مدیر محیط زیست ملکشاهی گفت: گونه نادر خدنگ بزرگ برای اولین بار در منطقه ویژدرون ملکشاهی شناسایی و به ثبت رسید.
کد خبر: ۷۸۴۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۷ 02 October 2019

به گزارش «تابناک» هرمزگان، جهانبخش برمغاز روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این جانور گوشتخوار تاکنون نه تنها در حیات ملکشاهی بلکه حتی در سطح استان شناسایی نشده است، اظهار داشت: وجود این جاندار به دلیل تغذیه از جوندگان و حشرات در تنظیم اکوسیستم جانوری منطقه مهم و حائز اهمیت است.

گونه نادر موش خرما در حیات وحش ملکشاهی شناسایی شد

خدنگ بزرگ در زبان محلی موش خرما عنوان می شود، پستانداری گوشتخوار از خانواده خدنگ‌ها است، خدنگ معمولا در نزدیکی انسان زندگی می کند.

این جانوران دشمن اصلی مارها به شمار رفته و در مناطقی که جمعیت مارها رو به افزایش است در طبیعت رهاسازی می شوند، اما علاوه بر مارها این جانور انواع پرندگان، پستاندارن کوچک و حشرات را در رژیم غذایی خود دارند، ضمن اینکه از خرچنگ نیز تغذیه می کند.

خدنگ ها به صورت گروهی زندگی می کنند و پیوند خانوادگی بسیار قوی دارند. لانه خدنگ دارای چندین سوراخ با فاصله های متفاوت است و به صورت گروهی و یا تکی به شکار می روند.

مهمترین عامل کم شدن جمعیت خدنگ ها انسان است، خدنگ از مار و عقرب تغذیه می کند، کشاورزان از خدنگ ها مواظبت می کنند و به آنها آسیب نمی زنند اما در مناطق پرورش طیور خدنگ آفتی بزرگ تلقی می شود.

شهرستان ملکشاهی با دارا بودن مناطق و زیستگاه های حیات وحش منحصر به فردی همچون ویژدرون، باجک و بیوره محل زیست بسیاری از جانداران گوشتخوار ، گیاه خوار و انواع پرندگان است.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار