دکتر فریبا ویسی در گفتگو با تابناک:
رئیس بیمارستان دکتر محمد کرمانشاهی استان کرمانشاه گفت: کودکان از زمان تولدشان همانطور که از لحاظ وزن و قد و دور سر افزایش و رشد جسمی پیدا میکنند عملکرد آنها نیزمهم است یعنی عملکرد تکاملی آنها به همان نسبت یا شاید بیشتر حائز اهمیت است .
کد خبر: ۷۹۲۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰ 30 October 2019

دکتر فریبا ویسی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاهاظهار داشت: کودک‌در هر زمانی بتواند صحبت کند ،راه بیفتد ،حرکاتی انجام دهید و غیره همه یک روند طبیعی باید داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد:برای اینکه بتوانیم مراحل عملکرد کودک را غربالگری و کشف کنیم و اختلالات تکاملی را در زمان مناسب تشخیص و مداخلات لازم را انجام دهیم نیاز به یک مرکز ذاشتیم که توانستیم مرکز رشد و تکامل در بیمارستان محمد کرمانشاهی را دایر کردیم.

رئیس بیمارستان دکتر محمد کرمانشاهی افزود:با توجه به وجود این مرکز اکنون از خود والدین، پزشکان و افرادی که در گروه کار سلامت کودکان هستند تقاضا داریم هم کودکانی که به نظر سالم وهم کودکانی که اختلال تکاملی دارند را به این مرکز ارجاع دهندتا در این قسمت تکامل کودک ارزیابی و زودتر مشکل برطرف شود.

ویسی تصریح کرد:چنانچه تکامل کودک اختلال داشته باشد خیلی راحت میشود این کودک را به مرکز رشد و تکامل ارجاع داد  و اگر مشکلی وجود داشته باشد پزشکان در این مرکز میتوانند علت یابی و مریض را در جهت بهبود وضعیت تکامل هدایت کنند

وی ابراز داشت:تکامل کارکرد یک‌کودک است و درست است که قد ،وزن ،دور سر این کودکان معیار متر کیلوگرم دارد و روی منحنی قرار داده  و خیلی راحت تر مشکل رشد جسمی را می توان کشف کرد ولی تکامل یک مقوله عملکرد است که در حیطه حرکات درشت و ظریف است که در قسمت تکامل گفتاری و شناختی در این ۵ حیطه کودک شناسایی میشود .

به گفته این پزشک،بعضی از خانواده ها ممکن است فکر کنند که فرزندشان خوب صحبت و حرکات انجام می دهد اما بهتر است  که این استاندارد با ابزار مشخص شود.

رئیس بیمارستان دکتر محمد کرمانشاهی گفت: در مرکز رشد  کارکرد کودک را با ابزارهای تخصصی ارزیابی می کند، چنانچه کودک در این ۵ حیطه حرکتی ،درشت ، ریز ، گفتاری، دریافتی ، شنیداری و از لحاظ شناختی اختلالی داشته باشد پیگیر رفع و درمان آن خواهند بود.

ویسی یاد آور شد: اگر والدین در مرحله سنجش دبستان متوجه مشکلات کودک خود  با تاخیر شوندبرای درمان هزینه های زیادتری باید پرداخت کنند پس بهتر است از همان زمان که کودک شروع به انجام حرکات می کند پیگبری کنند.

وی تاکید کرد:با توجه به اینکه اولین مرکز رشد و تکامل در استان راه اندازی شده پزشکان فوق تخصص اعم از مغز ، اعصاب،روانپزشک، متخصص غدد و پزشکان دیگر در حال فعالیت هستند .

وی افزود:در بررسی تکامل  هیچ مداخله ای بر روی کودک انجام نمیشود فرض براینکه خونگیری یا اینکه با دستگاهی کودک را ارزیابی کنند بلکهفقط کودک را در معرض یک سری وسایل بازی و یک سری پرسش ها قرار میدهیم و واکنش کودک را نسبت به محیطش بررسی میکنیم در عین حال که برای کودکاین کارها سرگرم کننده و خوشایند است به راحتی مشکلاتش کشف می شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار