مدیرکل حج و زیارت استان فارس با اشاره به استقبال بی نظیر مردم، از ثبت نام ۲۰۴ هزار و ۷۰۰ نفر از مردم این استان در سامانه سماح (تا به امروز)، به منظور حضور در آئین اربعین حسینی خبر داد.
کد خبر: ۷۸۹۱۸۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸ 16 October 2019

تابناک فارس به نقل از فارس: هر چه به روز اربعین نزدیک‌تر می‌شویم حجم زائران کربلای حسینی در ورودی و خروجی‌های کشور بیشتر و لزوم تداوم خدمات‌رسانی و سهولت در ارائه این خدمات احساس می‌شود.

زائران استان فارس نیز که حجم وسیعی را به خود اختصاص داده نیازمند به سهولت در ارائه خدمات توسط مسوولان هستند که در این روزهای باقیمانده به اربعین حسینی این نیازها بیشتر احساس می‌شود.

با مسوولان دستگاه‌های اجرایی استان همراه شدیم تا از آخرین ناگفته‌های خود در ارائه خدمات به زائران حسینی بگویند.

۲۰۴ هزار زائر از فارس

مدیرکل حج و زیارت استان فارس اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار موجود در سامانه سماح، شمار افراد ثبت نام شده از استان فارس برای حضور در پیاده روی اربعین به ۲۰۴ هزار و ۷۰۰ نفر رسید.

علیرضا زینلی افزود: فارس هم اکنون پس از استان‌های تهران، خوزستان، اصفهان و خراسان رضوی در رتبه پنجم کشور از لحاظ تعداد ثبت نام کنندگان برای اعزام به پیاده روی کربلا قرار دارد.

زینلی با اشاره به اینکه زائران استان فارسی امسال از مرز شلمچه، چذابه و مهران به عراق سفر می‌کنند، ادامه داد: تا دو روز قبل از اربعین مرز‌های خروجی باز هستند و پس از آن مرز‌ها از عراق به ایران یک طرفه می‌شود.

وی بیان کرد: مردم یا به صورت مستقیم به سامانه سماح samah.haj.ir مراجعه و نام نویسی کنند یا از طریق دفاتر مجاز زیارتی که نام و آدرس آن‌ها در سایت حج و زیارت استان درج شده، اقدام کنند.

زینلی با بیان اینکه ۱۴۵ دفتر مجاز سازمان حج و زیارت در حال ارائه خدمات به متقاضیان زیارت کربلا هستند، هشدار داد: مردم دقت کنند که افراد سودجو از روحیات پاک آن‌ها سوءاستفاده نکنند و هیچ مبلغی افزون بر ۲۵ هزار تومان مقرر، به بهانه‌ های مختلف پرداخت نکنند.

این مسئول تصریح کرد: در سال گذشته ۸۰ هزار زائر از استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد برای پیاده‌روی اربعین نام‌نویسی کردند.

مدیرکل حج و زیارت استان فارس در پایان با اشاره به آغاز سفر‌های کاروانی به کربلای معلی از سوم آبانماه، گفت: پرواز هوایی به صورت هفته‌‌ای روز‌های سه‌شنبه و روزانه ۳ کاروان زیارتی بصورت زمینی سفر خود را انجام می‌دهند.

 

زائران حسینی زمان برگشت سفر خود را مدیریت کنند

علیرضا سیاهپور هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز، با اشاره به جابه جایی ۷۲ هزار زائر اربعین در قالب ۲ هزار و ۲۰ سفر به وسیله ناوگان اتوبوسرانی استان، اظهار داشت: این آمار در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۵۰ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه جمعیت زائران اربعین به سمت گذرگاه شلمچه بسیار زیاد است، افزود: برای سرعت گرفتن روند جا به جایی زائران از نقطه صفر مرزی شلمچه تا نجف ۳۰ دستگاه اتوبوس از ناوگان حمل و نقل عمومی استان فارس به عراق اعزام شدند.

سیاهپور از زائران حسینی خواست با توجه به تراکم جمعیت و ترافیک، زمان برگشت سفر خود را مدیریت کنند و بازگشت را به روز‌های آخر موکول نکنند.

وی همچنین درباره نرخ بلیت‌های اتوبوس، توضیح داد: قیمت بلیت اتوبوس بر اساس نرخ‌ نامه مصوب ستاد اربعین محاسبه شده و هیچ افزایشی در این زمینه نداشته‌ایم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس در پایان با بیان این که زائران می‌ توانند برای کسب اطلاعات ترافیکی و ثبت شکایات و پیشنهادات به سامانه ۱۴۱ و اپلیکیشن ۱۴۱ و نیز سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۴۱ مراجعه کنند، گفت: ناوگان اتوبوسی با همکاری شرکت‌ های حمل و نقل مسافر استان فارس آماده ارائه خدمات حمل و نقلی به زائران حسینی است.

 

تشکیل ۲۷ پرونده تخلف در استان فارس

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز، با بیان اینکه از ابتدای آغاز سفر اربعین تا کنون ۲۷ پرونده تخلف در حوزه حمل و نقل عمومی (اتوبوس) تشکیل شده است، گفت: این تخلفات جهت رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارجاع داده شده است.

علی مبشری با بیان اینکه به طور قطع اگر تخلفاتی مشاهده یا از سوی مردم گزارش شود، شدیداً برخورد می‌کنیم، افزود: شهروندان می‌توانند شکایات خود را از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۰۱۳۵ سازمان تعزیرات حکومتی یا شماره تلفن ۱۲۴ بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت ثبت و پیگیری کنند.

 

استقرار موکب شهدای مدافع حرم در مرز خسروی

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره اوقاف و امور خیریه فارس با اشاره به استقرار موکب شهدای مدافع حرم در مرز خسروی (منذریه)، اظهار داشت: بر اساس تقسیم‌بندی‌های سازمان اوقاف و امور خیریه کشور این محور تحویل استان فارس شده است، البته استان‌های دیگری ازجمله کردستان، اردبیل و کرمانشاه نیز در این مسیر به زائرین خدمت می‌کنند.

حجت‌الاسلام رحیم صفری بابیان اینکه مرز خسروی کوتاه‌ترین فاصله تا کربلای معلی را دارد، افزود: روزانه بیش از ۱۵ هزار زائر از این مسیر عبور کنند.

وی با اشاره به اینکه موکب استان فارس روزانه به بیش از ۵ هزار نفر خدمات ارائه می‌دهد، تصریح کرد: موکب شهدای مدافع حرم اداره اوقاف و امور خیریه از ساعت ۷ صبح تا ۱۹ در خاک عراق منذریه به زائرین خدمات ارائه می‌دهد.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره اوقاف و امور خیریه استان فارس، پذیرایی موکب شهدای مدافع حرم را صبحانه، میان وعده و ناهار برشمرد و ابراز کرد: این وعده‌های غذایی از محل موقوفاتی نظیر آقاباباخان، صاحب دیوان، معزالوزاره، قوام، نصیرالملک و سایر موقوفات ارائه می‌شود.

حجت‌الاسلام صفری گفت: موکب استان فارس تا دو روز بعد از اربعین به زائران خدمات ارائه می‌دهد.

 

اسکان ۴۰ هزار زائر اربعین در بزرگترین موکب کربلا

مسعود راستی مدیر اجرایی موکب احمدبن موسی(ع) با بیان اینکه امسال پنجمین سال فعالیت موکب احمدبن موسی(ع) در کربلای معلی است، گفت: موکب احمدبن موسی(ع) از تاریخ ۱۶ مهرماه جاری شروع به فعالیت و پذیرش زائران اربعین کرد.

او افزود: از ۱۶ مهرماه تا شامگاه ۲۳ مهرماه جاری تاکنون ۴۰ هزار نفر از زائران اربعین در کربلای معلی توانسته‌اند از امکانات این موکب اعم از اسکان و پذیرایی، خدمات فرهنگی، بهداشتی و رفاهی استفاده کنند.

راستی با بیان اینکه این موکب تا ۲۸ مهرماه جاری پذیرای زائران اربعین خواهد بود، گفت: حسینیان، سرکنسولگر جمهوری اسلامی در کربلا به‌صورت ناشناس از موکب احمدبن موسی(ع) بازدید کرد و وقتی این همه جمعیت و ارائه خدمات به آنان را دید تعجب و تأکید کرد که این موکب بزرگترین موکب کربلاست.

مدیر اجرایی موکب احمدبن موسی(ع) تأکید کرد: موکب احمدبن موسی(ع) بزرگترین موکب از نظر اسکان و پذیرایی در کربلا در میان موکب‌های ایرانی است.

 

ارایه خدمات پزشکی و بهداشتی به زائران کربلا

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در قالب هشت تیم مستقر در ۱۳ موکب، با حضور ۵۶۰ پزشک متخصص، پزشک عمومی، تکنسین اورژانس و پرستار، به زائران حسینی ارائه خدمت می‌کند، افزود: تمامی این تیم‌ها از هجدهم مهر اعزام و به مدت ۱۲ روز در مکان‌های مشخص شده و همچنین در محل کربلای معلی، به زائران حسینی ارائه خدمت می‌کنند.

علی اکبری همچنین افزود: ۱۱دستگاه آمبولانس و اتوبوس آمبولانس نیز در محل‌های پیاده روی زائران حسینی مستقر هستند و ۳۵ تکنسین اورژانس نیز در قالب این آمبولانس ها، به تیم درمانی اعزام شده می‌پیوندند تا در ارائه خدمات پیش بیمارستانی به زائران حسینی سهیم شوند.

وی یادآور شد: پزشکان متخصص اعزامی به موکب‌ها را جراح مغز و اعصاب، طب اورژانس، جراح عمومی، متخصص زنان و زایمان و بیهوشی تشکیل می‌دهند، همچنین دانشجویان سال آخر رشته‌های متخلف پزشکی نیز در تیم اعزامی حضور دارند.

اکبری یادآور شد: زائران می‌توانند در صورت نیاز به دریافت خدمات دارویی، از پزشکان مستقر در موکب‌ها و خدمات تخصصی آنان برخوردار شوند.

 

توصیه‌های بهداشتی به زائران

عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه با بیان اینکه در تجمعات انبوه، بیماری‌های مهمی مانند بیماری‌های قابل انتقال از آب و مواد غذایی و بیماری‌های تنفسی ویروسی، سلامت افراد را تهدید می‌کند، افزود: افراد شرکت کننده در این تجمعات می‌توانند با رعایت توصیه‌های بهداشتی همچون استفاده از آب سالم بسته بندی شده، مصرف غذای سالم بهداشتی و رعایت بهداشت فردی، از ابتلای خود و دیگران به این بیماری‌ها جلوگیری کنند.

وی، مهمترین نشانه‌های بیماری‌های قابل انتقال از آب و غذا را اسهال، تهوع، استفراغ و گرفتگی شکمی عنوان کرد و افزود: این علائم به طور متوسط ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از عفونت ظاهر شده و برای یک تا دو روز ادامه پیدا می‌کند.

معاون بهداشت دانشگاه به زائران توصیه کرد تا غذا را به صورت گرم و تازه و به همراه لیمو ترش و یا آبلیمو مصرف کنند و از مصرف هرگونه شربت، سالاد و سبزی‌های خام و مواد غذایی فسادپذیر مانند سالاد الویه خودداری کنند؛ همچنین قبل از باز کردن کنسرو، آن را به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانند.

او همچنین از زائران خواست برای نوشیدن آب، تنها از بطری‌های آب معدنی پلمب استفاده کنند.

پرهیز از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه، شیر خام، خامه و پنیر‌های محلی، شست و شوی صحیح و پوست کندن میوه، دیگر توصیه‌های معاون بهداشت دانشگاه به زائران اربعین حسینی بود.

همتی تاکید کرد: شستن دست‌ها به روش صحیح و بهداشتی به مدت ۴۰ تا ۶۰ ثانیه با آب و صابون مایع به ویژه بین انگشتان، زیر ناخن ها، مچ ها، پشت دست و گودی کف دست در طول روز، بهترین و موثرترین راه پیشگیری از بیماری‌های قابل انتقال از راه آب و غذا است.

معاون بهداشت دانشگاه گفت: دسته دیگری از بیماری ها، بیماری‌های حاد تنفسی هستند و به افرادی که قصد عزیمت به کشور عراق را دارند به ویژه زائرانی که جزو گروه‌های در معرض ابتلا به فرم شدید بیماری هستند توصیه می‌شود قبل از خروج از مرز، واکسن آنفلوانزای فصلی را از داروخانه‌های مجاز و با رعایت زنجیره سرما تهیه و تزریق کنند.

او برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های حاد تنفسی مثل آنفلوانزا توصیه کرد: باید هنگام سرفه یا عطسه، بینی و دهان خود را با دستمال کاغذی پوشاند و دست‌ها را به طور مرتب با آب و صابون مایع شست و از در آغوش گرفتن، بوسیدن و دست دادن پرهیز کرد.

همتی افزود: همچنین لازم است از تماس دست آلوده با چشم‌ها، بینی و دهان خودداری شود و در صورت مشاهده علائم شبه آنفلوانزا باید به پزشک مراجعه و دستورات درمانی مانند استراحت کافی، تغذیه مناسب و استفاده از مایعات رعایت شود و تا زمان بهبودی و رفع علایم، از تماس نزدیک با افراد و ورود به اماکن سربسته و شلوغ خودداری کرد.

او بیان کرد: به زائرانی که به بیماری‌های مزمنی مانند دیابت، فشار خون و یا بیماری قلبی مبتلا هستند، توصیه می‌شود قبل از عزیمت، به پزشک خود مراجعه کنند و ضمن معاینه با اجازه پزشک خود در این سفر حاضر شوند و دارو‌های لازم را به میزان کافی به همراه داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار