معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر تلاش آحاد جامعه و مسئولان بر ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی گفت: پایین بودن سرانه مطالعه از تلاطم اقتصادی فاجعه بارتر است.
کد خبر: ۷۸۷۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۳ 11 October 2019

به گزارش تابناک هرمزگان، لادن حیدری در آیین گشایش نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب کردستان اظهار داشت: رمز پیشرفت فقط جاده‌سازی و ساخت و ساز نیست چرا که تا زمانیکه فرهنگ مصرف و بهره گیری از این امکانات نباشد به هدف مورد نظر که‌ توسعه است، دست پیدا نمی کنیم.

وی اضافه کرد: امروزه مقوله کتاب ‌و کتابخوانی به امری شعاری و تکراری در جامعه تبدیل شده که باید تلاش شود این مهم از مدار شعار جدا شده و به عمل تبدیل شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر ارشاد افزود: اگر معتقدیم که کشور شایسته رشد و توسعه است و در هیچ زمینه ای از سایر کشورها عقب نیستیم ولی دشمنان می‌خواهند جلوی پیشرفت را بگیرند لذا چاره ای جز بالا بردن علم و دانش جامعه نداریم.

وی تاکید کرد: سرمایه گذاری برای علم، دانش و آگاهی نه تنها زودبازده نیست، بلکه ثمرات و نتایج آن کشور را در برابر هجمه ها و ترفندهای مختلف دشمنان صیانت می‌کند.

حیدری با بیان اینکه کمترین دستاورد حمایت از چاپ و نشر کتاب توسعه یافتگی است، گفت: باید برای ورود کتاب به میان ضروریات زندگی مردم هزینه کرد و خلاقیت و اندیشه را به افراد جامعه تزریق کنیم.
 

جلوگیری از مرکزگریزی نیازمند برآورده شدن نیازهای تمام افراد است

اندیشمند و روشنفکر ایرانی نیز در این آیین گفت: در کشورهایی که اقلیت های زبانی و قومی وجود دارد، مساله زبان مادری و حق آموزش و ترویج زبان مادری یکی از مطالبات اخلاقی و حقوقی افراد است.

 عنوان: مصطفی ملکیان در آیین افتاح نمایشگاه کتاب کردستان

مصطفی ملکیان افزود: به لحاظ اخلاقی، آزادی هیچ کس در هیچ حوزه ای قابل تهدید و محدودسازی نیست مگر اینکه آن آزادی به آزادی دیگران خدشه و ضربه وارد کند.

وی اظهار داشت: یکی از موارد این آزادی سخن گفتن به زبان مادری و آموزش و ترویج آن است و این آزادی مانند هر آزادی دیگری تهدید بردار نیست مگر اینکه به آزادی زبان دیگری ضربه بزند.

اندیشمند و روشنفکر ایرانی یادآور شد: ما حق نداریم زبان مادری هیچ قوم و گروه اجتماعی را تهدید کنیم مگر اینکه به زبان گروه دیگری لطمه وارد کند و بی شک این مساله نمی‌تواند به موضوع دیگری خدشه وارد کند.

وی با بیان اینکه نباید برای هیچ کسی بدلیل داشتن یا نداشتن یک ویژگی که اختیار و دخل و تصرفی در آن نداشته است، مزیت و یا محرومیتی قائل شد، افزود: براین اساس زبان مادری نیز نمی‌تواند بنای محرومیت افراد از امکانات و خیلی چیزهای دیگر در جامعه باشد.

ملکیان تاکید کرد: همیشه اقوام، ملل و قبیله ها زندگی در جایی را می پسندند که در آن همه نیازهایشان برآورده شود، بنابراین برای اینکه مرکز گریزی در کشور اتفاق نیفتد باید همه نیازهای اقوام برآورد شود و یکی از این نیازها توجه به زبان مادری آنان است.

نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب کردستان از ۱۰ تا ۱۵ مهر امسال برای عرضه ۸۰ هزار و ۸۳۷ عنوان کتاب در محل دائمی نمایشگاه های سنندج با حضور ناشران داخلی و خارجی برپا می‌شود

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار