وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه برندهای داخلی دارویی موردحمایت وزارت بهداشت است گفت: وزارت بهداشت تسلیم غوغا سالاری درباره واردات دارو نمی‌شود.
کد خبر: ۷۷۸۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸ 09 September 2019

به گزارش «تابناک» هرمزگان به نقل از تسنیم، سعید نمکی دقایقی پیش در آئین کلنگ زنی ساختمان آموزشی بیمارستان معتمدی گرمسار اظهار داشت: عده‌ای می‌خواهند با غوغا سالاری وزارت بهداشت را در برابر واردات بی‌رویه دارو تسلیم کنند اما وزارت بهداشت با هیچ غوغا سالاری در تله این عده نمی‌افتد.
وی افزود: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی سیاست حمایت از تولید داروهای داخلی را ادامه می‌دهد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با بیان اینکه حجم انبوه واردات سازمان‌یافته دارو از سوی برخی در کشور انجام می‌شود گفت: تنها سه درصد از نیاز دارویی کشور وارداتی است که 1.3 میلیارد دلار ارز کشور را می‌بلعد؛ درحالی‌که 97 درصد از نیاز دارویی کشور که تولید داخلی است تنها 550 تا 600 میلیون دلار ارزبری دارد.
نمکی خاطرنشان کرد: درصورتی‌که تولید داخلی داروها در کشور متوقف شود؛ برای تأمین نیاز دارویی کشور به 40 میلیارد دلار ارز برای واردات دارو نیازمندیم.
وی با بیان اینکه واردات دارو 10 برابر هزینه تولید آن ارزبری دارد تصریح کرد: می‌توان با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های داروسازی هزینه تأمین دارو را به یک‌پنجم میزان فعلی رساند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در سالهای پس از انقلاب اسلامی دستاوردهای بزرگی در حوزه نظام سلامت به وجود آمد اضافه کرد: کاهش مرگ‌ومیر کودکان، نوزادان و زنان باردار، توسعه واکسیناسیون و مواردی ازاین‌دست ازجمله این دستاوردها بوده است و امروز طرح تحول نظام سلامت به آن اضافه‌ شده است.
نمکی با اشاره به اینکه سه درصد از تولید ناخالص ملی کشور به حوزه سلامت با اجرای طرح تحول نظام سلامت افزوده‌شده است؛ ماندگاری پزشکان در نقاط محروم، حمایت از بیماران خاص و کاهش هزینه‌های درمان و ارتقای هتلینگ بیمارستان‌ها را ازجمله مزایای اجرای طرح تحول نظام سلامت برشمرد.

تغییر رویکردها در فاز دوم طرح تحول نظام سلامت کشور مورد توجه جدی است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با بیان اینکه تغییر رویکردها و سیاست‌ها در فاز دوم طرح تحول نظام سلامت کشور موردتوجه جدی است عنوان کرد: امروز باید بهداشت و پیشگیری بر درمان و نیز درمان سرپایی بر درمان بستری اولویت داشته باشد.
نمکی با اشاره به اینکه طرح تحول سلامت کشور نیازمند مقدماتی بود که این مقدمات در حال فراهم شدن است عنوان کرد: نظام ارجاع، تشکیل پرونده الکترونیک سلامت و پزشک خانواده ازجمله این مقدمات بود که برنامه پنجم و ششم توسعه به آن تأکید داشته است.
وی تشکیل پرونده الکترونیک سلامت را تنها راه مبارزه با بازار سیاه دارو در کشور دانست و تأکید کرد: تا پایان آبان ماه امسال نسخه‌نویسی الکترونیک در همه داروخانه‌های کشور فراهم می‌شود.

تلاش می‌کنیم تا نیمه نخست سال آینده تمام کشور تحت پوشش نظام ارجاع قرار گیرد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با اشاره به اینکه تشکیل پرونده الکترونیک سلامت ریل‌گذاری اصلی نظام ارجاع و پزشک خانواده است ابراز امیدواری کرد: تا نیمه نخست سال آینده تمام کشور تحت پوشش نظام ارجاع قرار بگیرد.
نمکی با اشاره به اینکه نسخه‌نویسی الکترونیکی یکی از اقدامات مهم وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی برای جلوگیری از ناهنجاری‌های این حوزه خواهد بود تصریح کرد: امروز ایستاده این تا از صنعت تولید داروی داخلی حمایت کنیم.
نمکی با اشاره به اینکه باید بساط بازارهایی مانند ناصرخسرو در زمینه دارو در کشور برچیده شود تصریح کرد: جمع کردن «ناصرخسروها» تنها با هوشمندسازی نظام سلامت ممکن است؛ البته کاربری این سامانه های هوشمند نیز باید به دست افراد سالم و سلامت صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه نباید دزدی«سامانه ای» شود تأکید کرد: امروز باید سامانه ها را به پاکیزگانی بسپاریم که دل آنها به کشور گره خورده است.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار