کد خبر: ۸۰۴۹۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۴ 11 December 2019
به گزارش «تابناک کرمان»؛ طبق اعلام شکایت شهروندان منطقه شهید همتی فر کرمان از تخلف آشکاری که در ساخت و ساز‌ها در این منطقه صورت گرفته است.
در پی اقدام شهرداری کرمان در صدور پروانه ساخت ساختمان ۹ طبقه در کوچه ۶ شهید همتی فر با یکی از اهالی این منطقه صحبت کردیم ایشان به خبرنگار ما گفت:: کوچه شهید همتی فر شش یک کوچه هشت متری است که طبق ضوابط گذشته شهرداری کرمان در کوچه هشت متری تراکم ساخت و ساز باید تا چهار طبقه باشد.
در حدود دو سال پیش آقای «ـ.» یک زمین ۶ قصبی سمت چپ کوچه داشت که بدون اخذ پروانه صرفاً با گرفتن مجوز از شهرداری، شروع به خاک برداری کرد زمانی خاکبرداری صددرصد انجام شد و در قسمت حیاط ساختمان شمع گذاشت، گذاشتن شمع بیانگر آن است که این بنا را صددرصد می‌خواهد بسازد (طبق قانون شهرداری باید ۶۰ درصد زمین ساختمان باشد ۴۰ درصد عرصه یا حیاط باشد) زمانی که گذاشتن شمع برای ساختمان را شروع کرد همسایه‌ها به شهرداری رفتند اعتراض کردند که این چنین اتفاقی بدون صدور پروانه دارد رخ می‌هد، ساختمانی ۹ طبقه در این کوچه؟!
که گویا شهرداری با آقای «ـ» همکاری می‌کرد یعنی می‌آمد کارساخت و سازرا تعطیل می‌کرد دوباره مجدد یکساعت بعد کار شروع می‌شد (در هر گوشه از شهر که تخلف در ساخت و ساز صورت بگیرد شهرداری جلو کار را می‌گیرد و مصالح ساختمانی را ضبط می‌کند) و این خلاف قانون است که بعد از ساعت ۱۰ شب ساخت و ساز صورت بگیرد، اما این آقا با خیال راحت کارش را انجام میداد و فقط تذکر صوری از سوی شهرداری دریافت می‌کرد.
زمانی که اهالی متوجه شدند که از طریق شهرداری کار به جایی نمیرسد رفتند به سازمان بازرسی شکایت کردند سازمان بازرسی پرونده را خواست و بعد از پیگیری اعلام کرده بود این کارغیرقانونی است پروانه برای این ساختمان صادر نکنید. در عین حال اهالی به شورای شهر هم شکایت بردند شورای شهر یکی، دو جلسه برگزار کردند و مکاتبه کردند با شهرداری پیرو شکایت اهالی محل به این مضمون: دستور فرمائید بر مبنای پروانه‌های صادره اقدام نماید. این آقا شخصاً مکاتبه کردند با شورای شهر که مجدد شورای شهر مکاتبه نموده به این مضمون: پیرو شکایت آقای «-» جهت حل مشکل ایشان بر مبنای مجوز‌های صادره قبلی اصلاح گردد.
یعنی بر مبنای پروانه‌های صادره را نادیده بگیرید بر مبنای مجوز‌های صادره اقدام کنید؛ که بر اساس همین نامه پروانه ۱۰۰ صادر شده ساخت این ساختمان در این کوچه که یک و متر بیشتر از سمت چپ و از سمت راست بنا احداث شده و این کوچه را به شش متر رساند، و همچنین وجود در پارکینگ طبقانی با آسانسور مشرف به این کوچه بر حجم ترافیکی این کوچه اضافه کرده
بعد از این ساخت و ساز ظاهراً قانونی اهالی پیگیر شدند تا کلا جلوی این گونه ساخت و ساز‌ها گرفته شود که شهرداری اعلام کرد بعد از این پروانه صادر شده دیگر اجازه نمی‌دهیم این چنین اتفاقی رخ دهد و در این رابطه به اهالی نامه هم دادند که از این به بعد از صدور پروانه مازاد بر ۶۰ درصد در کوچه شش شهید همتی فر جلوگیری شود
بعد از وضع این قانون و مکاتبات آن آقای دیگری بنام «ـ.» که چند سال قبل پروانه گرفته بود فورا به شهرداری رفته تا پروانه‌ای را که داشته تمدید کند، متأسفانه در این جا شهرداری بدون توجه به قوانین جدید که در این کوچه وضع شده و عدم توجه به شکایات و مکاتبات اهالی خیلی راحت پروانه ایشان را تمدید کرد؛ که اهالی اعتراض کردند باید طبق ضوابط وضع شده جدید این پروانه تمدید نمیشد که گویا کار به جایی نرسیده و این آقا هم کار خود را شروع کرده است.
شما تصور کنید یک کوچه با دو ساختمان ۹ طبقه که مطمئناً خطرات و بلایای طبیعی گریبان گیر اهالی مخصوصا ساختمان‌های ضلع شمالی این کوچه خواهد بود که مانند دیوار بدتر از زندان برای این اهالی شده است و وجود خودرو‌ها و ترافیک و رفت و آمد زیاد آسایش را برای این اهالی سلب کرده است چه کسی پاسخگوی این ناهنجاری‌های شهری است؟ آیا سایر همسایه گان حق زندگی و آسایش ندارند؟ دلیل همکاری کردن شهرداری و شورای شهر با این آقایان چه می‌تواند باشد؟

در خصوص این مشکل که شهروندان اعلام نموده اند با روابط عمومی شهرداری کرمان نیز گفتگویی داشته است.
جناب آقای مهندس میرحسینی در پاسخ به مشکلات کوچه همتی فر ۶ بیان داشت: که طبق بازید شهردار این پروژه هیچ مشکل حادی ندارد و تخلفی نیز در آن صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: این ساختمان طبق خط پروژه طرح تفضیلی شهر بوده است که شهرداری هم به آن پروانه داده و مجاز ساخته شده است، وی همچنین در پاسخ به سوال کم شدن عرض کوچه از ۸ متر به ۶ متر گفت:: این کوچه در طرح تفضیلی شهر قرار نبوده معبر اصلی باشد و معبر فرعی است و عرض آن هم درست محاسبه شده و قرار نیست از این مقدار کمتر شود.

روابط عمومی شهرداری به خبرنگار ما اطمینان خاطر داد که هیچگونه تخلف و شبهه‌ای در این ساختمان وجود ندارد و به دلیل پیگیری و رفع ابهام این مسئله تشکر کردند.
خبرنگار: کمالی فرد

انتهای پیام/*
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار