زمستان با همه سختی هایش می آید و فکر کردن به اینکه کجا برویم و چه تفریحی داشته باشیم بد نباشد و این میان نگاهی به جاذبه های زمستانی کشورمان پیشنهاد خوبی است.
کد خبر: ۷۹۸۹۵۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲ 21 November 2019

به گزارش تابناک سمنان: پیست اسکی جایی است که کاملا برای اسکی و ورزش‌های زمستانی اختصاص یافته است. پیست اسکی برای نخستین بار به عنوان مکانی ورزشی در کشور نروژ شروع به کار کرد و دلیل این مسئله هم وجود ناحیه‌ای پربرف در آن منطقه بود. اسکی به‌طور کلی به دو دسته اصلی آلپاین و اسنوبرد تقسیم می‌شود.در ایران پیست‌های اسکی بسیاری وجود دارد که برخی، تعداد آن‌ها را ۱۳ عدد می‌دانند.

پیست اسکی پولاد کف اردکان را از دست ندهید

یکی از پیست‌های معروف ایران، پیست اسکی پولاد کف اردکان استان فارس است. این پیست که یک مجموعه تفریحی ورزشی است، عنوان دومین پیست اسکی بزرگ و بین‌المللی ایران را بعد از پیست اسکی دیزین به خود اختصاص داده است. پیست اسکی پولاد کف در ۸۵ کیلومتری شمال غرب شیراز قرار دارد. این پیست در ۱۵ کیلومتری شمال شهر اردکان و مرکز شهر سپیدان واقع شده و استفاده تفریحی-ورزشی دارد. پیست فولاد کف در ارتفاع ۲۸۵۰متری از سطح دریا قرار دارد و قله این مجموعه در ارتفاع ۳۲۵۰متری از سطح دریا واقع شده و توسط تله‌کابین و تله‌اسکی می‌توان به قله آن رسید.

پیست اسکی فولاد کف در مجموع دارای ۵۰۰ هکتار مساحت است و طول آن ۳ و نیم کیلومتر و در شیب ۳۵ درجه تعبیه شده است. پیست اسکی هوایی خنک و کوهستانی دارد و در فصل تابستان و ریزش و بارش برف سنگین از نیمه‌های پاییز تا اوایل بهار معمولا ادامه دارد. بنابراین این پیست دارای کارکرد ۴ فصله است و در تمام طول سال دایر و مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال، پیست مزبور در فصل تابستان امکان پرداختن به ورزش اسکی مفرح روی چمن را دارد. این پیست به دلیل قرار گرفتن در مسیر آبشار مارگون اهمیت بیشتر و جایگاه‌ خاص‌تری را به خود اختصاص می‌دهد.

 پیست اسکی پولاد کف چه امکاناتی دارد؟ 

مجموعه ورزشی پیست پولاد کف دارای امکانات ورزشی، تفریحی و اقامتی مورد توجه و خاصی است. این مجموعه دارای تله‌کابین به طول ۲ کیلومتر و دستگاه تلسکی ویژه اسکی‌بازان به طول ۱۶۰۰ متر و ۸ دستگاه موتور برفی است که بسیاری به دلیل هیجان خاص آن از این وسیله استقبال می‌کنند. تله کابین پولادکف، ساخت شرکت فرانسوی «پوما» بوده که از سال ۱۳۸۷ در این مجموعه فعالیت خود را آغاز نموده است. این تله‌کابین با طول مسیر بیش از ۲۰۰۰ متر، ایستگاه پایین در ارتفاع ۲۸۵۰ متری از سطح دریا را به ایستگاه قله با ارتفاع ۳۲۵۰ متر از سطح دریا وصل می‌کند. سرعت این تله‌کابین ۳ متر بر ثانیه است که این مسیر را در کمتر از ۱۱ دقیقه طی می‌کند.

به رستوران ها و مهمانسراهای پیست اسکی پولاد کف هم سری بزنید

از امکانات رفاهی این منطقه می‌توان به رستوران فست‌فود، کافی‌شاپ، مهمانسرا و هتل چهار ستاره این مجموعه اشاره کرد که برای استفاده مسافران و بازدیدکنندگان از این مجموعه ورزشی فراهم شده و مورد استفاده آن‌ها قرار می‌گیرد. هتل ۴ ستاره پولادکف سپیدان در ارتفاع ۲۸۵۰ متری از سطح دریا در مجموعه بین‌المللی تفریحی ورزشی پولادکف واقع شده است . این هتل چهار فصل در ۳ طبقه و ۵۲ اتاق و ۴ جونیور سوییت و ۱۰ یورد با امکاناتی از قبیل: رستوران، فست‌فود، کافی‌شاپ، اینترنت، سالن کنفرانس، اتاق سرگرمی و ... است. دلایل انتخاب هتل پولادکف: نوساز بودن هتل، واقع شدن آن در بین راه دو مرکز استان، دسترسی سریع و راحت به جاده اصلی است.

پیست اسکی پولاد کف اردکان را از دست ندهید

وجود وسیله های ورزشی و تفریحی

ماشین‌های کوهستان، موتورهای برفی، چرخ‌های هوشمند و قایق‌های پدالو از وسیله‌های ورزشی و تفریحی موجود در این پیست اسکی برای سرگرمی هستند که به علت مفرح و هیجان‌آور بودن معمولا مورد توجه طبیعت‌گردانی قرار می‌گیرند که دوست‌دار هیجان و سرگرمی‌های خاص هستند. اسب‌سواری و دوچرخه‌سواری دیگر امکانات پرطرفدار در این مجموعه است. یکی از امکاناتی که می‌تواند مورد توجه طرفداران و علاقه‌مندان به اسکی در این محل قرار گیرد، لوازم اسکی و آموزشگاه اسکی است که برای علاقه‌مندان به این رشته ورزشی در محل پیست ارایه می‌شود. این پیست همچنین دارای امکانات و فضای خانوادگی نیز است و خانواده‌ها می‌توانند به صورت جمعی از امکانات آن استفاده کنند.

مکان پیست در یکی از سردسیرترین نقاط استان فارس قرار گرفته است به همین دلیل در مواقعی از سال که این منطقه با بارش سنگین برف روبرو می‌شود، یکی از زیباترین و رویایی‌ترین تصاویر گردشگری این منطقه به نمایش گذاشته می‌شود و شاید تمیزترین و دست‌یافتنی‌ترین تصویر واقعی از یک صحنه زمستانی دلفریب، همین تصویر و چشم‌اندازی باشد که از این منطقه در این مواقع بتوان مشاهده کرد.

این پیست علاوه بر اسکی چمن در تابستان، امکانات دیگری از جمله دریاچه مصنوعی و چادرهای عشایری نیز دارد که قابل توجه بسیاری از گردشگران قرار می‌گیرد. این چادرهای عشایری که به آن‌ها یورد (یورت مغولی) هم می‌گویند، در همان معنی چادر به کار می‌روند. پیست اسکی فولادکف به عنوان یکی از مکان‌های گردشگری شمال استان فارس در فصول مختلف سال مورد توجه گردشگران است و بازدیدکنندگان طبیعت‌گرد و علاقه‌مندان به اسکی و دوست‌داران ورزش‌ها و صحنه‌های هیجانی و زمستانی را معمولا جذب زیبایی‌ها و سرگرمی‌های خود می‌کند.

هتل در اردکان کجا برویم؟

هتل کاریز اردکان
اردکان، خیابان طالقانی جنب چوفا

هتل مهمانسرای جهانگردی اردکان
اردکان، بلوار شهید بهشتی

هتل خالو میرزا اردکان

اردکان، عقدا، خیابان شهید فتح المبین، جنب دروازه پشت

پیست اسکی آلوارس کجاست؟

پیست اسکی آلوارس علاوه بر اینکه بزرگ‌ترین پیست اسکی ایران است، بسیار منحصربه‌فرد و خاص است. البته این خاص بودن به خاطر امکانات اسکی کردن در آن نیست، بلکه به دلیل مکانی است که این پیست در آن واقع شده است. پیست اسکی آلوارس در دامنه‌های مرتفع سبلان و در نزدیکی روستای آلوارس واقع شده است.

روستای آلوارس یکی از قدیمی‌ترین روستا‌های آن منطقه است که قبلا محل ییلاق شاهسون‌ها بوده است. شما می‌توانید پیست‌های اسکی زیادی بروید که هر کدام مدرن‌تر و مجهزتر از دیگری باشند، ولی بی‌گمان تجربه‌ی رفتن به آلوارس یکی از به یاد ماندنی‌ترین خاطرات اسکی برای شما خواهد شد. دور شدن از ازدحام و شلوغی شهر و رفتن به دل طبیعت و هم‌نشینی با مردم مهمان‌نواز و خون‌گرم روستای آلوارس خاطره‌ای دل‌انگیز برای شما رقم خواهد زد.

این پیست اسکی در فاصله ۱۲ کیلو‌متری روستای آلوارس و ۲۴ کیلومتری سرعین قرار گرفته و از آنجایی که در ارتفاع ۳۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد در طول پاییز و زمستان پر از برف است و در حدود شش تا هشت ماه از سال مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای بالا رفتن از کوه نیز دارای امکاناتی نظیر بالابر و تله‌سیژ است.

پیست اسکی پولاد کف اردکان آلوارس را از دست ندهید

روستای آلوراس

روستای آلوارس با استقرار در دامنه کوه سبلان و ارتفاعات سرسبز و جذاب، در شمار زیباترین روستا‌های پیرامون کوهستان سبلان و ایران است. جریان آب و چشمه‌های فراوان به ویژه چشمه مین‌بلاغ که ماهی قزل‌آلای آن معروف است، هوای پاک، سرسبزی مراتع اطراف، هر بیننده‌ای را به شوق و تأمل وامی‌دارد. همچنین آب شدن یخ‌ها و برف‌های دامنه‌های سبلان در فصول بهار و تابستان پوشش گیاهی چشم‌نوازی را همراه گُل‌های ختمی، گون‌های انبوه و لاله‌های سرخ، شقایق‌ها و دیگر گل‌های وحشی پدید می‌آورد که هر بیننده‌ای را مسحور می‌کند.

مراکز تفرجگاهی روستا نیز در مسیر پیست اسکی قرار دارند. عشایر منطقه، هنگامی که در دامنه‌های کوه سبلان و اطراف روستا با «اوبه»‌ها و رمه‌های خود به ویژه در بهار و تابستان پراکنده می‌شوند، زیبایی شگفت‌آوری را به فضای روستایی آلوارس می‌بخشند. به جز خانه‌های قدیمی و مسجد و زندگی دلپذیر روستایی، آثار تاریخی و فرهنگی دیگری در روستا وجود ندارد.

به یاد داشته باشید اگر به این روستا رفتید، حتما غذای محلی آن‌ها را امتحان کنید (ترجیحا دست‌پخت خود اهالی). لذت کبابی که از گوشت تازه گوسفندان روستاییان و نان لواش مخصوص آلوارس که زنان روستایی آن را به وسیله‌ی ساج (نوعی وسیله‌ی فلزی) می‌پزند، در هیچ رستورانی قابل دسترسی نیست.

در سفر به سرعین چه رستورانی را انتخاب کنیم؟

محال است از کسی آدرس رستوران های خوب اردبیل را بپرسید و درباره حاج قربان چیزی نگوید. حاج قربان یکی از معروف‌ترین‌ها و قدیمی‌های این صنف است که با شیک و پیک کردن رستورانش در سال‌های اخیر یک سرو گردن در پذیرایی از آنهای دیگر بالاتر است.

در حاج قربان، کباب کوبیده حرف اول را می‌زند. در اینجا کباب کوبیده مخصوص شامل سه سیخ است که با گوجه و فلفل کبابی و نان تازه‌ای که در همانجا پخته می‌شود، در کاسه‌های گل سرخ آورده می‌شود. رسمی بسیار پسندیده هم در حاج قربان حکمفرماست و آن اینکه بعد از غذا برایتان چای می‌آوردند.

آدرس: اردبیل خیابان سعدی، چهارراه باغمیشه، نرسیده به پل سعدی

کبابی حاج ملک

در حاج ملک رسم جالبی برقرار است و آن اینکه شما در این کبابی خودتان گوشت تازه را سفارش می‌دهید و کباب شده‌اش را تحویل می‌گیرید. یعنی اینکه وارد رستوران حاج قربان می‌شوید، حاج ملک قیمت هر کیلو گوشت را روی دیوار زده است، از راسته گوسفندی تا دل و جگر و جوجه و براساس نرخ مصوب قیمت گوشت و مرغ. یک کیلو یا هرچقدر که بخواهید سفارش می‌دهید و برایتان سریع کباب می‌شود. فیله گوسفندی اینجا بسیار معروف است.

آدرس: اردبیل،خیابان ساحلی، اول خیابان پیرمادر

پیست اسکی پولاد کف اردکان آلوارس را از دست ندهید

رستوران ارم نو

یکی از قدیمی‌ترین رستوران‌های اردبیل، همین رستوران است. در این رستوران یا باید کباب کوبیده سفارش داد یا برگ. نقطه قوت ارم نو، در برنج‌های خوش‌عطرش است.

آدرس: خیابان قیام

فست فود خوب در اردبیل

آدم همیشه که نمی‌تواند غذاهای برنجی و کباب بخورد و بعضی وقت‌ها هم دلش هوس پیتزا و ساندویچ می‌کند.

رستوران آماتا، شعبه دوم پیتزا کاپری در تهران است. این رستوران، مثل شعبه اولش، به غذاهای ایتالیایی و پیتزاهایش معروف است. از پیتزا بیف، فیله و پاستاهای این رستوران زیاد تعریف می‌کنند.

آدرس: بلوار ارتش

سرعین هتل کجا برویم؟

هتل لاله ۲ سرعین

استان اردبیل، سرعین، پایینتر از میدان دانش، نبش خیابان دارایی، روبروی مجموعه اب درمانی سبلان

هتل رویال پارک سرعین
سرعین - خیابان دارایی - رو به روی هتل لاله

هتل خلیج فارس رضوان سرعین

سرعین. میدان دانش خیابان فرمانداری

هتل بوستان سرعین

سرعین. خیابان معلم شرقی. پلاک ۱

هتل آپارتمان قهوه سوئی سرعین

سرعین-بالاترازمیدان گاو میش گلی-هتل آپارتمان قهوه سوئی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار