رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:علوی: وظیفه وزارت اطلاعات مچ‌گیری نیست/واکنش ابتکار به ادعایی درمورد معاونت زنان ریاست جمهوری/معاون حقوق قوه قضائیه: تصویب «فهرست وکلای مورد اعتماد» ننگ قانون بود و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۷۶۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴ 30 August 2019

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

 اکبر ترکان: یکی از اساتید دانشگاه تهران گفت به دلیل پیگیری راه اندازی سیستم مقابله با فساد چندین بار تهدید به قتل شدم

اکبر ترکان در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت:تجربه و مطالعات به من می‌گوید آنچه در کشورهایی که در امر مبارزه با فساد موفق بوده‌اند اتفاق افتاده، ایجاد نظام‌های اطلاعاتی شفاف است که به صورت مکانیزه نظارت بر فعالیت‌های مالی را ممکن می‌کند. زمانی که مسعود کرباسیان مسئولیت گمرک را برعهده گرفت، برای تهیه یک نرم‌افزار جامع گمرکی که بتواند تمام فعالیت‌های گمرکی را یکپارچه مدیریت کند، قراردادی با دانشگاه تهران بست. به گفته او ۷۰۰ میلیارد تومان برای آماده‌سازی این نرم‌افزار هزینه‌ شد؛ نرم‌افزار جامعی که وقتی کسی خریدی انجام می‌داد در چند مرحله کالاها ثبت می‌شد. یکی از اساتید دانشگاه که در این پروژه دخیل بود می‌گوید که «چندین بار تهدید به قتل شدم». این مسائل نشان می‌دهد که برخی جریان‌ها مخالف شفافیت هستند و ایجاد شفافیت منافع آن‌ها را به خطر می‌اندازد.

 نرخ سفر با آمبولانس برای رئیس شرکت‌تان: ۲۵۰هزار تومان!

فرض کنید با یکی از اپلیکیشن‌های تاکسی آنلاین یا از آژانس محل‌تان، درخواست خودرویی می‌کنید، اما هنگامی که برای سوار شدن جلوی در می‌روید، با صحنه عجیبی روبه‌رو می‌شوید. آمبولانسی انتظار شما را می‌کشد. این پدیده آن قدر‌ها هم دور از ذهن نیست. امروز با پدیده‌ای مواجه هستیم که ثروتمندان جامعه، سفر‌های درون‌شهری خود را با آمبولانس‌های خصوصی انجام می‌دهند. آمبولانس‌هایی که باید مخصوص بیماران باشند، اما سلبریتی جابه‌جا می‌کنند. یکی از شرکت‌های آمبولانس خصوصی می‌گوید: نرخ هر سفر ۲۵۰ هزار تومان و توقف هر ساعت برابر با ۶۰ هزار تومان است، فرقی هم نمی‌کند که مسافر بیمار باشد یا رئیس یک شرکت!

احمدی‌نژاد تولد مایکل جکسون را تبریک گفت

احمدی‌نژاد با آوردن ترانه‌ی «من از مرد درون آینه شروع می کنم، از او می‌خواهم که خود را دگرگون کند»، و استفاده از برچسبی به انگلیسی از حروف اختصاری نام مایکل جکسون (MJ) و تولدت مبارک (HB)، زادروز این خواننده پاپ را تبریک گفت.

 

معاون حقوق قوه قضائیه: تصویب «فهرست وکلای مورد اعتماد» ننگ قانون بود


حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق، معاون حقوقی قوه قضاییه تصریح کرد: امروز که شما به عنوان وکیل می‌خواهید مراسم تحلیف را انجام دهید در حقیقت مسئولیت مهمی را قبول می‌کتید. خودتان باید نسبت به خدای خود نسبت به آن‌چه قسم یاد می‌کنید عهد ببندید. وکیل و نهاد وکالت مستقل است و این روشن و بدیهی است. خدا می‌داند من به عنوان معلم زمانی که تبصره ماده 48 اضافه می شد مخالف بودم. تبصره ماده 48 ننگی برای قانون بود. من آن زمان سمتی نداشتم تلاش کردم ولی به ثمر نرسید. وی افزود: در مرحله بعد خواستند لیست بدهند. گفتم اشتباه اول تصویب این تبصره بود و اشتباه دوم هم این لیست است، اما لیست تنظیم شد. امروز همه معتقدند طبق پیش‌بینی‌ها رانتی ایجاد شده است که نه برای وکالت نه برای قضاوت خوب نیست. وقتی آقای رییسی ریاست قوه را پذیرفتند از من خواستند سریعتر در مورد تبصره ماده 48 اقدام کنم. در جلسات متعدد مجلس حضور داشتم. جالب است تبصره چیز دیگری و اصل ماده چیز دیگری است و امیدواریم در نهایت این موضوع به جایگاه خود برگردد.

واکنش ابتکار به ادعایی درمورد معاونت زنان ریاست جمهوری

«معصومه ابتکار» روز پنجشنبه در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «ادامه جنگ روانی؛ اما کاش آنقدر اطلاع داشتند که دروغ را باورپذیرتر بگویند.» معاون رئیس جمهوری در امور زنان در ادامه نوشته است: «معاونت زنان در حد دونیم طبقه کوچک ستادی با حدود ۱۰ میلیون بودجه تملک دارایی در دست یک کارمند اداری است. کدام خرید اجناس؟ پای رئیس جمهوری و رئیس قوه قضائیه را برای هیچ به میان کشیدن خیلی ناشیانه است.» روز گذشته یکی از کانال های معاند نظام در گزارشی مدعی شد که خرید کلیه‌ اجناس مربوط به معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، بدون برگزاری مناقصه و طی تشریفات قانونی و لابی‌گری دفتر ریاست‌جمهوری، در اختیار پسر معصومه ابتکار به عنوان مامور خرید قرار داشته است. ابتکار همچنین در واکنش به این ادعا با اشاره به سابقه دروغ پردازی های این کانال تلگرامی معاند نوشت: «تاسف مضاعف برای آنان که در داخل، اکاذیب این کانال را با تغییر ادبیات و به نام دفاع از نظام بازنشر می کنند.»

حضور خبرنگار زن تلویزیون در استخر مردانه!

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: در گزارش خبری صداوسیمای مرکز زنجان که از استخرهای زنجان پخش می‌شد، یک خبرنگار زن در استخر مردانه حضور یافته و مصاحبه و گزارش تهیه و منتشر کرد. این اقدام مورد اعتراض برخی قرار گرفته و گفتند: با وجود خبرنگاران مرد در این رسانه ملی چه لزومی دارد یک زن به عنوان خبرنگار با حضور در استخر مردانه آنهم زمانی که افرادی در آن مشغول شنا هستند اقدام به تهیه گزارش کند؟

روایت سعید جلیلی از دولت سایه

روز گذشته سعید جلیلی به همراه تیم های اقتصادی دولت سایه در نشستی چند ساعته به توضیح نقاط دارای اهمیت برای عملیات های دانشجویی و مطالبه‌گری پرداخت.دانشجویان شرکت کننده در طرح های دانشجویی نظیر «طرح شهید دیالمه»، «طرح رسانه‌ای نباء» و «طرح 1435» میزبان این مراسم بودند. وی با اشاره به فرمان آتش به اختیار رهبرانقلاب خاطر نشان کرد: نباید معطل کسی ماند؛ جلیلی و دیگران فرقی ندارند. گفتمانی که ما تحت عنوان «دولت سایه» آن را پیگیری میکنیم و مدعی هستیم که سایه به سایه باید مسائل کشور را دنبال کرد و به تناسب موضوع به تایید، تصحیح یا تکمیل آنها پرداخت در هر دانشکده‌ و دانشگاهی نیز قابل پیگیری توسط تشکل های دانشجویی است. دکتر جلیلی با دعوت از همکاران خود برای ارائه نقطه نظراتشان اظهار داشت: نکاتی که امروز عنوان خواهد شد، صرفا مثال هایی است که دانشجویان میتوانند مشابه آن در سایر موضوعات اقدام نمایند .کارگروه های نفت و گاز، نیرو، اقتصاد دانش بنیان و کشاورزی در این نشست پیشنهاد های خود را ارائه خواهند داد تا ان‌شاءالله به عنوان چند صورت مسئله مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد.

منشاء بسیاری از پرونده‌ها در دستگاه قضایی بانک‌ها هستند

محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه با اشاره به اهمیت اجرای احکام بیان کرد: اگر حکمی دیر و یا بد اجرا شود همه زحمات ما بر باد می رود، اجرای حکم به موقع، درست و صحیح بهتر از با تاخیر و بد اجرا کردن است. رئیس کل جدید حکم های انجام نشده و درست اجرا نشده را بررسی و تعیین تکلیف کند. وی با اشاره به ورودی زیاد پرونده‌ها به دستگاه قضایی گفت: منشا بسیاری از پرونده ها در دستگاه قضایی بانک‌هاست؛ بنابراین رئیس کل جدید با مسئولان استان، استاندار، نمایندگان و علما بنشینید و بررسی کنید و آسیب‌های آن‌ها را برطرف نمایید. بخش دیگری از پرونده ها مربوط به زمین است باید طوری کار کرد که ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی کمتر شود.
 
علوی: وظیفه وزارت اطلاعات مچ‌گیری نیست

وزیر اطلاعات در همایش شهید رجایی در استان قزوین گفت: مدیران کشور سرمایه‌های یک کشور هستند؛ وظیفه وزارت اطلاعات مچ‌گیری نیست بلکه صیانت از سرمایه‌های انسانی است.
 
سوال عارف از نخبگان دنیا درباره دونالد ترامپ

محمدرضا عارف در حاشیه شانزدهمین کنفرانس بین المللی انجمن رمز ایران در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: چقدر می‌توان به رئیس جمهوری که توافق بین المللی را زیر پا می‌گذارد اعتماد کرد؟ و این سوالی است که نخبگان دنیا باید به آن جواب بدهند که آیا آقای ترامپ قابل اعتماد است که رئیس جمهوری ایران بخواهد پای میز مذاکره با او بنشیند؟ و اگر نشست، چه تضمینی وجود دارد که تفاهم ایجاد شده را زیر پا نگذارد؟ وی در پاسخ به سوالی درباره نظر رئیس جمهوری مبنی بر این‌که "برای منافع ملی و رفع مشکلات مردم در هر ملاقاتی که لازم است، حضور می‌یابم" افزود: البته این راهبرد کلّی نظام ما بوده است و انقلاب ما نیز شعار محوری استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بوده و استقال مهم‌ترین راهبرد نظام ماست.
 
رئیسی پاسخ روحانی را داد؟

رئیس قوه قضاییه: وقتی پرونده کسانی که متصل به قدرت و ثروت‌اند روی میز قاضی می‌آید فریاد‌ها بلند می‌شود که این جناحی است یا این سیاسی است. به هیچ کدام از این سخنان توجه نخواهیم کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار