همزمان با روز عصای سفید، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و دبیر ستاد مناسب‌سازی کشور تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند که طبق آن فضاها و مکان‌های عمومی شهری جزیره قشم برای تردد معلولان و سالمندان مناسب‌سازی می‌شود.
کد خبر: ۷۸۹۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰ 16 October 2019

مناسب‌سازی مکان‌های عمومی قشم برای معلولان

به گزارش تابناک کیش، از سازمان منطقه آزاد قشم، دبیر ستاد مناسب‌سازی کشور در آیین امضای این تفاهم‌نامه گفت: جزیره قشم به دلیل جاذبه های طبیعی و ظرفیت بالا در پذیرش گردشگر، به عنوان طرح آزمایشی(پایلوت) مناسب سازی فضاها و مکان های عمومی شهری انتخاب شد.

ابراهیم کاظمی مومن‌سرایی افزود: مناسب سازی شهری تاکنون در ایران با روند کندی مواجه بود؛ اما به تازگی حساسیت‌های بیشتری در این باره بین مردم و مسوولان ایجاد شده است.

وی با اشاره به افزایش سن سالمندی در کشور، ادامه داد: بخش زیادی از افراد جامعه در آستانه سالمندی قراردارند و ایجاد بسترهای حضور آنان در جامعه و در کنار معلولان باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان نیز در این آیین اظهار کرد: با برنامه ریزی و ایجاد تعاملات بین دستگاهی و با هدف مناسب سازی محیط شهری در کنار ارایه امکانات توانبخشی می‌توان زندگی آرامی را برای معلولان و سالمندان فراهم ساخت.

غلامحسین رنجبر افزود: هم اکنون با وضع قوانین مختلف و ایجاد الزام مناسب‌سازی در طراحی و ساخت و ساز معابر شهری و ساختمان ها، وضعیت بهتری برای معلولان در جامعه فراهم شده‌است اما تا اجرای کامل و فراهم آمدن شرایط مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: فراهم ساختن شرایط حضور معلولان، سالمندان و جانبازان در جامعه و تسهیل انجام فعالیت‌ های آموزشی، ورزشی و فرهنگی از مهمترین حقوق شهروندی این قشر از جامعه محسوب می شود.

حمیدرضا مومنی افزود: برای مناسب‌سازی فضاهای شهری، ساخت و سازهای غیراصولی کنونی باید برنامه دقیقی برای اصلاح طرح شهری قشم تدوین شود.

وی با تاکید بر لزوم بهسازی و مناسب سازی تمامی اماکن و معابر شهری قشم، اضافه کرد: واحد صدور پروانه ساختمانی باید نقشه‌ ساختمان‌های تازه تاسیس را با معیارهای استاندارد مناسب‌سازی محیطی تطبیق دهد.

مومنی خاطرنشان کرد: همچنین باید ساز و کاری ایجاد شود که قبل از اعطای پروانه پایان کار هم نظارت دقیق بر حسن انجام مناسب سازی انجام شود.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان در میان آب‌های خلیج فارس گسترده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار