رییس اداره بانکداری مجازی بانک ایران زمین عنوان کرد:
مزیت رقابتی بانک ایران زمین به وسعت مشارکت در تجارت دیجیتال با شرکت ها، استارت آپ ها، فین تک ها و در نهایت با مشتریان خرد خواهد بود، که با استفاده از "ایران زمین بوم" و بانکداری باز تاکنون بانک ایران زمین موفقیت های بسیاری را بدست آورده است.
کد خبر: ۷۷۵۳۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰ 27 August 2019
احمدرضا ایرجی زاده
 
به گزارش «تابناک تهران»؛ گسترش مدل های کسب و کار و تنوع روز افزون در مدل های تجارت، باعث شده بانکداری سنتی در بسیاری از مدل های کسب و کار مثل گذشته مثمرثمر و راهگشا نباشد و از سویی ارائه خدمات و محصولات یکسان بدون شناخت نیاز واقعی از مشتریان سبب شده مرزهای رقابتی در میان بانک ها روز به روز کمرنگ تر شود.
 
به عبارتی در بانکداری سنتی با ارئه خدمات و محصولات یکسان و مشابه چندان تفاوتی برای مشتری وجود ندارد که از کدام بانک استفاده کند و این از دست دادن مزیت رقابتی برای بانک ها، منجر به از دست دادن بازارهای واقعی و افول خدمات متمایز در نظام بانکی خواهد بود و این واقعیتی است که در سود و زیان بانک خود را در میان ارقام و اعداد نشان می دهد. 
 
بر همین اساس امروزه بانکداری باز (Open Banking) به یکی از گرایش‌های جدید بانکداری در جهان تبدیل شده که می تواند پاسخگوی نیازهای معقول و کارشناسانه بازار و مشتریان در کوتاه‌ترین زمان، با کمترین هزینه، از طریق مشارکت بانک و سایر ذی‌نفعان برای ارتقای خدمات بانکی در گستره‌ای از نوآوری باز ‌باشد.
 
در ایران نیز این گرایش به تازگی در نظام بانکی کشور آغاز شده و بانک ایران زمین یکی از بانک هایی است که با تمرکز بر حوزه بانکداری دیجیتال، به تازگی به صورت جدی تر از گذشته، وارد مقوله بانکداری باز شده و با گامهای عملی در این حوزه سعی در ارائه خدمات متمایزی دارد. بر همین اساس سایت تیتر 20 گفت و گویی کرده با آقای احمدرضا ایرجی زاده، رییس اداره بانکداری مجازی بانک ایران زمین که در ادامه می خوانید؛
 
به نظر شما اهم دستاوردهای بانکداری باز برای نظام بانکی ایران چیست؟
 
بزرگترین دستاورد بانکداری باز برای نظام بانکی کشور نقش کلیدی آن در توسعه اقتصاد دیجیتال می باشد. سایر دستاوردها در سایه حرکت به سوی اقتصاد دیجیتال حاصل می شود.
 
نکته مهم این است که بانکداری باز مولفه کلیدی در معماری بانکداری دیجیتال محسوب می شود و بانکداری دیجیتال اساس و پایه توسعه اقتصاد دیجیتال است. سرعت نوآوری در صنعت بانکی ایران کاهش پیدا کرده و بانک ها اکثرا سرویس های مشخص و مشترکی را به کاربران ارائه می کنند و حداکثر رقابت آنها در حوزه کیفیت سرویس های مذکوراست. بانکداری دیجیتال با اتکا به بانکداری باز، امکان توسعه و بهبود سریع تجربه مشتری از طریق شرکت های ثالث یا فین تک ها را برای نظام بانکی فراهم می آورد. بدین ترتیب مسیر تحول اقتصاد از وضعیت کنونی به سمت اقتصاد دیجیتال هموار خواهد شد و با توجه به نگاه استراتژیک کشور در توسعه اقتصاد دیجیتال، نقش اساسی بانکداری باز به عنوان یک دستاورد برای نظام بانکی کشور کاملا واضح و مشخص است.
 
به نظر شما، بانکداری باز چه تاثیری را در شیوه اداره بانک‌ها و تجهیز منابع خواهد داشت؟
 
همانطور که اشاره شد نقش بانک ها در بانکداری دیجیتال تعریف مشخصی دارد و معمولا محدود به ارائه سرویس های بانکی در کانال های مختلف و همچنین ارائه آن سرویس ها به صورت باز برای استفاده شرکت های ثالث و مشتریان حقوقی و حقیقی است. سایر سرویس ها باید در خارج از بانک و با استفاده از بانکداری باز و توسط شرکتهای ثالث و فین تک ها توسعه داده شود. 
 
در این نوع اقتصاد جدید طبیعتا شیوه اداره بانک ها و تجهیز منابع آنها به منظور توسعه پایدار تجربه مشتری، متفاوت خواهد شد و بانک ها با کاهش هزینه های توسعه و با اتکا به منابع و تجهیزات شرکت های ثالث و فین تک ها این مهم را به انجام خواهند رساند. در اکو سیستم بانکداری دیجیتال فرآیندهای جدیدی جهت مدیریت سرویس ها و فین تک ها برای بانک ها به وجود می آید که باید برای مواجه شدن با آنها آمادگی لازم را داشته باشند.
 
لطفا بفرمایید که فعالیت های بانک ایران زمین در زمینه بانکداری باز چه بوده است و چه برنامه هایی برای آینده دارید؟
 
بدون شک مهمترین فعالیت بانک ایران زمین در خصوص بانکداری دیجیتال ایجاد اکو سیستم بانکداری دیجیتال که بخشی از آن بانکداری باز است، بوده که این اکو سیستم، ایران زمین بوم یا   IZBoom نام دارد. ایران زمین بوم هم اکنون در حال بهره برداری می باشد و شرکت ها و فین تک های زیادی از آن استفاده می کنند.  همچنین یکی از اهداف ایجاد مرکز نوآوری بانک ایران زمین، بهره برداری مناسب و هدفمند از ایران زمین بوم توسط شرکت های نوپا در این مرکز بوده است.
 
از برنامه های آینده بانک ایران زمین در حوزه بانکداری باز می توان به مواردی از جمله 
• ایجاد سرویس های جدید بانکی و ارائه آنها در ایران زمین بوم
• ایجاد سرویس های ارزش افزوده توسط فین تک ها و ارائه آنها در ایران زمین بوم
• حمایت از کسب و کارهای نوپا و پرورش ایده های جدید در مرکز نوآوری بانک ایران زمین
• توسعه باجه های دیجیتال برای ارائه سرویسهای بانکی و غیر بانکی موجود در ایران زمین بوم
اشاره کرد.
 
به نظر شما بانکداری باز تا چه حد می تواند به تقویت مزیت رقابتی برای بانک ایران زمین در شبکه بانکی کشور منجر شود؟
 
با توجه توضیحاتی که در حاشیه مفهوم بانکداری دیجیتال به آنها اشاره شد، مزیت رقابتی بانک ایران زمین به وسعت مشارکت در تجارت دیجیتال باشرکت ها، استارت آپ ها، فین تک ها و در نهایت با مشتریان خرد خواهد بود، که با استفاده از "ایران زمین بوم"  و بانکداری باز تاکنون بانک ایران زمین موفقیت های بسیاری را بدست آورده است و هم اکنون با حمایت از استارت آپ ها در مرکز نوآوری، زمینه مزیت های رقابتی فراوانی در حال شکل گیری می باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار