کد خبر: ۷۹۰۹۵۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹ 23 October 2019

تابناک گیلان/ حمایت راهگشای رهبر انقلاب از پیشرفت علمی ‌و فنی در کشور که موجب حیرت رسانه‌ها و صاحب‌نظران غربی شده، موجب عقده‌گشایی شبکه دولتی انگلیس شد.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

 

***********

 

 

 

کیهان

 

تغییر ۵۸۰ مدیر سیاسی در استان‌ها دولت خود را برای انتخابات گرم می‌کند!

 

از سال ۱۳۹۶ تاکنون ۲۸ استاندار، ۲۷ معاون سیاسی استاندار، ۲۴ مدیر کل انتخابات در استانداری‌ها، ۳۰۰ فرماندار و ۲۰۰ معاون سیاسی فرماندار تغییر کرده‌اند که اعداد قابل تأملی هستند. حرف و حدیث‌ها درخصوص بسیاری از نیروهای تازه منصوب نیز کم نیست. به‌نظر می‌رسد با لشکرکشی انتخاباتی دولت روبه‌رو هستیم.

رجانیوز ضمن انتشار این مطلب نوشت: تغییر ۹۰ درصد استانداران و معاونان سیاسی آنها، تغییر نزدیک به ۸۰ درصد مدیرکل‌های انتخابات استانداری‌ها و هفتاد درصد فرمانداران کشور نشان از یک عملیات انتخاباتی دارد. نکته قابل تأمل آنکه سابقه سیاسی اکثریت نیروهای تازه انتصاب‌شده نشان می‌دهد که به جریان اصلاحات وابستگی دارند.

جالب توجه اینکه پس از این حجم تغییرات معاون سیاسی وزیر کشور در ۱۴ تیر ۱۳۹۸ اعلام کرد: «ما طی بخشنامه‌ای جز در موارد اضطرار هرگونه تغییر فرمانداران و استانداران را متوقف کردیم چرا که عملاً وزارت کشور و ستاد انتخابات وارد مرحله اجرایی و عملیاتی شده است!»

از سال ۱۳۹۶ تا کنون ۲۸ استاندار، ۲۷ معاون سیاسی استاندار، ۲۴ مدیر کل انتخابات در استانداری‌ها، ۳۰۰ فرماندار و ۲۰۰ معاون سیاسی فرماندار تغییر کرده‌اند.

به‌عنوان مثال گفته می‌شود احمد حسین‌زادگان که به سمت استانداری مازندران منصوب شده از حامیان فتنه سال ۸۸ است. پیش‌تر که وی به سرپرستی معاونت سیاسی وامنیتی استانداری منصوب شده بود امام جمعه بابلسر به انتقاد از این انتصاب پرداخته بود و آن را حاصل مشورت با افراد نامناسب دانست و کارنامه وی را در فتنه ۸۸ نامعلوم توصیف کرد. او همچنین خود از کاندیدهای ردصلاحیت شده مجلس است.

نکته قابل تامل در انتصابات اخیر حجم بالای افرادی است که بارها صلاحیت‌شان برای نمایندگی مجلس رد شده اما این‌بار خود در مقام برگزاری انتخابات نشسته است. مثلاً فرمانداران استان خوزستان در آبادان، باغملک، خرمشهر، دزفول، شوش و مسجد سلیمان از کسانی هستند که قبلاً فاقد صلاحیت لازم برای نمایندگی مجلس معرفی شده‌اند.

در بین سایر فرمانداران شهرهای دیگر نیز اسامی به چشم می‌خورد که یا از اعضای حزب منحله مشارکت بوده‌اند و یا در ستادهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان و حسن روحانی یا برخی فتنه‌گران مسئولیت داشته‌اند. مسئول ستاد میرحسین موسوی، مدیر سایت منتسب به خاتمی، سابقه‌داران در بحث‌های قومیتی و یا مسئله فتنه، سوابق برخی از این افراد است.

 

عقده‌گشایی همسر یک رانت‌خوار فراری علیه پیشرفت علمی‌ و فنی ایران

 

حمایت راهگشای رهبر انقلاب از پیشرفت علمی ‌و فنی در کشور که موجب حیرت رسانه‌ها و صاحب‌نظران غربی شده، موجب عقده‌گشایی شبکه دولتی انگلیس شد.

وب‌سایت بی‌بی‌سی، در این‌باره نوشته‌ای از سر ناراحتی و غیظ منتشر کرده که نویسنده آن، اتفاقاً حقوق‌بگیر محافل صهیونیستی در آمریکاست. مهدی خلجی مدتی طلبه بود اما سپس از کشور خارج شد و در خدمت افراطی‌ترین محافل صهیونیستی در آمریکا درآمد.

بی‌بی‌سی در این یادداشت می‌نویسد: رهبر جمهوری اسلامی نمونه‌ معاصر رهبری علم‌پرست و تکنولوژی‌باور است که باکی از بیان عیان آن ندارد؛ محض نمونه در سخنرانی اخیرش در جمع «نخبگان و استعدادهای برتر علمی» با لحنی حماسی وجود «جنبشی علمی» در ایران را می‌ستاید. از صعود رتبه‌های علمی ‌کشور در رشته‌هایی مانند نانو و زیست‌فناوری به خود می‌بالد.

وفور «شرکت‌های دانش‌بنیان»، «بالابردن قدرت دفاعی»، «درمان و پزشکی پیشرفته و کنترل بیماری‌»، «مسائل فنی مهندسی»، «زیست‌فناوری و تولید محصولات با دوام با فناوری نانو» و «فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای»، همه را مایه‌ فخر فروشی بر رقیبان و بدخواهان می‌پندارد.

با این همه وقتی به علوم انسانی می‌رسد فقط به نام چند رشته‌ کاربردی بسنده می‌کند: «وقتی جوان نخبه‌ ایرانی، در زمینه‌ مهندسی در ‌تراز جهانی عمل می‌کند و در ساخت دستگاه‌های بسیار پیچیده، کارهای بسیار مهمی ‌انجام می‌دهد، طبعاً حضور او در عرصه‌هایی مانند اقتصاد، حقوق و مدیریت و ارائه‌ راه‌حل برای مشکلات اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی، مؤثر و راه‌گشا خواهد بود»؛

نویسنده در ادامه علت ناراحتی خود را لو می‌دهد و از موضع یک صهیونیست یا آمریکایی ناراحت از نفوذ منطقه‌ای ایران می‌نویسد: رهبر نظام در سخنرانی خود مکرّر از «سند راهبردی امور نخبگان» یادکرده، بر ضرورت اجرای عملی آن تأکید شدید می‌ورزد. این سند به‌اشاره و ارشاد خود رهبری و مطابق منویّات و منافع سیاسی‌اش در شورای انقلاب فرهنگی تدوین و تصویب شده است.

این سند بر گوشه‌ حسّاسی از سرشت و سیاست جمهوری اسلامی نور می‌تاباند. فقرات متعددی از آن، از مقاصد توسعه‌طلبانه‌ خارجی نظام پرده برمی‌اندازند؛ از جمله در بیان اهداف کلان، یک‌جا به صراحت سخن از «همکاری متقابل نخبگان مسلمان در سراسر جهان به منظور تحقق بین‌الملل اسلامی و برپایی تمدن نوین اسلامی» آمده است.

بی‌بی‌سی در ادامه مدعی شد: جمهوری اسلامی را می‌توان از بستگان خانواده‌ رژیم‌های توتالیتر یا تمامیّت‌خواه قلمداد کرد. یکی از خصائص مشترک آنها، تعلق و تکیه‌ استراتژیک به علوم طبیعی و تجربی و تکنولوژی مدرن است.

علم و تکنولوژی مدرن به آدمی ‌این توان را می‌بخشد که از تنگنای مرزها و محدودیت‌های جسم زمین‌گیر خود فراگذرد و به لایه‌هایی از آگاهی عینی کیهان و جهان نائل آید که پیش از آن تنها تیر گمان و خرافه و حدس آن را نشانه می‌رفت.

نویسنده مدعی شد: پیامد خویشاوندی علم‌پرستی با اراده‌ معطوف به قدرت، غلبه‌ داروینیسم اجتماعی بر ذهنیت فرمانروایان جامعه است. داروینیسم اجتماعی به انواع و اقسام نظریه‌هایی‌اشاره دارد که مفاهیم بیولوژیکی چون «انتخاب طبیعی» و «بقای اصلح» را بر جامعه‌شناسی و سیاست‌ تطبیق می‌دهند.

این نگرش به طور کلی جهان انسانی را نیز آوردگاه پیکار بی‌امان و بی‌پایان آدمیان با هم می‌داند و نابودی ضعیف و به جان دربردن قوی را تقدیر طبیعت می‌انگارد؛ دیدگاهی که در آن سیاست و اخلاق جا و معنایی برای خود نمی‌یابند.

رهبر نظام یک‌بار، در سخنرانی نوروزی در حرم رضوی مشهد (سال ۱۳۹۳) در توجیه سیاست خارجی و برنامه‌های نظامی ‌ایران شعری از ایرج میرزا را بسان شاهد نقل کرد: مرگ برای ضعیف امر طبیعی است- هر قوی اول ضعیف گشت و سپس مرد. (آیت‌الله) در ادامه گفت: «این را قبول دارم که مرگ در دنیایی که بر اساس افکار مادّی اداره می‌شود، برای ضعیف امر طبیعی است؛ این را قبول دارم. اگر یک ملّتی به خود نیاید، خود را قوی نکند، دیگران به او زور می‌گویند.

بعضی ملّت‌ها هستند که تا قوی‌شدن، فاصله‌ زیادی دارند؛ امیدی وجود ندارد که بخواهند در خود آن نیرویی را که بتوانند مقابله کنند با زورگویان و گردن‌کلفت‌های عالم، ایجاد کنند؛ امّا ملّت ما این‌جور نیست؛ ما اوّلاً استعداد قوی شدن، زیاد داریم؛ امکانات و ظرفیّتها هم زیاد داریم... قوی‌شدن یک ملّت فقط به این نیست که تسلیحات جنگی پیشرفته‌ای داشته باشد؛ البتّه تسلیحات هم لازم است، امّا فقط با تسلیحات هیچ ملّتی قوی نمی‌شود.

من وقتی نگاه می‌کنم، سه عنصر را پیدا می‌کنم که دو عنصر از آنها همین دو نقطه‌ای است که در پیام عرض کرده‌ام؛ این سه عنصر اگر مورد توجّه قرار گرفتند، یک ملّت قوی می‌شود: یکی اقتصاد، یکی فرهنگ، و سوّمی‌ علم و دانش.» نویسنده در لابه‌لای مطلب خود ضمن استخدام ادبیات فاشیستی و برچسب‌زنانه، سعی کرده جمهوری اسلامی را با نظام‌های توتالیتر، کمونیستی و فاشیستی مقایسه کند؛ و حال آنکه در دنیا، بیشترین سوء‌استفاده و فسادانگیزی به واسطه فناوری را حاکمان رژیم‌های مدعی لیبرال-  دموکراسی در جنگ جهانی اول و دوم و ده‌ها جنگ و جنایت منطقه‌ای دیگر مرتکب شده‌اند که اتفاقاً آقای خلجی نان‌خور آنهاست و خلجی در عین‌حال از جمله وطن‌فروشانی است که با امضای نامه‌هایی خواستار تشدید تحریم ملت ایران توسط رژیم آمریکا شده‌اند.

اما ملاحظه دیگری هم درباره نویسنده وجود دارد و آن اینکه وی همسر مرجان شیخ‌الاسلامی (از متهمان اصلی فساد و اختلاس ۶۰۶ میلیون یورویی در شرکت پتروشیمی) ‌است. شیخ‌الاسلامی پیش از این عضو و نامزد حزب منحله مشارکت در انتخابات مجلس ششم بود و در تحریریه روزنامه صبح امروز فعالیت داشت. او همچنین دبیر سیاسی روزنامه همبستگی بود که مسیح علی‌نژاد را زیر پر و بال گرفت (ادعای خود علی‌نژاد). او در دوره اصلاحات، مدتی هم مدیرعامل خبرگزاری میراث فرهنگی بود.

وی در عین حال وارد زد و بندهای اقتصادی شد و پس از ‌ترس از بازداشت، سال ۹۶ از کشور متواری شد. گفته می‌شود وی خانه‌ای دو میلیون و ۳۰۰ هزار دلاری در کانادا دارد. وی متهم به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی و تحصیل مال نامشروع به مبلغ ۷ میلیون و ۶۵ هزار یورو به علاوه ۸ میلیون و ۸۱۰ هزار دلار است.

بعد از افشای فساد مرجان شیخ‌الاسلامی در رسانه‌ها، خلجی عکس‌های مشترکش با شیخ‌الاسلامی را در شبکه‌های اجتماعی حذف کرد و مدتی بعد مدعی شد او ‌همسرش نیست و آن دو از هم طلاق گرفته‌اند! این نکته درباره یادداشت انباشته از غیظ بی‌بی‌سی شایان‌ذکر است که معمولاً هفته‌ای نیست که یک یا چند رسانه معتبر اروپایی و آمریکایی از قول اهل فن، پیشرفت‌های فنی و علمی ‌ایران را تحسین نکنند؛ اگرچه اغلب این رسانه‌ها ترجیح می‌دهند این پیشرفت‌ها را سانسور کنند.

 

شرق: شعار روحانی درباره رفراندوم به تسلیم اجباری در مذاکره ختم می‌شود

 

می‌گویند آش به قدری شور شده که صدای آشپز هم درآمده است؛ حکایت تبدیل جنگ دیپلماتیک به سوژه رفراندوم توسط روحانی که صدای روزنامه بزک‌کننده مذاکره با آمریکا را هم درآورد.

روزنامه شرق با خطا معرفی کردن اظهارات روحانی درباره همه‌پرسی بر سر تعامل و مذاکره با غرب نوشت: از نگاه عملی باید از مستقبلان این پیشنهاد پرسید تا چه حد تصور می‌کنند واقعاً چنین همه پرسی‌ای در دستور کار قرار خواهد گرفت؟ نوع حمایتی که برخی از چنین ایده‌هایی نشان می‌دهند، در حالی معنادار خواهد بود که بنا باشد به‌عنوان یک گزینه احتمالی به آن پرداخته شود.

آیا واقعاً از صحنه سیاسی امروز، مسیری که در آن برای سیاست خارجی، تعامل با دنیا، رابطه با آمریکا، رابطه با اروپا یا... همه‌پرسی برگزار شود، وجود دارد؟ شواهد چنین نشان نمی‌دهند، نه بدنه پیگیری برای این ایده شکل گرفته، نه جریان‌های سیاسی منتقد برنامه‌ای برای تعقیب این پیشنهاد ارائه داده‌اند و نه جریان مستقر تمایلی نشان داده که رویکرد خود را در معرض چالش بگذارد.

حتی در دولت نیز تحرکی فراتر از اظهارات هرازگاهی رئیس‌جمهور در این زمینه دیده نمی‌شود. با نگاه بدبینانه، می‌توان ارجاع دوباره رئیس‌جمهور به مواضع روزهای دور خود را تلاشی ضعیف برای جلب دوباره بدنه اجتماعی سابقش با رفتار پوپولیستی و ظاهری دانست.

اما به‌طور مشخص و از نگاه راهبردی، ارجاع به آرای مستقیم مردم در قالب همه‌پرسی در حوزه دیپلماسی، خطایی است بزرگ و خطرناک که یک نمونه آن همین حالا در پیش چشم دنیا در نمایش است. بریتانیایی که درباره ادامه عضویت در اتحادیه اروپا یا خروج از آن، تصمیم را به صندوق مستقیم سپرد، چهار سال تمام است در یک بحران سیاسی تمام‌عیار به سر می‌برد که دو نخست وزیر را قربانی کرده است؛ تمام اکسیژن سیاسی و کاری دولت و پارلمان را به خود اختصاص داده و فرصت بررسی همه موضوعات دیگر را گرفته است و تازه بعد از چهارسال هنوز هم مشخص نیست دقیقاً چه اتفاقی قرار است بیفتد! این تازه در تعامل بریتانیا با نهادی است که رابطه خصمانه با بریتانیا ندارد و ترجیح می‌دهد این روند با حداقل آسیب طی شود. مشکل اول در این زمینه این است که برگزاری همه‌پرسی در چنین مسائلی در واقع نه رجوع به آرای عمومی که گریز از مسئولیت است.

مقامات اجرائی و تقنینی، با رأی مردمی که مواضع و دیدگاه‌های آنها را می‌دانند، انتخاب شده‌اند تا دقیقاً به همین کار یعنی تصمیم‌گیری درباره پیچیدگی‌های مسائل و روابط بپردازند. رسانه‌های بریتانیایی چهار سال است تلاش می‌کنند ابعاد برگزیت را برای مردم شرح دهند و هنوز بسیاری از کارشناسان این حوزه هم دقیقاً نمی‌توانند مشخص کنند چه خبر است. اگر بنا باشد مردم تا این حد درگیر جزئیات فرایندها شوند، پس مجلس و دولت قرار است چه کار کنند؟

می‌توان گفت حامیان همه‌پرسی در سیاست خارجی هم در واقع حامی تعقیب خواست مردم نیستند، بلکه با این تصور که مردم  و با آنها هم‌نظرند، همه‌پرسی را راه میان‌بر می‌دانند. کافی است تصور کنیم نتیجه همه‌پرسی به سؤالی مثل «تعامل با دنیا» نه باشد.

آیا حامیان فعلی این ایده حاضرند تا اطلاع ثانوی مذاکره و دیپلماسی را بایگانی کنند؟ در مثال مذاکرات برجام، دولت روحانی مشخصاً با رأی مردم برای مذاکره و تعامل بر سر کار آمده بود و پیگیر چنین روندی نیز بوده‌، اما هم‌زمان این را هم می‌دانست که باید در این مذاکرات، منافع ملی را پیگیری کند. طرف مقابل هم می‌دانست که تیم نمایندگان ایران در این مذاکرات، متعهد به کسب نتیجه در هر شرایطی نیست و می‌تواند جایی که هزینه‌ها بیشتر از فایده‌ها شد، به کشور برگردد.

کافی است تصور کنیم دولت روحانی به جای پیروزی در انتخابات با یک همه‌پرسی ملزم به امضای توافق برجام یا هر نوع تعامل دیگری در این زمینه بود. چنین دولتی، چه توانایی برای مذاکره می‌داشت؟ طرف مقابل که طبعاً بر حسب وظیفه به دنبال منافع ملی خود است، با چه انگیزه‌ای باید به دنبال تنظیم توافقی باشد که منافع دو طرف به میزانی قابل قبول در آن تأمین شود. وقتی بداند که یک طرف چاره‌ای ندارد جز اینکه با توافق برگردد؟!

 

پدرخوانده‌های شریک قدرت بدون پذیرش صورت حساب هزینه‌ها!

 

دبیر کل حزب پدرخوانده‌ها در ائتلاف اصلاح‌طلبان می‌گوید مشکل اصلاح‌طلبان، نظارت استصوابی است.

علی شکوری راد رئیس حزب اتحاد ملت (بازماندگان حزب منحله مشارکت) گفته است: «مشکل ما اصلاح‌طلب‌ها نظارت استصوابی و امکان حضور نامزدهای اصلی در انتخابات است ما مشکل چندانی برای انسجام نداریم. فرآیند رسیدن به انسجام در ما کارآمدتر از اصولگرایان است.

او در عین حال درباره انتخابات آتی مجلس گفت که اصلاح‌طلبان، دیگر با طیف اعتدالیون ائتلاف نمی‌کنند.

افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی مدتی است مسئولیت سوء مدیریت، بی‌کفایتی و کم‌کاری منتخبان مورد حمایت خود در مجلس و دولت را به گردن نظارت شورای نگهبان (عدم امکان معرفی نامزدهای مطلوب) و یا کمی اختیارات می‌گذارند. و این در حالی است که اولاً آنها ۴۰ سال در موقعیت‌های مختلف اجرایی و تقنینی حاضر بوده‌اند و کاملاً با ساز و کارها آشنا هستند و اگر ادعا دارند مدیران و نمایندگان فاقد اختیار هستند، اصلاً نباید در انتخابات حاضر شده و وعده‌های فریبنده و دهان‌پرکن بدهند.

ثانیاً اگر واقعاً معتقد بوده‌اند در انتخابات نامزد شایسته ندارند، نباید از فهرست امید با وعده و وعیدهای آن‌چنانی حمایت می‌کردند و از مردم می‌خواستند برای رونق زندگی‌شان به این فهرست رأی دهند. یعنی همان روز اول می‌گفتند از این فهرست، امید هیچ تدبیری نداشته باشید!

ثالثاً طیف مذکور چه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ و چه در سال ۹۶، دارای نامزدهای اصلاح‌طلبی مانند عارف و جهانگیری بوده‌اند؛ ضمن این که مشی و سوابق حسن روحانی را می‌شناخته‌اند با این وصف چرا حاضر نشدند از محمدرضا عارف یا اسحاق جهانگیری حمایت کنند؟

آیا جز به دلیل نداشتن اعتماد به نفس و اطمینان از این که اولاً نامزدشان رأی نمی‌آورد و ثانیاً در صورت رأی نیاوردن هم هزینه‌های ناکارآمدی یک دولت ائتلافی برآمده از اشرافیت را به جان بخرند و مسئولیت آن را برعهده بگیرند؟ بنابراین ترجیح داده‌اند همواره پشت سر کسی پنهان شوند. زمانی پشت خاتمی سپس پشت سر هاشمی و بعداً پشت سر روحانی. به وقت بازخواست هم گفته‌اند ما هم منتقد این دولتمردان هستیم.

 

 

 

 

ایران

 

یخ روابط تهران- ریاض ذوب می‌شود

 

 خبر اول اینکه،روزنامه رأی الیوم نوشت: این روزها منطقه خاورمیانه شاهد تحولات سریعی است و دامنه این تحولات پس از حمله به آرامکو و تصمیم ترکیه برای انجام عملیات نظامی در سوریه و به دنبال تنشی که این تصمیم ایجاد کرد، گسترش یافته است.

به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: می‌توان این حوادث را در سایه ارتباط‌شان با دو عنصر اصلی در منطقه، مورد بررسی قرار داد؛ یعنی دو عنصر ایران و عربستان سعودی. با توجه به شرایط موجود، مادامی که دو عامل مذکور به یکدیگر نزدیک نشوند، نا امنی و نبود استقرار در منطقه موج می‌زند. تنها طرفی که از این مسأله سود می‌برد، اسرائیل است که از هیچ تلاشی برای برانگیختن فتنه بین دولت‌های عربی و اسلامی فروگذار نمی‌کند و تا زمانی که ایران و عربستان اقدام به بهبود روابط دوجانبه‌شان نکرده‌اند، این اسرائیل است که برای عادی سازی روابطش با دولت‌های عربی و اسلامی تلاش می‌کند.

از این رو، دولت‌های عربی که ادعای حمایت از مسأله فلسطین را دارند، باید در راستای عادی‌سازی روابط با ایران گام بردارند. نویسنده با بیان اینکه، به نظر می‌رسد دو دولت با ادراکی که از واقعیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دارند، به سمت ذوب یخ در روابط خود حرکت می‌کنند، نوشته است:  مسئولان عربستان باید بدانند که تحقق منافع کشورشان در گرو تأمین منافع دیگر دولت‌های منطقه و از بین بردن فضای ترس و نگرانی در دو سطح منطقه‌ای و بین‌المللی است.

 

اسامی آقازاده‌های بورسیه‌ای به قوه قضائیه رفت

 

  خبر دیگر اینکه،عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از ارسال لیست آقازاده‌های بورسیه شده به دستگاه قضایی خبر داد.

محمود صادقی به ایرنا گفت: بنده فهرستی شامل اسامی ۹۸ نفر از آقازاده‌ها و آقایانی را دارم که با رانت بورسیه گرفته‌اند، این لیست شامل بعضی مسئولان در رده‌های مختلف است که بعد از جلسه طرح سؤال از وزیر علوم در صحن علنی مجلس مبنی بر صدور احکام بورسیه، به درخواست یکی از مسئولان قوه‌ قضائیه این لیست ۹۸ نفره در اختیار قوه قضائیه قرار گرفت و توضیحات لازم نیز در این خصوص ارائه شد.

وی افزود: همچنین در وهله اول درخواست کردم گزارشی که سازمان بازرسی کل کشور در سال ۹۳-۹۲ درباره بورسیه‌ها تهیه کرده بود ولی این گزارش را به مراجع ذیربط ارائه نکرده بود، مورد بررسی قرار بگیرد.

 

لجن‌پراکنی آمدنیوزی

 

 دست آخر اینکه،حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری به یک چهره مخالف دولت توصیه کرد به شیوه آمدنیوزی لجن‌پراکنی نکند. حمید رسایی از چهره‌های مخالف دولت در توئیتی مدعی شده سؤال افکار عمومی این است که چرا پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهوری بعد از دستگیری روح‌الله زم عزل شده است.

حسام‌الدین آشنا اما در پاسخ نوشته است: «شما و سؤال افکار عمومی؟ ‏جناب آقای اسماعیلی عزل نشد بلکه در سمت دیگری مشغول خدمت هست. ‏با شیوه آمدنیوزی لجن‌پراکنی نکنید؛ عاقبت ندارد.» پرویز اسماعیلی هم در واکنش نوشته است: «رسول خدا(ص) فرمود: از مثل‌های پیامبران، جز این سخن بر جای نمانده است که؛ «هرگاه شرم و حیا نداشتی، هر چه خواستی، بکن.» گفتنی است پرویز اسماعیلی در پی پایان مسئولیت خود در معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهوری، با حکم محمود واعظی به عنوان مشاور دفتر رئیس جمهوری انتخاب شده است.

پیش از این البته جواد کریمی قدوسی، از دیگر چهره‌های مخالف دولت هم اتهاماتی در همین باره را به آشنا وارد کرده بود. دیروز اما سخنگوی دستگاه قضایی اعلام کرد که در پرونده آمدنیوز بجز روح‌الله زم، هیچ کس دیگری بازداشت نشده است.

 

 

 

 

خراسان

 

خبر یک وزیر از حضور زنان  در مسابقات فوتبال باشگاهی

 

پس از گزارش یکی از اعضای کابینه در خصوص تمهیدات و پیش بینی های صورت گرفته برای حضور زنان در بازی تیم ملی فوتبال که با تقدیر تعدادی از وزیران و مسئولان مهم اجرایی مواجه شد، وی در گزارش تکمیلی خود به برخی مدیران دولتی درباره فراهم کردن زمینه حضور بانوان در ورزشگاه ها، از حضور بانوان در مسابقات بین‌المللی فوتبال باشگاهی با همکاری نهادهای متولی خبر داده است.

 

آغاز نظارت ویژه روی شرکت های منحل شده از ابتدای آذر

 

بر اساس ابلاغیه جدید یک نهاد مسئول به تعدادی از سازمان ها و ادارات دولتی، مقرر شده با توجه به تغییرات مداوم شرکت ها و اشخاص حقوقی و ضرورت اطلاع از برخی موارد مهم در این خصوص، از ابتدای آذرماه امسال فهرست شرکت ها و موسساتی که اقدام به انحلال می کنند، به سرعت در اختیار نهادهای مربوط قرار گیرد تا آثار قانونی این موضوع در سایر اقدامات مالی و اداری آن ها سریع به روزرسانی شود.

 

 

 

آرمان

 

محرومیت جودوی ایران دائمی شد

 

فدراسیون جهانی جودو در بیانیه‌ای حکم نهایی را در مورد فدراسیون جودوی ایران صادر کرد و نوشت: فدراسیون جودوی ایران تا زمانی‌که تضمین محکمی مبنی بر اینکه ثابت کند که به اساسنامه فدراسیون جهانی پایبند است و قبول کند که ورزشکارانش مقابل ورزشکاران اسرائیلی مسابقه خواهند داد، از حضور در تمامی مسابقات و رویدادهای بین‌المللی محروم خواهد بود. در این بیانیه، کمیته انضباطی فدراسیون جهانی، فدراسیون ایران را متهم به تخطی از منشور المپیک و کدهای اخلاقی IOC کرده است. طبق اعلام فدراسیون جهانی جودو، فدراسیون ایران تا ۲۱ روز فرصت دارد به دادگاه حکمیت ورزش نسبت به این حکم اعتراض کند.

 

پاداش گزارش مفسده‌ها تا سقف ۲۰۰ میلیون

 

آیین نامه حمایت و تشویق اعلام کنندگان مفاسد اداری در شهرداری مشهد تصویب شد. بر این اساس شهرداری مشهد مکلف است در راستای آگاهی عموم شهروندان و ایجاد شفافیت در اقدامات انجام شده پیرامون مقابله با مفاسد اداری، نسبت به اطلاع‌رسانی این مصوبه از طریق سامانه فاش اقدام کند. همه اشخاص حقیقی یا حقوقی اعم از شهروندان، پیمانکاران، کارکنان و انجمن‌های مردم نهاد که هرگونه فساد اداری واقع شده یا در شرف وقوع در شهرداری را به دبیرخانه این کمیسیون در حراست شهرداری مشهد اطلاع دهد. گزارش مفاسد در صورتی که پس از بررسی در کمیسیون راستی آزمایی شود و به خروجی برسد، بدون ذکر نام فاش کننده در سامانه فاش به اطلاع عموم مردم می‌رسد. پاداش گزارش مفسده‌ها، تا ۲۰ درصد حق الکشف، تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

 

اخراج بازیکنان خارجی گل گهر

 

بازیکنان خارجی تیم فوتبال گل گهر سیرجان از این تیم دیپورت شدند. باشگاه گل گهر پس از جذب چند بازیکن لیگ برتری، اقدام به جذب بازیکنان خارجی همچون اوروش دیلیچ و کوین یانسن کرد که پس از چند هفته کار کردن با این بازیکنان و برآورده نکردن انتظارات فنی، از این تیم رفتنی شدند. این درحالی است که قرارداد بازیکنان خارجی گل گهر در هیات فوتبال به ثبت رسیده است و باشگاه گل گهر موظف است تا آخرین دلارهای این بازیکنان را به آنها بپردازد. از سیرجان خبر می‌رسد که مدیریت باشگاه گل گهر به این بازیکنان اجازه حضور در تمرین تیم اصلی را نداده و در یکی از زمین‌های بی‌کیفیت سیرجان اقدام به تمرین اختصاصی کرده تا این بازیکنان از وضعیت‌شان اعلام نارضایتی کنند و ایران را ترک کنند تا حداقل گل گهر بتواند در نیم فصل بازیکن بگیرد.

 

حذف حساب‌های ایران و روسیه

 

فیسبوک چندین حساب کاربری متعلق به ایران و روسیه را حذف کرد. شرکت فیسبوک اعلام کرد چندین حساب کاربری، صفحه و گروه را به دلیل ارتباط با ایران و روسیه حذف کرده است. فیسبوک دلیل این اقدام را رفتارهای نادرست و غیر اصیل این صفحات دانست و مدعی شده که منشأ این صفحات در ایران بوده است و این صفحات دست به انتشار اطلاعاتی در مورد آمریکا، آفریقا و آمریکای لاتین زده است. این شرکت همچنین ۵۰ حساب کاربری در اینستاگرام و یک حساب کاربری در فیسبوک که مبدأ فعالیت آن روسیه بوده و در مورد جامعه آمریکا دست به انتشار اطلاعات زده است را نیز حذف کرده است.

 

حکم دادگاه برای رئیس سازمان هواپیمایی

 

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ شورای اسلامی گفت که براساس رای دادگاه بدوی، رئیس سازمان هواپیمایی به دلیل عدم پاسخگویی به کمیسیون اصل ۹۰ به انفصال از خدمات دولتی و ۶ ماه زندان محکوم شده است. بهرام پارسایی با اشاره به نهایی شدن گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره حادثه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج اظهار کرد: پس از سقوط این هواپیما در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ این پرونده به کمیسیون اصل ۹۰ ارجاع شد و ما با گرفتن مشاوره، تحقیقات و اطلاعاتی که از سایر پرونده‌های سوانح هوایی به دست آوردیم بررسی خود را در این باره آغاز کردیم و البته نگرانی‌هایی از انحراف در مسیر گزارش داشتیم، زیرا بخش عمده‌ای از پرونده‌های سقوط هواپیما بلاتکلیف است و یا آنهایی که تعیین تکلیف شده خلبان در آن مقصر است.

 

جنجال بزرگ در پرونده تجاوز

 

حواشی پرونده اتهام تجاوز به کریستیانو رونالدو، ستاره پرتغالی یوونتوس تمامی ندارد. حدود یک سال قبل بود که کاترین مایورگا، زن آمریکایی مدعی شد در سال ۲۰۰۹ و در یک هتل در لاس وگاس از سوی کریستیانو رونالدو مورد تجاوز قرار گرفته و این پرونده حواشی فراوانی برای برنده پنج توپ طلای دنیای فوتبال ایجاد کرد. البته در ادامه کاترین مایورگا و وکلایش قادر به اثبات ادعای خود نبودند و تنها پرداخت مبلغ در حدود ۳۵۰ هزار دلار از سوی رونالدو به وی ثابت شداما حالا نشریه انگلیسی سان در گزارشی مدعی شد DNA کریستیانو رونالدو با شواهد و مدارک جمع‌آوری شده در پرونده تجاوز علیه وی در آمریکا مطابقت داشته است.

 

درگیری خونین در زندان فشافویه

 

ساعت ۴ بعداز ظهر شنبه ۲۷ مهر در واحد ۴ اندرزگاه ۳ زندان تهران بزرگ «فشافویه» بین ۲ زندانی درگیری خونینی رخ داد و وقتی سربازان و دیگر زندانی‌ها برای پایان دادن به این درگیری وارد عمل شدند با صحنه هولناکی روبه‌رو شدند. حسین هدف ضربات چاقو مرگباری قرار گرفته بود و یکی دیگر از هم سلولی‌ها نیز که به هواخواهی حسین رفته بود از سوی عامل این درگیری مرگبار زخمی شد. بررسی خبرنگار رکنا نشان از آن دارد که حسین به‌خاطر فروش مشروبات الکلی در زندان بوده و عامل جنایت که محسن نام دارد نیز از سارقان سابقه دار است که به‌خاطر یک اختلاف مالی در زندان با حسین درگیر شده و با چاقو دست ساز خودش دست به قتل زده است.

 

یورو جعلی در رودبار

 

فرمانده انتظامی رودبار از کشف یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون ریال اسکناس یورو جعلی در این شهرستان خبر داد. سرهنگ حمیدرضا فیضی گفت: ماموران انتظامی کلانتری ۱۱ رودبار در ایست و بازرسی ورودی شهر رودبار به یک دستگاه خودرو زانتیا که از مسیر جنوب به شمال در حال تردد بود مشکوک شده و برای برررسی این خودرو را متوقف کردند. این مقام انتظامی افزود: در بازرسی از خودرو مورد نظر یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون ریال اسکناس یورو جعلی کشف شد؛ در این راستا متهم ۲۵ ساله با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شد.

 

گاندو-۲ با محوریت زم

 

مهدی آذرپندار، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما وعده داد که فصل دوم سریال «گاندو» حتما ساخته خواهد شد. کیهان با اعلام این خبر نوشت؛ «سریال گاندو ازجمله آثار محبوب و پرمخاطب تلویزیون در سال ۹۸ بود که به‌خاطر محتوای افشاگرانه‌اش، واکنش منفی برخی از جریان‌های سیاسی داخلی و خارجی را برانگیخت. چرا که محور اصلی «گاندو» ماجرای حضور جیسون رضاییان، جاسوس سازمان سیا و نفوذ وی در برخی دستگاه‌های دولتی بود. با دستگیری روح‌ا... زم، سردسته کانال ضدانقلابی آمدنیوز، بسیاری از مردم پیشنهاد دادند که محور فصل دوم «گاندو» همین موضوع باشد.»

 

دستگیری ۲۸ نفر مرتبط با فروش سوالات کنکور

 

رئیس پلیس پایتخت گفت: ۲۸ نفر از افرادی که سعی در فروش سوالات کنکور را داشتند شناسایی و دستگیر شدند. سردار حسین رحیمی اظهار کرد: با باند فروش سوالات کنکور برخورد کرده‌ایم. وی افزود: تاکنون حدود ۲۷ الی ۲۸ نفر از افرادی که اقدام به این کار کرده بودند شناسایی و دستگیر شده‌اند. وی افزود: این خبر صحت دارد شایعه نیست و به افرادی که فکر می‌کنند می‌توانند از این طریق مردم را فریب دهند هشدار می‌دهیم پلیس با آن‌ها برخورد خوهد کرد.

 

نماینده قم بستری شد

 

یکی از اعضای هیأت ‌رئیسه مجلس در بیمارستان بستری شد. احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم در مجلس و عضو هیأت‌رئیسه پارلمان برای انجام عمل جراحی نخاع در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شد. براساس این گزارش، امیرآبادی فراهانی در سال ۶۵ در عملیات کربلای ۵ منطقه عملیاتی شلمچه در سن ۱۳ سالگی از ناحیه کمر، شکم و پاها مورد اصابت تیر و ترکش قرار گرفته و مجروح شده است؛ وی اکنون برای عمل جراحی نخاع و خارج کردن بقایای ترکش تحت عمل قرار خواهد گرفت.

 

علت لغو دیدار ایران - برزیل!

 

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال گفت:در حال هماهنگی بازی دوستانه بودیم. به دنبال بازی‌های خوبی هم بودیم و حتی با برزیل همه چیز را نهایی کردیم،اما آنها یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار می‌خواستند و ما ۵۰۰ هزار دلار کم داشتیم. پیش‌بینی کردیم بتوانیم یک میلیون دلار درآمد از این بازی داشته باشیم. بااین حال نشد و برزیلی‌ها هم‌ اعلام کردند ما خیلی منتظر شما ماندیم،اما در نهایت آنها با کره جنوبی بازی خواهند کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار