رئیس اورژانس و اقدامات پیش بیمارستانی شهرستان تویسرکان می‌گوید: در سال ۹۸ در بازه زمانی ۱۵ شهریورماه تا چهار مهرماه به عنوان بخش مهمی از فصل برداشت گردو در شهرستان تویسرکان، شاهد جان باختن شش نفر و مصدومیت ۱۰۱ نفر بر اثر سقوط از درختان گردو بودیم که در میان مصدومین، پنج مورد ضایعه نخاعی دیده می‌شود.
کد خبر: ۷۸۹۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۴ 16 October 2019
تویسرکان هر ساله در شهریور و مهرماه شاهد جان باختن و مصدومیت تعدادی از باغداران تویسرکانی بر اثر سقوط از درختان گردو است و برخی کارشناسان معتقدند نبود دستگاه‌های مکانیزه برداشت اصلی‌ترین عالم این اتفاق است.

به گزارش تسنیم، این شهرستان به عنوان پایتخت گردوی ایران با بیش از پنج هزار و ۵۰۰ هکتر باغات گردو، از موهبت بزرگ الهی در فراوانی و کیفیت این محصول خوش طعم و پرخاصیت باغی، بهره‌مند شده و آوازه گردوی تویسرکان به سراسر ایران زمین و حتی برخی نقاط خارج از کشور رسیده است.

گردو، طلای سبز تویسرکان به عنوان بهشت نهان غرب ایران زمین، بدون شک یکی از مهمترین داشته‌های شهرستان تویسرکان به شمار می‌رود که علاوه بر تامین معیشت ودرآمدزایی اقتصادی برای بیش از ۷۰ درصد مردم این شهرستان به صورت مستقیم و غیر مستقیم، یک مزیت و جاذبه کم نظیر گردشگری، فرهنگی و تمدنی نیز به شمار می‌رود.

این مزیت کم نظیر، اما در بخش برداشت گردو، روی دیگری از سکه هم دارد و هرسال در کنار جشن خودجوش مردمی که باغ‌های شهرستان تویسرکان را مملو از حضور پرنشاط و با انگیزه مردم می‌کند، متاسفانه شاهد بروز برخی حوادث تلخ و ناگوار نیز هستیم.

این حوادث غم انگیز به سقوط برداشت کنندگان محصول گردو از درختان گردوی شهرستان تویسرکان مربوط است که هر سال در فصل برداشت گردو بر اثر سقوط از درختان گردو، موجب جان باختن و مصدومیت و ایجاد ضایعه نخاعی برای تعدادی از افراد می‌شود.

بیشتر بخوانید
سرمای بهاره تولید گردو را در تویسرکان کاهش داد

اقتصاد بدون نفت| برداشت ۱۲ هزار تن «گردو» در کهگیلویه و بویراحمد

گردوی تویسرکان وارد بورس می‌شود


درخت‌های مرتفع گردو

یکی از مهمترین دلایلی که موجب وقوع اتفاقات تلخی مانند سقوط برداشت کنندگان گردو از درختان این محصول باغی در شهرستان تویسرکان می‌شود، ارتفاع بسیار بالا و عمودی درختان گردوی این شهرستان است که فرآیند بالا رفتن از آنها، حفظ تعادل و در عین حال تکاندن گردو‌ها را به یک کار بسیار مشکل تبدیل کرده است.

در حقیقت بخش عمده و قابل توجهی از درختان گردوی تویسرکان از ارتفاعی نامتناسب با استاندارد‌های امروز جهانی در باغداری نوین برخوردار هستند که مردم را مجبور به بالا رفتن از درخت و به دنبال آن بروز برخی حوادث ناگوار می‌کند.

رئیس اورژانس و اقدامات پیش بیمارستانی شهرستان تویسرکان در ان رابطه در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در تویسرکان می‌گوید: در سال ۹۸ در بازه زمانی ۱۵ شهریورماه تا چهار مهرماه به عنوان بخش مهمی از فصل برداشت گردو در شهرستان تویسرکان، شاهد جان باختن شش نفر و مصدومیت ۱۰۱ نفر بر اثر سقوط از درختان گردو بودیم که در میان مصدومین، پنج مورد ضایعه نخاعی دیده می‌شود.

فرشاد عبدلملکی اظهار می‌کند: حدود ۸۰ درصد از آسیب دیدگان سقوط از درختان گردو، بالای ۴۵ سال سن دارند و به نوعی جزء افراد مسن به شمار می‌روند.

وی با تاکید بر اینکه عموم مردم و بغداران برای به حدااقل رساندن آسیب‌های ناشی از سقوط از درختان گردو باید از به کارگیری افراد مسن در فرآیند برداشت گردو اجتناب کنند تصریح می‌کند: استفاده از افرادی که از بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و تشنج رنج می‌برند و یا دردام اعتیاد گرفتار شده اند و از سلامت روحی و جسمی لازم برخوردار نیستند، موجب افزایش تلفات جانی در این بخش می‌شود.

عبدلملکی افزود: امسال و قبل از آغاز فصل برداشت گردو با همکاری اداره جهاد کشاورزی اقدام به برگزاری کلاس آموزشی و تذکر نکات ایمنی در زمینه برداشت گردو کردیم، اما گاهی ابتدایی‌ترین نکات ایمنی مانند خودداری از بالا رفتن از درختان گردو به هنگام وزش باد‌های شدید، مورد بی توجهی قرار می‌گیرد.

وی گفت: " عدنان خدامرادی" یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد رشته "ارگونومی" زیر نظر دکتر حیدری مقدم، رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان اقدام به طراحی یک کمربند ایمنی برای استفاده گردو تکانان کرده که این ابداع ثبت رسمی شده، اما هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده و توسط کارشناسان و مسوولان در حال بررسی است.


راهکار‌های کاهش خسارات ناشی از سقوط از درختان گردو

مدیر اداره جهاد کشاورزی تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در تویسرکان می‌گوید: راهکار‌های کوتاه مدت و بلند مدتی برای به حداقل رساندن خسارات ناشی از حوادث مربوط به برداشت گردو وجود دارد که اجرا و اثر گذاری آن‌ها به تعامل و همکاری همگانی نیاز دارد.

مسعود اکبری اظهار می‌کند: طرح سرشاخه کاری درختان گردوی شهرستان تویسرکان که حدود دو سال است آغاز شده موجب می‌شود تا درختان گردوی این شهرستان رشد عمودی نداشته باشند و به طبع گردو تکان‌ها نیازی به صعود به ارتفاعات بالا برای برداشت گردو ندارند.

وی ابراز می‌کند: همچنین فرآیند سرشاخه کاری درختان گردو باعث می‌شود تاج این درختان به گونه‌ای شکل بگیرد که هم امکان چیدن گردو از پایین درخت فراهم شود و هم بتوان با استفاده از دستگاه‌های نوین برداشت گردو ماننند "شیکر" اقدام به برداشت گردو نمود.

اکبری اظهار امیدواری می‌کند که ظرف پنج تا شش سال آیند حداقل ۵۰ درصد از باغ‌های گردوی شهرستان تویسرکان که در مکان‌های صعبب العبور قرار ندارند از مزایای طرح سرشاخه کاری در این بخش برخوردار شوند.


دستگاه "بالابر" اتوماتیک

مدیر اداره جهاد کشاورزی تویسرکان به ابداع یک محقق و مخترع تویسرکانی در ساخت یک دستگاه"بالابر" عمومی برای استفاده در عملیات برداشت گردو اشاره می‌کند و می‌افزاید: این دستگاه مرحله آزمایش عملی را در حضور کارشناسان پشت سر گذاشته، اما به دلیل آنکه قیمت آن بیش از ۱۰ میلیون تومان است، بیشتر برای باغداران عمده صرفه اقتصادی دارد و می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

اکبری همچنین متذکر می‌شود: یک نوع کمربند‌های خاص هم ساخته شده که به قسمت‌های مختلف بدن گردو تکان وصل می‌شود و توسط مهار‌هایی که برای آن تعبیه شده به صورت شاخه به شاخه بر روی نقاط مورد نظر قفل می‌شود و امکان تکاندن گردو‌ها را فراهم می‌کند.


به کارگیری راهکار‌های ایمنی

مدیر اداره جهاد کشاورزی تویسرکان با اشاره به اینکه باید از افراد برخوردار از سلامت جسمی و روحی در عملیات برداشت گردو به روش سنتی بالا رفتن از درخت استفاده کرد تاکید می‌کند: غربالگری گردو تکانان با همکاری شبکه بهداشت و درمان، رعایت بهداشت و ایمنی محیط کار و اجتناب از به کارگیری افرادی که مشکلات جسمی و وابستگی به مواد مخد دارند، می‌تواند موجب کاهش حوادث ناگوار در این زمینه شود.


بیمه گردو تکان‌ها

اکبری گسترش صنعت بیمه برای گردوتکان‌ها را یک امر ضروری می‌داند و می‌گوید: عموم مردم و باغداران باید با استفاده از تسهیلات شرکت‌های خصوصی بیمه گر نسبت به بیمه گردوتکان‌ها اقدام کنند و از استفاده از گردوتکان بدون بیمه آن جداً خودداری نمایند.

وی خاطر نشان کرد: در چند سال اخیر، یک یا دو شرکت بیمه گر خصوصی اقدام به بیمه گردوتکان‌ها در شهرستان کرده اند که با توجه به شرایط می‌طلبد که همکاری مردم با شرکت‌های خصوصی بیمه گر در این زمینه بیشتر و بهتر شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی با اشاره به "طرح طوبی" تویسرکان که شامل ۳۰۰ هکتار باغ گردو از نوع اصلاح شده است تصریح می‌کند: این درختان پایه کوتاه برای برداشت نیازی به بالا رفتن گردو تکان‌ها ندارند و به راحتی از پایین درخت به وسیله دست یا چوب‌های کوتاه می‌توان محصول آن‌ها را برداشت کرد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار