کد خبر: ۷۸۶۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸ 09 October 2019
 
 

شفقنا رسانه_ صفحه یک روزنامه‌ها به عنوان  ویترین در مقابل چشم خواننده است به همین جهت انتخاب تیتر، عکس و مطالب فرعی در این صفحه اهمیت زیادی دارد تا خواننده را به داخل متن بکشاند و همراه خود کند. در این گزارش سعی کردیم با نگاهی به روزنامه‌های امروز، آن‌هایی که دارای مطالب خوب و مخاطب محور و یا محل نقد و بحث هستند، مورد بررسی قرار دهیم.

به گزارش شفقنا رسانه، با نزدیک شدن به دیدار دو تیم ایران و کامبوج در ورزشگاه آزادی واکنش ها به این بازی بیش از دیگر مسابقات است که علت آن هم حضور زنان برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی در ورزشگاه آزادی است. بر همین اساس، دو روزنامه همدلی و همشهری صفحاتی را درباره حضور زنان برای تماشای فوتبال در استادیوم اختصاص دادند. همدلی با اختصاص عکس یک خود به این موضوع، گزارشی از باز شدن درب های ورزشگاه آزادی بر روی زنان تهیه کرد و با تاسی از ترانه معروف نادر ابراهیمی نوشت:«رنج دوران برده ایم». گزارشگر در ابتدا،  نگاهی به واکنش زنان از عملی شدن این حق داشته و در ادامه به مخالفت گروهایی از جامعه پرداخته که در همین هفته جلوی مجلس شورای اسلامی  اعتراض کردند. روزنامه این نوع واکنش ها را تازه نمی داند و تجربه اعتراض همان گروه در خرداد ماه ۹۶ را مثال می زند. یکی از نقاط قوت این گزارش استدلال خبرنگار از تاثیر حضور زنان بر تلطیف شدن فضای ورزشگاه است و روزنامه توضیح داد که حضور بانوان و خانواده ها در ورزشگاه ها برای تماشای دیدارهای ورزشی، می تواند نظارت و کنترل اجتماعی را در ورزشگاه تا حد زیادی افزایش دهد. در بخشی از این گزارش آمده «از سویی دیگر در فرهنگ ملی ایران، بسیاری از گفتارها و رفتارهایی که در زمان عدم حضور زنان در جمع مردان عادی قلمداد می‌شود، در جمعی که زنان حاضر باشند، با احتیاط و حتی خودداری افراد همراه می‌شود. حجب و حیای مردان در حضور زنان، ویژگی اخلاقی ایرانیان است که برخی آن را شرم فرهنگی می‌نامند. بنابراین حضور زنان در ورزشگاه‌ها نه تنها باعث تحدید اخلاق نمی‌شود بلکه حتی می‌تواند باعث کاهش پرخاشگری و تلطیف ورزشگاه از ناسزا گویی شود. فضای حاکم بر فوتبال بسیاری از کشورهای اروپایی مثال روشنی از این ادعاست. اگر به تاریخ فوتبال اروپا نیم نگاهی داشته باشیم ورزشگاه‌های اروپایی زمانی سرشار از آشوب و پرخاشگری بود، اما الان وضعیت به مراتب بهتری دارد. گزارش‌های زیادی از خشونت در ورزشگاه‌های انگلستان به ویژه قبل از جنگ جهانی مشاهده می‌کنیم که به ثبت رسیده، اما به گفته کارشناسان افزایش تماشاگران زن در ورزشگاه‌ها بعد از جنگ جهانی اول، یکی از دلایل کاهش این خشونت‌ها بوده است.»

همشهری هم با تعدادی از زنان که بلیت بازی ایران و کامبوج را خریده اند درباره حال و هوایشان پیش از حضور در ورزشگاه و تصوراتشان گفت و گو کرده و در تیتری معمولی عنوان کرد:«تماشاگران آزادی». این روزنامه همچنین پرونده ای درباره فیلم های ورزشی در ایران و جهان تهیه کرد. پرداخت روزنامه ها به محقق شدن یکی از حقوق زنان و بازتاب تبعات آن، می تواند گزارش خوبی برای نهادهای تصمیم ساز باشد که به فکر برنامه ریزی و سیاست گذاری های جدی تر برای حضور بانوان در ورزشگاه و در نظر گرفتن تمهیدات لازم باشد.

«زخم زباله ها» تیتر نگران کننده روزنامه شهروند است و توضیح داد، ۳۵ سال است که جنگل های سراوان در رشت با سیل زباله روبه رو هستند. کوه زباله ای که ارتفاعش به ۷۰ تا ۸۰ متر می رسد و سبب افزایش بیماری های پوستی و تنفسی شده است. روزنامه در بخشی از گزارش تاکید کرد که فرماندار شهرستان رشت، چند ماه پیش شهرداری را مسئول پیگیری وضع زباله در این منطقه کرده است. به طور کلی پرداختن به چنین سوژه هایی و پیگیری مسئولانه آن ها تا رسیدن به نتیجه علاوه بر اینکه از مهم ترین وظایف رسانه ها به شمار می رود، می تواند گامی جهت آشتی دوباره مردم با مطبوعات و مردمی تر کردن گزارش ها باشد.

«اجاره نشینی زیر زمینی ها!» سوژه مهم و قابل بحث روزنامه ابتکار درباره افرادی است که در ازای مبلغی ناچیز حساب‌های دیگران را اجاره می‌کنند تا نه مالیات بدهند و نه تراکنش‌های بانکی‌شان رصد شود. روزنامه از این افراد به عنوان فعالان اقتصادی زیرزمینی یاد می کنند که با این کار راه فراری را برای معاملات بانکی خود پیدا کرده و با باز کردن حساب‌های بانکی به نام افراد دیگر از شفاف بودن فعالیت‌های بانکی خود سر باز می‌زنند. البته ابتکار هشدار داد که فرار از پرداخت مالیات نگاهی خوشبینانه به این مسئله است چون زنگ خطر اجاره حساب‌های بانکی زمانی به صدا درمی‌آید که پای پولشویی، قاچاق مواد مخدر، قاچاق اسلحه و… به میان بیاید و تاکید کرد که «تحلیلگران و مسئولان مربوطه بارها نسبت به اجاره حساب‌های بانکی هشدار داده‌اند و متذکر شدند که تبعات قضایی و مسئولیت بخشی از اقدامات متوجه صاحبان حساب بانکی است، هر چند که آنها از نوع فعالیت و میزان گردش مالی بی‌اطلاع باشند. بنابراین آگاهی افراد در مصون داشتن حساب‌های بانکی‌شان از یک‌طرف و رصد و نظارت دقیق برای شفاف شدن حساب‌های مالی توسط سیستم‌های بانکی از سوی دیگر موضوع مهمی است که باید به آن توجه شود.»

∗∗∗ در ادامه صفحه یک سایر روزنامه ها را ببینید…

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار