فوق تخصص کودکان انواع تشنج در کودکان و عوارض آن را تشریح کرد.
کد خبر: ۷۸۶۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱ 08 October 2019
علی‌اکبر سیاری، فوق تخصص کودکان در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پرسش که «آیا تشنج حاصل از تب کردن کودکان خطرناک است‌؟»، اظهار داشت: تشنج دو دسته است؛ یکی ممکن است جنرال و دیگری فوکال باشد. ممکن است یک دست کودک تکان بخورد یا ممکن است کودک یک طرف بدنش تشنج داشته باشد.

وی با اشاره به نوع جنرال تشنج، بیان داشت: در این نوع ممکن است همه بدن کودک سفت باشد یا ممکن است حرکات ممتد داشته باشد، یا نوع دیگری با عنوان اختلال هوشیاری باشد؛ یعنی یک لحظه کودک هوشیاری‌اش را از دست بدهد، هیچ چیزی متوجه نشود و کودک به خودش ادرار کند و بعد به هوش بیاید.

این فوق تخصص گوارش کودکان بیان داشت:‌ یکسری از تشنج‌ها وجود دارد که تشنج نبوده و به آن شبه تشنج می‌گویند؛ مثلا در این حالت کودک تیک داشته یا پایش پرش دارد، بیقرار است، گریه می‌کند و چهره اش سیاه یا سفید می‌شود که چنین حالتی داشتن را «ریسه رفتن» می‌گویند.

سیاری با اشاره به نوع دیگر تشنج، اضافه کرد: برخی از کودکان سرشان جلو رفته و دستش‌شان عقب می‌رود و این را «سلام کردن» می‌گویند. 3 تا 5 درصد کودکان 3 تا شش ماه که تب می‌کنند دچار تشنج می‌شوند و سن شان 6 ماه تا 6 سال است.

وی افزود: این نوع تشنج خوش خیم بوده و معمولا عارضه‌ای ندارد و خوب می‌شود و فقط 3درصد آنها ممکن است دچار صرع شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار