کد خبر: ۷۸۱۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۷ 19 September 2019

نیل به توسعه پایدار و مبتنی بر دانش جوانان، کسب قدرت در عرصه ملی و جهانی بدون برنامه ریزی علمی و سرمایه‌گذاری درازمدت در آموزش‌های پایه و آموزشهای تخصصی برای ورود به دوره آموزش عالی محقق نمی‌شود.
امروزه بهره‌مندی از نیروی انسانی مبتکر ، خلاق و متخصص بعنوان یکی از مزیتهای اساسی توسعه‌ی پایدار در جوامع مختلف یک مزیت بحساب می‌آید. بسترسازی مناسب و پاسخ‌گویی درست به نیازهای آموزشی، ضرورتی اجتناب ناپذیر در راستای دستیابی به این مزیت است.
هزینه کردن در آموزش بعنوان سرمایه‌گزاری بلندمدت یکی از سیاست‌هایی است که می‌تواند در آینده فواید بسیار ارزشمندی را برای جامعه به همراه داشته باشد.
نتایج برخی پژوهشها درحوزه‌ی موفقیت در کنکور بیانگر آن است، که عوامل مختلفی از جمله فردی، خانوادگی، مذهبی، آموزشی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و اقلیمی از عوامل مؤثر در کنکور هستند.
عامل اقتصادی در موفقیت دانش‌آموزان در کنکور ورودی دانشگاه‌ها بعنوان یکی از مهمترین عوامل مؤثر در افزایش آمار قبولی به شمار می‌رود و شامل مواردی چون؛ امکان کسب درآمد متناسب‌تر در سایه تحصیلات دانشگاهی در مقایسه با مشاغل بهره‌گیری بیشتر فارغ التحصیلان دانشگاهی از سطوح عالی‌تر تکنولوژی، ابزار و فنون تولید، موفقیت تحصیل‌کردگان دانشگاه در شغل خود به واسطه تسلط علمی و فنی، ملاحظه تفاوت سطح زندگی و معیشت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با سایر اقشار جامعه، سختی کسب درآمد فاقدان تحصیلات دانشگاهی به خصوص در سالهای ناتوانی و پیری و ... است.
عامل اجتماعی مؤثر در افزایش آمار قبولی در دانشگاه‌ها عبارتند از؛ ارزش‌ و اعتبار جامعه به افراد براساس متغیر‌های چون؛ تحصیل، معلومات و مدرک علمی، اثر تحصیل و ضرورت آن برای ازدواج متناسب‌تر، اثر تحصیل در کسب پایگاه و طبقه اجتماعی مطلوب‌تر در جامعه، اثر تحصیلات دانشگاه بر توانمندی شخص برای فعالیتهای اجتماعی و مشارکت در آنها، توانمندی تحصیل‌کرده‌های دانشگاه‌ها در مواجهه با مسائل زندگی و اقدام جهت حل مسائل زندگی و ...
انتظارات جامعه برای افزایش و رشد آمار قبولی در دانشگاه‌ها از آموزش و پرورش بدون نگاه علمی به این موضوع و بدون تحقق گویه‌های اجتماعی و اقتصادی بعنوان عوامل انگیزشی مؤثر برای دانش آموزان و داوطلبان کنکورسراسری غیرمنصفانه و تحقق این امر غیرممکن است.
موفقیت مداوم استانهای پیشرو در قبولی کنکور سراسری مرهون توجه همه جانبه‌ی مدیران و برنامه‌ریزان آن استانها به این موضوعات بوده است.
طراحی مسیر تحول کنکور و نوشتن سند تحول آن ، اختصاص بودجه لازم برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و اجرای این سیاستها ، استفاده از دانش کارشناسی متخصصان این حوزه، از وظایف مغفول مانده‌ی «شورای آموزش و پرورش استان هرمزگان» است که می‌طلبد استاندار محترم بعنوان رییس شورای آموزش و پرورش استان نسبت به این مطالبه‌ی عمومی و بحق مردم شریف هرمزگان توجه ویژه داشته باشند.
سرشماری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی شاغل و بیکار در رشته‌های مختلف و در مقاطع مختلف و ارایه آمار ردیف‌های مختلف شغلی در مراکز شغلی استان بویژه در صنایع و ادارات و همچنین ارایه و انتشار آمار مستند از بکارگیری این فارغ‌التحصیلان از مطالبه دیگر مردم شریف استان هرمزگان است.
تحقق پیشنهادات فوق بدون شک موجب افزایش انگیزه دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری برای ادامه‌ی تحصیل و قبولی در رشته‌های بهتر و دانشگاه‌های برتر کشور و رشد آمار قبولی با رتبه‌های بهتر داوطلبان خواهد گردید.
شعارها و مصاحبه‌های زیبا ، سریالی و تقلید گونه‌ی مسئولین محترم استان بدون برنامه و پشتیبانی و انجام کار علمی و عملی در این راستا راه به جایی نخواهد برد و مسیر پیشرفت تحصیلی و آموزشی راه متفاوتی دارد که امید است هر چه زودتر راه خود را بیابد.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار