي دستم را گرفت و گپ و گفتي آغاز شد که زيبا و جالب بود. حتي راز موفقيت و سلامتش را هم پرسيديم، پس با ما باشيد تا هرمزگان را از ديد يک دانشمند بهتر ببينيم.                       
 
بزرگترين نعمت کشور در هرمزگان است!
 
اقليم هرمزگان فوق العاده است. به جاي گلايه از گرما و شرجي؛ شاکر باشيد که بزرگترين نعمت کشور را خدا در هرمزگان قرار داده است. هر هرمزگاني بايد روي پشت بام خانه اش به جاي سفال از يک «کلکتور خورشيدي» استفاده کند و برق رايگان داشته باشد. با اين شرجي بالاي 50 درصد، نبايد پول آب بدهيد؛ يک آبشيرين کن شيشه اي روي پشت بام منزل نصب کنيد تا شرجي ها را تبديل به آب کند و به مخزني که داريد روزي بيش از 200 ليتر آب بدهد. در ديگر کشورها با 30 درصد شرجي آب مي گيرند اما شما نعمت شرجي 90 درصدي داريد. حتي شما آب هاي باران را نيز ذخيره نمي کنيد و همه سرازير دريا مي شود.
 
ميناب در دنيا يک نقطه استثنايي است!
 
ميناب بايد حفظ شود و نبايد نابود شود! اين سرزمين يک نقطه استثايي در دنياست. تاريخ کُهن، گل اعجاب انگيز کيدي، ياسمين گل، مرکز صنايع دستي، هندوانه خارج از فصل و ويژه شب يلدا، ميوه هاي ارزشمند، انبه، ليمو و رطب که زودتر از ساير نقاط ايران وارد بازار مي شود و جالب تر از همه گياه هميشه سبز و خوشبوي قهوه که مهد آن در كشورهاي امريكاي لاتين است اينک در اين شهرستان بدست مي آيد. اين ظرفيت هارابيشتر ببينيد. دريا، شرجي، انسان هاي نجيب و سختکوش را هم به اين خوبي ها اضافه کنيد.
 
رودان نيز منطقه استثنايي است!
 
رودان نيز منطقه استثنايي است. بيماري جاروي جادوگر که مركبات رودان را نابود کرد بايد دفع آفت شود. قطع درختان کار درستي نيست زيرا آفت از بين نمي رود و همچنان منتشر مي شود.
 
بزرگترين منابع آبي را استان شما دارد
 
خليج فارس و درياي مکران، منبع آب تمام نشدني هستند که در 1200 کيلومتر خودشان را در نهايت بخشندگي به شما عرضه مي کنند. دست سخاوتمندشان را بفشاريد و با آب شيرين کن خورشيدي، آب بگيريد و صادر کننده اين گواراي دوست داشتني هم باشيد. هرمزگان بايد به 13 استان ديگر هم آب ارسال کند.  فکر آب شيرين کن با سوخت هاي فسيلي را از سرتان خارج کنيد چون اين منابع محدود تمام شدني و روبه پايان هستند.
 
بحراني که هرمزگان را نيز تهديد مي کند!
 
بحران ريز گردها هرمزگان را هم تهديد مي کند.  اگر بگذاريد همچنان خشکسالي جنگل ها و  باغستان ها را کوير و کويرها نيز نابود شود، در آينده اي نه چندان دور با بحران ريزگردها مواجه خواهيد شد.
 
انتقاد  شديد از شهرداري هاي استان
 
با اينکه درختان مقاوم به گرما وجود دارند اما شهرداري هاي استان از درختان غير گرمسيري براي زيبا سازي شهر استفاده مي کند.  کاشت چمن براي عصر فعلي ديگر منسوخ شده است اما هنوز شهرداري ها بيشترين هزينه را براي چمن هايي مي کنند که چند ماه بيشتر عمر ندارند و هيچ تاثير نيز در سالم سازي و زيبايي شهر ندارند. چرا درختان زيباي گرمسيري کاشت نمي شود که هم معطر هستند، آب کمتري مي خواهند و سايه داشته و هواي شهر را سالم سازي مي کنند. آب فاضلاب  در هرمزگان  به فضاي سبز باز گردانده نمي شود و به دريا سرازير مي شود که باعث مشکلات زيست محيطي فراواني هم مي شود. اينجا از آب شرب براي فضاي سبز استفاده مي گردد در حاليکه بايد از تصفيه فاضلاب و آب باران استفاده شود. شهرداري همچنين بايد به خانه برج هايي که انشعاب جداگانه آب و برق نداشته باشد، مجوز پايان کار ندهد.
 
اداره آب بيشتر به خودش بيايد!
 
من در خانه خودم از شير، دوش و سيفون کم مصرف استفاده مي کنم؛ چرا اداره آب اين کار را در منازل هرمزگاني ها انجام نمي دهد؟ چرا اين اداره انشعاب  هاي مشترک آب براي آپارتمان ها مي دهد تا بي رويه و بي مسئوليت از آب استفاده شود؟
 
سياست بايد عوض شود!
 
متاسفانه بيشترين توجه به شهر مي شود و سپس به صنايع و ته مانده توجهات که چيز بسيار اندکي است به روستاهاست. نگران مهاجرت بي رويه روستاييان به شهر باشيد. اگر توليد کننده ها به شهر بيايند در شهر يک سربار مي شوند و از سويي نيز توليد کاسته مي شود.آلودگي هوا بيشتر خواهد شد و معضلات اجتماعي افزايش مي يابد. سياست توجه بايد متعادل شود و اگر سياست فعلي عوض نشود به ضرر همه است.
 
رسانه ها بايد « با با « باشند!
 
رسانه ها سنگين ترين مسئوليت ها را دارند و بايد ملاحظه و اغراق نکنند. واقعيت ها را پوشش بدهند. رسانه ها بايد مثل بابا ها در پي رفع مشکلات باشند و جانب کسي را نگيرند.
 
مردم و مسئولان رعايت کنند
 
مردم و مسئولان بايد بايد فکر اساسي کنند.آمار و ارقام هاي و گزارش هاي  دروغ  ندهند. اگر مريض به دکتر راست نگويد درمانش غير ممکن خواهد شد و حتي شرايطش نيز حادتر مي شود.
 
رازهايي براي موفقيت و سلامتي
 
توکل به خدا و پشتکار راز موفقيت من است. خلاف نمي کنم و نمي ترسم. کسي هميشه وحشت دارد که خلافي مرتکب مي شود  و گناه مي کند.  خستگي نمي شناسم و هميشه کار مي کنم.  با تنوع کار رفع خستگي مي کنم. براي سلامتي ام هم روز ي 15 ليوان آب مي نوشم، ساعت 3 و نيم صبح  بيدار مي شوم، نيم ساعت ورزش مي کنم، هر صبح سه ليوان آب ميوه مي خورم. منزلم 75 پله و دانشگاه 120 پله مي خورد و هر روز بدون استفاده از آسانسور اين پله ها را طي مي کنم. با نصف سطل دوش مي گيرم. آيينه ها خراب اند که مرا جوان نشان نمي دهد.
 


گفتگو از یوسف ملایی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار