به مناسبت 25 آبان ماه
۲۵ آبان سال ۱۳۶۱ را باید روزی فراتر از یک حماسه ملی شناخت، روزی که دنیا فهمید مردم ایران ترسی از شهادت ندارند، روزی که ۳۷۰ شهید از نزدیک به روی دستان پدران و مادرانشان تشییع شدند.
کد خبر: ۷۹۷۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷ 16 November 2019

آبان روز حماسه اصفهان 25 آبان ماه 1361 ، اصفهانی ها 370 شهید عملیات محرم را بر دوش خود تا گلستان شهدا بدرقه کردند.

چنین تشییع جنازه ای در یک روز کم سابقه است. از این رو این روز را روز حماسه و ایثار نامیدند .

سخنان تاریخی امام خمینی (ره) به مناسبت تشییع ۳۷۰ شهید دراصفهان در کجای دنیا جایی را مثل اصفهان پیدا می کنید که چند روز پیش 370 شهیدش را تشییع کردند.

همین ملت شهید داده همچنان بر خدمت خود به اسلام ادامه می دهند. (صحیفه نور، جلد 17، سخنرانى3/9/61 ) بخشی از سخنان آقای خامنه ای در سالروز ۲۵ آبان در جمع مردم اصفهان من لازم میدانم در همین زمینه (مناقب اصفهان ،مردم اصفهان) چند جمله ای عرض کنم، اینها شناسنامه این مردم مومن وغیرتمند و ایستاده پای کار به حساب می آید.

مردم اصفهان در یک روز سی صد وهفتاد شهید را تشیع کردند، خم به ابرو نیاوردند، بماند که همان روز اعزام به جبهه داشتند پشتیبانی داشتند و حرکت کردند.

 عباس رضایی صبح امروز در ویژه‌برنامه گرامیداشت حماسه 25 آبان (عبور از رودخانه) در خیمه گلستان شهدای شهر اصفهان اظهار کرد: در طول سال، روزهای متعددی را در پیش داریم و همه روزها از آن خداوند است اما برخی از روزها جایگاه ویژه و خاص خود را دارند که بزرگداشت آن‌ها یکی از وظایف ما است.

استاندار اصفهان ادامه داد: هر آنچه که الهام و عظمت الهی را نشان می‌دهد جزء شعائر است، پس ایام الله از جمله روزهای مبارکی است که به تعبیر علامه طباطبایی قداست خاصی دارد و جلوه‌های زیبای خلقت در آن شکوفا و نمایان است، جلوه‌های عظمت خداوند در ایام‌الله تجلی بهتری برای بزرگان و مردم دارد، همچون روزهایی که نعمت و ویژگی‌های خاصی از جانب خداوند ظهور و تجلی پیدا می‌کند مانند عید غدیر، عید فطر و به تعبیر امام راحل، روز ۲۲ بهمن و... در واقع در تمام این روزها نمود خلقت بیشتر تجلی پیدا کرده و علل و اسباب مادی بی‌تأثیر می‌شود.

وی تصریح داشت: در برخی از آیات قرآن روزهای خاص خداوند یادآوری می‌شود، قطعاً در این یادآوری عبرت‌ها و نشانه‌هایی هم بر مبنای آن فراهم شده است، امروز در این سالن به منظور ادای احترام به پیشگاه شهدای گران‌قدر و خانواده‌های معظم آن‌ها جمع شده‌ایم، اگر چه این تجمع نشان ادب است اما این رسالت را یادآوری می‌کند تا بدانیم آن‌ها برای چه و با چه هدفی در جبهه حق و باطل حضور پیدا کرده‌اند و امروز وظایف ما در این جایگاه چیست؟ 

رضایی یادآور شد: در اصفهان بیش از ۱۴ هزار شهید در وصیت‌نامه‌های خود تأکید بر مسأله تبعیت از ولی امر زمان را دارند بنابراین نخستین رسالت ما تبعیت از ولایت‌فقیه است، آن روز جنگ با دشمن و امروز جنگ اقتصادی مطرح است اما آیا همه ما، مردم و به خصوص مسؤولان در این جنگ حضور داریم و آن‌گونه که باید با آن به مقابله و مبارزه می‌پردازیم؟

استاندار اصفهان اذعان داشت: ولایت مداری صرفاً به این نیست که هر روز بگوییم ما ولایت مدار هستیم بلکه لازم است در عمل هم این را نشان داد به طور مثال اگر مقام معظم رهبری بحثی را به عنوان رونق تولید مطرح می‌کند، آیا این تبعیت فقط با دادن بیانیه حل می‌شود؟ و یا باید در حوزه عمل هم وارد شد؟

وی متذکر شد: مسائل مقطعی و سطحی نباید بر روی مسائل مهم اثر گذار باشد که این اصل مهم تبعیت از رهبری است، اینکه امروز مطرح می‌شود یکی از وظایف ما تکریم ارباب رجوع و ساده زیستی است، درواقع یکی از وظایفی است که این شهدای عزیز بر دوش ما نهاده‌اند، بنابراین تجلیل از مردم شهیدپرور اصفهان باید در عمل هم صورت بگیرد.

رضایی تاکید کرد: صبر و استقامت، وحدت و همدلی امروز بزرگ‌ترین وسیله ما برای رسیدن به اهداف است، از همین رو وظیفه خودم می‌دانم که از صبر و استقامت و بزرگواری مردم شریف استان اصفهان با توجه به مشکلاتی که وجود داشته و دارد تشکر کنم، این فهم مردم اصفهان است که علی‌رغم آن که مشکلات معیشتی دارند واکنش‌هایشان نسبت به مسأله افزایش قیمت بنزین سنجیده بود.

استاندار اصفهان در پایان بیان داشت: هر تصمیمی که سران سه قوه گرفتند برای ما قابل درک و لازم الاجرا است، مساله دوم و رسالتی که بر عهده ما است این است که ادامه دهنده راه و اهداف شهدا باشیم که این کار با تقوا پیشوا کردن و خلوص نیت خود در وادی عمل به ثمره خواهد‌‌ نشست. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار