خب اگر آگاهی دادن به مردم طرح را که با هزینه‌های بالای انجام شده از بین می‌برد، اما همه ما می‌دانیم که خوردن غذاهای ناسالم باعث بروز بیماری‌هایی مثل سرطان و تومور می‌شود که فکر می‌کنم هزینه‌های این بیماری ها برای وزارت‌خانه بهداشت خیلی بیشتر باشد.
کد خبر: ۷۹۳۰۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵ 31 October 2019

به گزارش «تابناک هرمزگان»؛ کم نیست تعداد افرادی که گیاه‌خوارند و ما را به گیاه‌خواری دعوت می‌کنند حالا به دلایل مختلف این مسیر را انتخاب کردند اما اشتباه نکنید بحث ما گیاهخواری نیست، بلکه می‌خواهیم بپردازیم به میزان سلامت موادغذایی که چه گیاه‌خواران و چه غیر و دیگر مردم در طول شبانه‌روز استفاده می‌کنند.

افزایش میزان نیترات در بدن یعنی سرطان و تومور
محصولات گیاهی که در آنها آفت‌کشها و سموم بسیار زیادی استفاده می‌شود، ارمغانش می‌شود محصولاتی که دارای نیتریتNO2 و نیتراتNO3 خیلی زیاد هستند که برای بدن انسان ضرر دارد.
تحقیقات اخیر نشان داده ۸۰ درصد نیتراتی که وارد بدن انسان می‌شود از طریق سبزیجات و میوه‌ها است، بد نیست بدانید به طور مثال بدن یک انسان ۶۳ کیلوگرمی فقط در طول روز می‌تواند ۲۳۲ میلی گرم از نیترات را تحمل کند برای کنترل این موضوع از سال ۱۳۹۳ یک طرحی به عنوان طرح کاهش محصولات کشاورزی شکل گرفته در این رابطه معاون غذا و دارو اطلاعات وسیعی در اختیار دارد که در طرح‌های پایه این معاونت یک سری از محصولات توسط سازمان غذا و دارو انتخاب می‌شود لیست این محصولات با تعداد آنها برای آزمون اعلام می‌گردد و این محصولات از میدان تره‌بار نمونه‌برداری و کدگذاری و بعد به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند شاید بخواهید بدانید چه محصولاتی و چه طوری مورد پایش قرار می‌گیرند آزمون نیترات و نیتریت روی گوجه ‌فرنگی و سیب‌زمینی ، پیاز و کاهو انجام می‌شود که محصولات دیگری هم جدیدا به آنها اضافه شدند مثل سبزیجات و توت فرنگی این نمونه برداری ها به صورت تصادفی انجام می‌شود که تصادفی بودن اونها این سؤال را به وجود می‌آورد آیا نتایج آنها می‌تواند قابل قبول باشد؟
معمولاً در معاونت غذا و دارو به مدت ۳ روز و ۴ روز در هفته می‌روند میدان «تره و بار» از تمام ماشینهایی که آنجا رسیدند نمونه برداری می‌کند که هم تصادفی است و هم خوب پوشش می‌گیرد چونکه تعداد نمونه‌ها زیاد است که در طول سال بایستی ۸۰ نمونه سیب زمینی بردارند، ۱۰۰ عدد خیار سبز این تقسیم می‌شود در طول ماه ۱۰ عدد و ۱۵ عدد برداشتهمی‌شود.

دستورالعمل آزمونها سالیانه ابلاغ می‌گردد که این دستورالعمل در خصوص آفت کشها، فلزات سنگین، نیترات و نیتریت است، که در حال حاضر ۱۲۰ آفتکش مورد بررسی قرار می‌گیرند.
تنها چیزی که به وزارت بهداشت اعلام می‌شود صرفاً نمونه برداری و آزمونها هست و تاکید شده که هیچ نوع بهره برداری روی محصولات صورت نگیرد در واقع نتایج پایش‌ها از سازمان غذا و دارو به سازمان مرکزی ارسال می‌شود و آنها نتایج را به سازمان جهاد کشاورزی ابلاغ می‌کنند و در واقع هدف سازمان بهداشت این است که مشکلی در یک منطقه وجود دارد را به سازمان جهاد کشاورزی ابلاغ کند تا این مشکل حل شود اما سؤال بعدی اینجاست که چرا این نتایج به مردم داده نمی‌شود و چرا آگاه‌سازی نمی‌شود؟
شاید از نظر دولتمردان آگاهی دادن به مردم را موجب آشفتگی بازار و از بین رفتن طرحشان می‌دانند چون این طرح با هزینه بالایی دارد اجرا می‌شود که نتایج آن در سازمان جهادکشاورزی تداعی می‌یابد و محصولاتی که مورد نیاز مردم هستند و باید آنها را مصرف کنند در شرایط کنونی اقتصادی کشور دامن زدن به این مشکل شاید از نظر دولتمردان کار درستی نباشد.
خب اگر آگاهی دادن به مردم طرح را که با هزینه‌های بالای انجام شده از بین می‌برد، اما همه ما می‌دانیم که خوردن غذاهای ناسالم باعث بروز بیماری‌هایی مثل سرطان و تومور می‌شود که فکر می‌کنم هزینه‌های این بیماری ها برای وزارت‌خانه بهداشت خیلی بیشتر باشد.
شاید وزارتخانه معتقده این بیماری ها افزایش پیدا نمی‌کنند و با اجرای این طرح کاهش پیدا می‌کنند اما جهاد کشاورزی وظیفه دارد که به کشاورزان آموزش‌های لازم را بدهد و سم جایگزینی با دوره کارنس مناسب به آنها توصیه کند ، دوره کارنس یعنی حداقل زمانی از آخرین سمپاشی تا برداشت محصول که ما لازم داریم عوامل طبیعی سم هایی که در سبزیجات و میوه ها وجود دارند را تجزیه کنند و آنها را به حداقل برسانند اما خب کشاورزان طرف دیگر قضیه هستند که کشاورزان باید با آگاهی های لازم خودشان بایستی به این نتیجه برسند که اگر زمینی دارای نیترات بالایی (نیتراتNo3 ۶۳٪) است توی اون محصولی کشت نکنند.
پاسخگویی جهاد کشاورزی استان را می‌طلبد که محصولات کشاورزی نهایی در استان داخل چه مناطقی نیترات و نیتریت بیش از اندازه دارند که از نظر داشتن فلزات سنگین نیز در چه وضعیتی هستند؟ آیا قدمی برای شناسنامه دار کردن محصولات برداشته شده است؟ آماری از خرده کاران محصولات کشاورزی ارائه دهید؟
آنچه که مسلم است نیترات بیش از اندازه باعث بروز سرطان در آدم است این کار جهاد کشاورزی و معاونت غذا و دارو را سنگین‌تر می‌کند چون پای جان شهروندان در میان است چرا که بعضی ها دوست دارند تحت هر شرایطی از کشاورزی سود کسب کنند لذا از انتشار این گزارش ناراحت بشوند اما سلامت انسان قابل معامله نیست.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار