سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده با هدف ارائه تسهیلات مالی مختلف به زوجین برای افزایش فرزند آوری، در مجلس به جریان افتاده است.
کد خبر: ۷۹۹۲۸۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹ 23 November 2019

 فاطمه ذوالقدر سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه پس از تاکید مقام معظم رهبری بر موضوع سیاست‌های جمعیتی، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده را در دستور کار خود قرار داده است، گفت: این طرح سال ۹۱ با هدف بهبود فرهنگ خانواده و افزایش نرخ باروری در مجلس تدوین شد اما به دلیل وجود موانعی از جمله بار مالی آن، پس از دو بار قرار گرفتن در دستور کار مجالس نهم و دهم به تصویب نرسید و تا به امروز متوقف مانده است.

ذوالقدر ادامه داد: اما در حال حاضر کمیسیون فرهنگی با توجه به نیاز و شرایط جامعه، طرح را مجدد بررسی و با انجام اصلاحاتی آن را به جریان انداخته است.

وی درباره اهداف این طرح، توضیح داد: از اهداف طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده رسیدن به نرخ باروری ۲,۵ درصدی در رشد کمی جمعیت تا سال ۱۴۰۴ همراه با ارتقای کیفی جمعیت و تثبیت آن تا سال ۱۴۳۰ است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس کاهش سن ازدواج، کاهش میزان طلاق، فرزندآوری و افزایش کمی و کیفی نرخ جمعیت را دیگر اهداف این طرح خواند و بیان کرد: به منظور تحقق این اهداف نیز برنامه هایی چون آموزش سبک زندگی مناسب و انجام ازدواج سالم، تهیه خوابگاه به ویژه برای دانشجویان متأهل، اولویت استخدام برای مردان دارای فرزند و مردان متأهل و زنان دارای فرزند در بخش دولتی و غیردولتی و ارائه تسهیلات برای تهیه مسکن در نظر گرفته شده است.

ذوالقدر تاکید کرد: در بررسی مجدد و جدید طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده در کمیسیون فرهنگی، با انجام حذف و اصلاحاتی سعی کردیم تا حتی الامکان از بار مالی طرح کاسته شود.

وی درباره تفاوت این طرح با دیگر لوایح حوزه خانواده و جمعیت، اظهار داشت: هرچند برخی از موارد مندرج در این طرح مانند آموزش در خصوص سبک زندگی مناسب و انجام ازدواج سالم، ارائه مشاوره و راهنمایی جهت حل و فصل اختلافات زوجین، ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و بیمه ای، تامین مسکن و غیره جزو حداقل وظایف یک دولت کارآمد بوده و ممکن است در مواد قوانین دیگر موجود باشد اما این طرح تأکیدی بر آنها در قالب یک طرح واحد برای رشد و تعالی جمعیت است.

این نماینده مجلس در خصوص تسهیلات ارائه شده در این طرح برای بانوان شاغل، عنوان کرد: این موضوع دارای بار مالی و در نتیجه مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی است و همچنین با شرایط اقتصادی کنونی همخوانی ندارد، اگرچه دارای جنبه های حمایتی برای ادامه اشتغال بانوان شاغل است اما در نهایت سبب ایجاد چالش برای جامعه زنان در بکارگیری و اشتغال است.

ذوالقدر با بیان اینکه این طرح دارای نقاط ضعفی است که نیاز به اصلاح دارد، خاطرنشان کرد: هرچند این طرح برای افزایش جمعیت و ارتقای کیفیت زندگی مشترک دارای محاسنی است اما در برخی موارد نیز دارای نقاط ضعفی است که نیاز به اصلاح دارد.

وی در این خصوص توضیح داد: در برخی موارد طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده، اعلام برخی شرایط برای ازدواج و فرزند آوری بر مبنای واقعیات ملموس جامعه به نظر نیست لذا امیدواریم تا تصویب نهایی این مشکلات نیز رفع شود تا شاید بتوان در این فضای سخت اقتصادی، با جلب اعتماد جوانان آن ها را به ازدواج، زندگی مشترک پایدار و فرزندآوری ترغیب کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار