راه‌اندازی پویش «نذر سبز محرم» از جمله اقدامات قابل توجهی بود که ایام عزاداری‌ها بویژه عاشورای حسینی در برخی نقاط پایتخت راه افتاد و خیلی‌ها می‌گویند ای کاش چنین پویش‌هایی تاریخ انقضا نداشته باشد و همچنان با عنوان‌های مختلف ادامه یابد.
کد خبر: ۷۷۹۸۷۱
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳ 14 September 2019

به گزارش تابناک تهران، هدف از راه‌اندازی این پویش آن بود که پسماندهای پلاستیکی برجا مانده در نزدیکی هیات‌های عزاداری جمع و به شکل اصولی دفع شود؛‌ اقدامی که با استقبال بسیاری از شهروندان مواجه شد و خیلی‌ها امیدوار شده‌اند که با چنین حرکت‌های فرهنگی کمک قابل توجهی به توسعه فرهنگ عمومی نگهداشت و زیبایی شهر شود.

البته از این پویش با عنوان‌های دیگری همچون «محرم یاران» یا « یاران محیط زیست» هم یاد می‌شود که با مشارکت مدیریت شهری تهران، سازمان های مردم‌نهاد و گروه های داوطلبانه مردمی فعال شد.

افرادی که در این پویش مشارکت داشتند معتقدند تنها شرکت در عزاداری‌ها یا دادن نذری نیست که ثواب دارد بلکه کمک به جمع‌آوری زباله‌هایی که از این مراسم باز می‌ماند هم عین همان ثواب را دارد، به‌ویژه که بیشتر ظروف استفاده شده در عزاداری‌ها از نوع پلاستیکی یکبار مصرف است که براحتی دفع نمی‌شود.

ضمن اینکه افزایش میزان زباله ها در ایام عزاداری در سطح شهر زحمت پاکبانان خدوم شهر را هم زیادتر می‌کند و این افراد باید اضافه بر مسئولیت های همیشگی خود، کاری اضافه تر را هم متقبل شوند که اگرچه به عشق حسین(ع)‌ هیچگاه کسی صدای گلایه‌شان را نشنیده اما امید می‌رود با توسعه برنامه های فرهنگی مانند پویش نذر سبز محرم، باری هم از دوش آنان برداشته شود.

پویش نذر سبز محرم کاری راه افتاد تا زباله ها و ظروف یکبار مصرف از کف معابر و خیابان های شهر جمع شود.

این افراد با پوشیدن لباس‌هایی که روی آنها عنوان «نذر سبز محرم» یا «محرم یاران» حک شده بود با در دست داشتن پلاستیک‌های زباله، جارو و دستکش‌هایی در دست در کنار تکایا، ایستگاه‌های صلواتی، حسینیه‌ها و هیات‌های عزاداری فعالیت کردند.

گزارش شده این پویش در مناطق مختلف تهران از جمله خیابان رودکی، میدان هفت حوض، بازار تهران، میدان راه‌آهن، نازی‌آباد، جوادیه، محله عباسی، خیابان دولت، میدان هفت تیر، خیابان بهار، عبدل‌آباد، خانی‌آبادنو، شهرک شریعتی، یوسف‌آباد، صادقیه، پونک، نارمک، تهرانپارس و برخی دیگر مناطق اجرا شده است.

کاهش پسماند ایام محرم

از جمله متولیان دخیل در این اقدام حجت نظری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران است که نتیجه این حرکت فرهنگی را مناسب ارزیابی و اعلام کرده میزان پسماند جمع‌آوری شده از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف در ایام محرم امسال (در پایتخت) در مقایسه با محرم سال قبل کاهش یافت.

وی اظهارداشت:‌ آنطور که از معاونان شهرداران مناطق ۱۰، ۸ و شهرداران نواحی پرس و جو کردم گویا میزان پسماند جمع‌آوری شده از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف در ایام محرم امسال نسبت به محرم سال قبل کاهش داشته است.

نظری افزود:‌ اگر همین روند در تمامی مناطق تهران وجود داشته باشد، خبری امیدوار کننده است.
وی ادامه داد:‌ چند سالی است که در عاشورای حسینی با همراهی تعدادی از دوستانم و نیز جوانان فعال و دغدغه‌مند، زباله‌ها و به‌خصوص ظروف یکبار مصرف پلاستیکی رها شده در معابر را جمع‌آوری می‌کنیم.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران اظهارداشت:‌ در دوران حضورم در شورای شهر نیز این رویه را ادامه دادم و خوشبختانه با تشکل‌هایی آشنا شدم که آنها نیز در مناسبت‌های مختلف از جمله روز عاشورا اقدام مشابهی انجام می‌دهند.
وی تاکید کرد: عاشورای امسال هم به همراه جمعی حدود ۱۰۰ نفره زباله‌های رها شده در سطح برخی خیابان‌ها در مناطق ۸، ۶ و ۱۰ شهرداری تهران را جمع‌ کردیم؛ در این پویش، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری ما را همراهی می‌کرد و در هر منطقه، حضور شهرداران و معاونان منطقه را نیز شاهد بودیم؛ زباله‌هایی که البته تمامی نداشت و خیلی زود دوباره چند لیوان و ظرف یک‌بار مصرف و ته سیگار جایش را می‌گرفت. 
نظری با تاکید بر همراهی شهروندان در جمع‌آوری پسماند افزود:‌ امروز در سطح خیابان جوانان زیادی را دیدم که بدون هماهنگی و در اقدامی خودجوش در حال جمع‌آوری پسماند بودند؛‌ موضوعی که نشان می‌دهد اهمیت و جایگاه کار داوطلبانه در میان مردم رو به افزایش است.

ادامه پویش تا پایان ماه صفر

آنطور که اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نیز اعلام کرده این پویش تا پایان ماه صفر با حضور داوطلبان مردمی و سازمان های مردم نهاد ادامه خواهد یافت.

در خبر ارسالی این اداره کل به ایرنا آمده است: مسیر هیات‌های عزاداری حسینی از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف به منظور آموزش و ارتقای فرهنگ محیط زیستی در روز عاشورا توسط فعالان محیط زیست پاکسازی شد.
پویش یاران محیط زیست توسط اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از ابتدای محرم در سطح مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران با همکاری داوطلبان حوزه محیط زیست در محلات برگزار شده است.

کارشناسان امیدوارند در کنار افزایش اقدامات توسط شهرداری برای هدفمندتر شدن شیوه دفع پسماند بویژه تفکیک آنها از مبدا، چنین حرکت های مردمی نیز افزایش و تداوم یابد تا با توسعه فرهنگ نگهداشت شهر بتوان شهر را زیباتر و تمیزتر کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار