داریوش مختاری گفت: کم ‏کاری، کم‏ دقتی و سطحی‏ زدگی در مدیریت میراث فرهنگی استان موجب شده است تا بافت‏ های تاریخی شهر شیراز از جمله پهنه‏ های باغی لحظه به لحظه زیر آواری از ساختمان، برج، مجتمع، کوچه و خیابان محو شود و این کم‏ دقتی‏ ها دست کم از این زاویه که هیچ اثر تاریخی و معماری شایسته و ارزشمندی جایگزین این بافت‏ ها نشده است، از نظر تاریخی بسیار خطرناک و نگران‏ کننده است و نیازمند بازنگری جدی و پاسخگوکردن بی‏ درنگ مجموعه مدیریتی این سازمان است.
کد خبر: ۷۸۵۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷ 05 October 2019

تابناک فارس به نقل از علم و فناوری:یک پژوهشگر حوزه باغ‏های تاریخی شیراز  گفت: سروهایی با ارتفاع بیش از 10 متر به خوبی نشانگر وجود باغ ‏های تاریخی در یک پهنه از شیراز می‏ باشند و آثاری از این درخت‏ های تنومند، زیبا و کهن را می‏ توان در حوالی باغ تاریخی سنقری و یا باغ ابوالفتح خانی در کوچه 6/13 خیابان ارم یافت.

داریوش مختاری افزود: باغ ابوالفتح ‏خانی از باغ‏های نامدار دوره زندیه است و در سکوت محض و مماشات سازمان میراث فرهنگی استان فارس، در چند دهه اخیر، تفکیک و ساخت و ساز شده است. کریم‏خان زند این باغ را برای پسر و جانشینش ابوالفتح خان ساخت و از آن زمان به نام وی شهرت یافته است.

این کارشناس حوزه باغ‏ های شیراز در این خصوص از شناسایی آثاری ارزشمند از هسته یک باغ کهن در ابتدای خیابان عفیف‏آباد نام برد و افزود: بلوک مابین ورودی خیابان عفیف‏ آباد و کوچه 53 خیابان قصرالدشت، نشانگر یک باغ تاریخی بی نام و نشان هست که در سال‏ های اخیر قطعات زیادی از آن به طور غیرقانونی تفکیک و ساخت و ساز شده است.

وی ادامه داد: این قطعه باغ که تا چند دهه پیش تا نبش کوچه 6 خیابان عفیف‏ آباد امتداد داشته است، از قرار معلوم هم ‏اکنون یک حلقه چاه آب شهری در آن مستقر هست و به احتمال در مالکیت شرکت آب و فاضلاب شیراز می‏ باشد.

مختاری با بیان اینکه در منابع تاریخی، از باغ گلشن ( عفیف ‏آباد ) بسیار گفته شده است؛ عنوان کرد: همچنین باغ خلیلی نیز یادآور یکی از باغ ‏های تاریخی 100 سال اخیر می‏ باشد ولی از اینکه یک باغ تاریخی در فاصله بین این دو باغ تاریخی قرار گرفته است، نامی برده نشده است. با این حال این قطعه باغ، واجد شرایط یک باغ تاریخی است که لازم است شناسایی و نامگذاری شود و پژوهش پیرامون آن در دستور کار سازمان میراث فرهنگی استان قرار گیرد. خوشبختانه هسته این باغ تاریخی باقی مانده است و پس از باززنده‏ سازی، به خوبی می‏ تواند یکی از ستون‏ های گردشگری در حوزه باغ‏ های تاریخی شیراز باشد.

وی در پایان افزود: کم ‏کاری، کم‏ دقتی و سطحی‏ زدگی در مدیریت میراث فرهنگی استان موجب شده است تا بافت‏ های تاریخی شهر شیراز از جمله پهنه‏ های باغی لحظه به لحظه زیر آواری از ساختمان، برج، مجتمع، کوچه و خیابان محو شود و این کم‏ دقتی‏ ها دست کم از این زاویه که هیچ اثر تاریخی و معماری شایسته و ارزشمندی جایگزین این بافت‏ ها نشده است، از نظر تاریخی بسیار خطرناک و نگران‏ کننده است و نیازمند بازنگری جدی و پاسخگوکردن بی‏ درنگ مجموعه مدیریتی این سازمان است.

در یکی دو سال اخیر بر خلاف شعارهایی که بسیاری از مسئولان استانی و شهری شیراز سر داده اند، تعدادی از باغ های شهر شیراز که ریه های این شهر محسوب می شوند، با ترفندهایی گاهی به صورت قانونی و گاهی هم به صورت غیرقانونی تغییر کاربری می گیرند و پس از مدتی ساخت و ساز ها را در آن ها آغاز می کنند که مایه تاسف و نگرانی بسیاری از مردم شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار