اگر خانواده۱۵میلیون نفری آموزش و پرورش(اگر که فقط جمعیت ۱۴میلیون و سیصدهزار نفری دانش آموزی و ۷۰۰هزار نفری فرهنگیان کشور در حصار وابستگی فامیلی این خانواده را به شمار آوریم)از روزهای پایانی امتحانات و شروع  تعطیلی  مدارس و رفتن دکتر سیدمحمد بطحایی از این وزارتخانه عریض و طویل می شد پیش بینی کرد که سال تحصیلی جدید.
کد خبر: ۷۷۷۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۳ 03 September 2019

تابناک ایلام امین جمشیدزاده::گویی تقدیر بر این است که خانواده بزرگ و پرجمعیت آموزش و پرورش کشور در دولتهای گذشته«غیر از دوره سازندگی که به دوره طلایی و شکوفایی این وزارتخانه در میان عام و خاص شهره شد.»در دیگر دوره ها؛دوران اصلاحات،دوران مهرورزی و دوران فعلی تدبیر و امید روی خوش به خویش نبیند و در سودا و احیای آن دوران تاریخی و طلایی حسرت بخورد.

اگر خانواده۱۵میلیون نفری آموزش و پرورش(اگر که فقط جمعیت ۱۴میلیون و سیصدهزار نفری دانش آموزی و ۷۰۰هزار نفری فرهنگیان کشور در حصار وابستگی فامیلی این خانواده را به شمار آوریم)از روزهای پایانی امتحانات و شروع  تعطیلی  مدارس و رفتن دکتر سیدمحمد بطحایی از این وزارتخانه عریض و طویل می شد پیش بینی کرد که سال تحصیلی جدید.

به دلیل برگزاری انتخابات مجلس یازدهم و وقایع متعاقب آن،این وزارتخانه باید باز شبیه مصائبی که در ادوار گذشته بر آن رفته آبستن چالش ها، دگرگونی ها، رأی اعتماد نیاوردن وزرای پیشنهادی با رزومه و دیسیپلین ناموزون و پیشامدهای غیر منتظره باشد،اما هجوم رخداد ها و اصلاحات کم و نه چندان دلخوش کننده سه ماهه سال جاری و وعده های حسینی سرپرست این وزارتخانه همچون وعده «اجرای طرح رتبه بندی معلمان»از آغاز سال تحصیلی۹۸،تعیین تکلیف و استخدام معلمان حق التدریس و ممنوعیت تشریح حیوان زنده در آزمایشگاههای مدارس چنان پرشتاب و بی وقفه گذشت و مرتفع نشدن و لاینحل ماندن مصائب بی شمار این وزارتخانه آن چنان با سرعت برق و باد با ظرفیت ذهنی اعضای این خانواده به عناد و ستیز برخاست که هیچ فرصتی برای اصلاحات ولو اندک و تجدید قوا باقی نگذاشته است.

هم اکنون کمتر از سه هفته به آغاز سال تحصیلی جدید باقی مانده و همچنان در بر همان پاشنه«وزیر کاربلد و قاطع» می چرخد و باز آسایش فکری خانواده آموزش و پرورش متلاطم و مشوش است که باز وزیری از جنس و ساختار وزیران قبلی و بلاتکلیفی مجدد این وزارتخانه؛ وزارتخانه عریض و طویل آموزش و پرورش یکی از کلیدی ترین و حساس ترین وزارتخانه های کشور از بدو انقلاب تا کنون بوده و به شمار می رود.

پس از دوران طلایی این وزارتخانه در دوران سازندگی و وزارت محمد علی نجفی وزیر سابق آموزش و پرورش این وزارتخانه مادر با مصائب عدیده و چالشهای فراوانی گریبانگیر و روبه رو شده است؛در دوران اصلاحات و تصدی مرتضی حاجی بر این وزارتخانه اصلاحات،برنامه های بلند مدت،تغییر رفرم و تلاشهای بی شماری صورت گرفت تا همچنان دوران شکوفایی و نوزایی آموزش و پرورش بر روی ریل توسعه باثبات و استوار به حرکت خود ادامه دهد و طرح طلایی ای که از دوران سازندگی درافکنده شده بود تکمیل گردد،اما با اینکه برنامه ها و اصلاحات خوبی در این دوره که به دوران گذار جامعه رو به دموکراسی و توسعه ایرانی در حال حرکت بود،نشد آنچه که باید انتظارش می رفت.

چرا که مجلس هفتم عزم را بر این گذاشته بود که تمامی وزرای دولت اصلاحات را با طعم استیضاح،تحقیق و تفحص از وزارتخانه متبوع آنان آشنا کند،که دکتر داریوش قنبری سخنگوی قاطع و شجاع اقلیت مجلس هفتم«اصلاح طلبان»بر این مدعا صحه می گذارد؛علت این تصمیم هم که شرح آن در بالا آمد،پیگیری تخلفات مدیران اعلام شده بود.

مرتضی حاجی وزیر آموزش و پرورش دولت اصلاحات هم قرار نبود از این فرآیند مستثنی باشد و آذرماه سال۱۳۸۳ که طرح استیضاح وی،رأی مثبت۱۱۱نماینده مجلسی که در قرق جناح مقابل دولت بود را به همراه آورد،اما این پایان ماجرا نبود در پایان آذرماه که طرح استیضاح لغو شد،مخالفت تعداد کثیری از موافقان استیضاح سبب شد که سه ماه بعد در هنگام تصویب طرح تحقیق و تفحص از وزارت آموزش و پرورش که به امضای۹۰نماینده مجلس رسیده بود، موجب شد بحث استیضاح وزیر در قالب تحقیق و تفحص ادامه یابدو

مجلس هفتم هیچگاه موفق به محو این شائبه و اتهام نشد که بحث استیضاح وزیر و تحقیق و تفحص پیش از آنکه جنبه مسوولیت شناسی و بازخواندن به پاسخگویی داشته باشد،صبغه سیاسی دارد که بیشتر از عدم محبوبیت وزیر وقت آموزش و پرورش در نزد نمایندگان نشأت می گرفت،تعجیل نمایندگان مجلس برای به سرانجام رساندن بحث تحقیق و تفحص پیش از پایان کار دولت هشتم زمانی سوأل برانگیز شد که پس از پایان کار دولت اصلاحات و روی کار آمدن وزیر جدید«محمود فرشیدی»،اگرچه که مصائب و نارسایی ها و ضعف های موجود در نظام آموزش و پرورش کشور که استیضاح وزیر و تحقیق و تفحص از وزارت آموزش و پرورش به آنها نسبت داده می شد،به قوت خود باقی ماند و حتی پررنگ تر هم شد،اما بحث استیضاح و ادامه روند تحقیق و تفحص مسکوت ماند.

سپس در دوران مهرورزی و دولت های نهم و دهم دوران انفعال،رکود و پسرفت این وزارتخانه کلیدی با انتخاب وزیر جدید«محمود فرشیدی»پدیده آن سال در هاله ابهام و سراشیبی قرار گرفت چرا که انتخاب وی به عنوان وزیر آموزش و پرورش از اتفاقات نادر و عجیب برای خانواده پرجمعیت آموزش و پرورش بود.اگرچه تلاشمخالفان مرتضی حاجی در دامن زدن به جو متلاطم علیه وی در طول ماههای آخر حضور در وزارتخانه،با هدف به صفر رساندن هرگونه احتمال برای انتخاب مجدد حاجی به عنوان وزیر آموزش و پرورش در دولت نهم موفق و کارساز بود،اما معرفی دو نامزد وزارت از سوی ا...نژاد؛علی اکبر اشعری و محمود فرشیدی هم به مخالفان ثابت کرد که هیچ گاه نمی توانند به بهبود وضعیت آموزش و پرورش دلخوش دارند.

شاید تنها۷۲روز حضور علی اصغر فانی معاون نظری و مهارتی وزارتخانه در زمان مرتضی حاجی به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش و در فاصله پایان کار مرتضی حاجی و حضور وزیر جدید،برای مخاطبان تعلیم و تربیت امید کم رنگی به ارمغان آورد چرا که تا آن زمان هیچ گاه این اتفاق رخ نداده بود که فرهنگیان،نمایندگان مجلس و ناظران بیرونی یکصدا بر صلاحیت فردی که در رأس وزارتخانه قرار دارد صحه بگذارند.

اما چرا موفق نشد نظر رییس جمهور سابق را برای کسب مقام وزارت جلب کند سوألی است که ا...نژادی بر خلاف عادات دیرینه پوپولیستی و مألوفش و تبریک های توئیتری به خواننده متوفی آمریکایی مایکل جکسون تا امروز در پاسخ به آن سکوت کرده است.پس از حضور رسمی فرشیدی در وزارت آموزش و پرورش،علی اصغر فانی نخستین کسی بود که وزارتخانه را ترک گفت و به شغل تدریس در دانشگاه تربیت مدرس بازگشت؛حجم تغییرات در سطح مدیریت زمان فرشیدی چنان بود که فرهنگیان را به اعتراض نسبت به سیاسی بودن انتصابات و تغییرات ساختاری در وزارت آموزش و پرورش واداشت اما آنچه وزارت پرفراز و نشیب فرشیدی را زیر سوأل برد دیدگاه و نگاه وی به اولویت ها نظام آموزش و پرورش و حذف پژوهش مداری و برخورد سلیقه ای و سیاسی بود و این وزارتخانه را در محاق فرو برد و در دولت دهم تحویل حمیدرضا حاجی بابایی(عضو هیأت رییسه مجلس هفتم و رییس فراکسیون فرهنگیان نمود.)حاجی بابایی با انتصاب مدیران القایی و سفارشی،خواندیش،منفعل و ناکارآمد و اجرای طرح بدون پیش مطالعه،کار کارشناسی و میدانی،عجول،آشفته و بسته«طرح نظام تحول»ساختارهای کلیدی و استوار این وزارتخانه را در هم ریخت و باعث معضلات و ناهنجاری های بیشتری بر کالبد وزارت آموزش و پرورش شد.

 تراز توسعه این وزارتخانه مادر از شیب تصاعدی رو به پیشرفت در دوران سازندگی و اصلاحات روند سینوسی و نزولی خویش را پس از  ۱۶سال موفقیت در دوران دولتهای نهم و دهم ثبت نمودمنجمله کاهش رنکینگ علمی کشور در المپیاد های دانش آموزی خارج از کشور،سقوط اتوبوس حامل نوباوگان نخبه و علمی کشور به ته دره،حادثه آتش سوزی به دلیل نقص تجهیزات گرمایشی« بخاری نفتی»مدرسه دخترانه شین آباد‌ از توابع پیرانشهر در آذربایجان غربی در۱۵ آذر۱۳۹۱ که دو نفر از دانش آموزان به علت جراحات وارده فوت شدند و ۲۷نفر هم دچار سوختگی شدید و‌نقص عضو شدند،کاهش راندمان تدریس در مدارس و آموزشگاه های کشور،بالارفتن مشاجره و تنش های کلامی و رفتاری در بین دانش آموزان بویژه مناطق محروم و به حاشیه توسعه رانده شده،افزایش تنبیه بدنی دانش آموزان،بالا رفتن ناهنجاری های اجتماعی در بین دانش آموزان و گرایش به مصرف پنهانی مواد،کاهش معنادار معدل دانش آموزان دوره های راهنمایی و دبیرستان و همچنین کاهش محسوس قبولی در دانشگاهها نسبت به دوران سازندگی و اصلاحات از موارد بی شمار این دوران بود که با آغاز به کار دولت یازدهم و اکنون دوازدهم و در ابتدای شروع دولت تدبیر اگرچه یکی از معاونین قبل که نخستین کسی بود که پس از حضور محمود فرشیدی در دولت قبل این وزارتخانه را ترک گفته بود به علت خط مشی معتدل و میانه رو بودنش بوسیله شیخ تکنوکرات دولت یازدهم که سکاندار پاستور شده بود به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی و رأی اعتماد بالا گرفت و ردای وزارت پوشید.

اگرچه او هم تلاشها و برنامه های کلیدی و میانه ای برای آموزش و پرورش تدوین و اجرا نمود اما به دلیل عدم همراهی حوزه های بالادستی از برنامه های وی و پیش کشیدن املاک،مستغلات...توسط جناح مقابل دولت و درست نمودن حواشی برای وی،علی اصغر فانی عطای ماندن را به لقایش بخشید و کنار کشید تا نوبت به دکتر بطحایی در دولت دوازدهم برسد که در همان بدو ورود به وزارتخانه با دو برنامه کلیدی(ارتقای جایگاه شغلی معلمان طرح ویژه رتبه بندی فرهنگیان و برچیدن و جمع کردن مافیای کنکور که گردش مالی عظیمی را در کشور پیاده کرده اند و چوب حراج بر شرافت علمی کشور گذاشته اند و در واقع چوب لای چرخهای توسعه علمی کشور نهاده بودند.)وارد این کارزار سترگ شد که در این راستا تغییرات نسبتا خوبی انجام گرفت اما بیشتر این برنامه ها روی کاغذ پیاده گردید تا به منصه عمل و بروز خلاقیت برسد و طرح رتبه بندی معلمان با چالشها و عدم تأمین اعتبار و بودجه لازم مواجه شد و گردش عظیم مافیای کنکور که شبکه های مختلف صدا و سیما و رسانه ملی را که شبیه قضیه حد و مشتق در ریاضیات که به سمت«میلی»بیشتر میل می کند را هم چند سالیست قرق نموده است را نیز نتوانست مانع شده و جلوی تبعات زیانبار آن را بگیرد و باعث شد تا وی هم به بهانه شرکت در انتخابات مجلس در اسفندماه۹۸ از این گردونه کنار بکشد.

حال آزمون بزرگ شیخ تکنوکرات ایران با معرفی وزیر پیشنهادی نه چندان مطرح و رزومه نامشخص برای خانواده بزرگ فرهنگیان به مجلس رقم خورده و شمارش معکوس رأی اعتماد که از همین حالا آغاز شده تا فردا صبح و   درست۲۰روز مانده به آغاز سال تحصیلی جدید تعیین تکلیف شود و از بهارستان رأی اعتماد بگیرد.اما در این گیر و دار و در این بحبوحه سخت تحریم تمام عیار اقتصادی ایالات متحده علیه دولت و ملت نستوه و قهرمان ایران نیم دیگر جامعه«بانوان»و بویژه بانوان فرهنگی که کف مطالبات و انتطارشان از رییس جمهوری پیشنهاد یک وزیر زن بود اما این خواسته به حق آنها محقق نشد تا همچنان دولت تدبیر و امید بدون وزیر زن باشد و به احتمال زیاد با شرحی که در بالا آمد وزیر پیشنهادی روحانی رأی کافی و لازم را از مجلس به باور بیشتر کارشناسان و اساتید نظام آموزش و پرورش و تحلیلگران نگیرد و‌کماکان در بر همان پاشنه بی آشیل در این وزارتخانه کلیدی خواهد چرخید.

 
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار