در رابطه با رفع بی اعتمادی بوجود آورده شده از قبل و جلب اعتماد عمومی ،می طلبد انجام اقدامات ذیل : ۱ . با نظر به ۷۰۰ هکتار مصوب قبلی جهت سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی که شبهات واگذاری آن به پرورش میگو مطرح و باعث نگرانی عمومی گردیده است ، بجاست  دستور تعیین و تخصیص حداقل ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ هکتار زمین متمرکز یا پراکنده در سراسر استان به سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری ، صنایع دستی جهت تسریع در توسعه گردشگری استان . ۲ . دستور تعیین و تخصیص حداقل ۱۰۰۰ هکتار زمین به شهرهای بزرگ و نسبتا بزرگ استان مثل کلان شهر بندرعباس و تحویل آن به شهرداریها جهت توسعه شهری و ایجاد شهرکهای مسکونی یا .... در راستای شکستن قیمت ها با توجه به رشد فزاینده جمعیتی و افزایش تقاضای زمین
کد خبر: ۷۷۵۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸ 26 August 2019

به گزارش تابناک هرمزگان، نامه و طرح پیشنهادی به جناب همتی در راستای رفع دغدغه‌های مردمی و شک و شبهات موجود پیرامون واگذاری طرح‌ها و بالاخص واگذاری‌های بی‌رویه مزارع پرورش میگو در حاشیه شهرها شهرها روستاها استان هرمزگان بدین شرح است:

 

چرا استاندار پاسخگوی شائبه‌های زمین‌خواری در برخی از واگذاری‌های صورت گرفته نیست?!

بسم الله الرحمن الرحیم

استاندار محترم هرمزگان جناب آقای دکتر همتی

با سلام و تحیات

احتراماً ، در بیان کلی موارد مختلف استان به استحضار آن مقام عالی می‌رساند که مسائل حاشیه ای و مشکلات بوجود آمده در استان طی سال‌های گذشته در چهار/۴ حوزه تقریباً مرتبط با هم خودنمایی می‌کنند که لازم است در صورت تصمیم و صلاحدید بر حل آنها تصمیمات ذیل به صورت همزمان در هر چهار حوزه و در مدت زمان کاملاً مشخص شده که می‌بایست به اطلاع عموم برسد ، تصویب و جهت عملیاتی شدن بخشنامه گردد، چرا که برآوردهای میدانی حکایت از این واقعیت دارد که رفع مشکلات یک یا دو حوزه یا قسمتی از مشکلات هر حوزه یا به درازا کشیدن حل موضوعات، به هیچ وجه نمی‌تواند رفع کننده مشکلات موجود و برگشتن آرامش و اعتماد به فضای ایجاد شده چندین ساله گردد.
لازم به ذکر است جنبه اجرایی دادن به این پیشنهاد که عصاره خواست‌های عمومی و برگرفته از نظرات طیف‌های مختلف استان می‌باشد در حداقل‌ترین ها می‌تواند به دو آرزوی بزرگ پیگیری نشده‌ی کلیه هرمزگانیان از دیرباز تاکنون .(ضمانت قابل قبولی از سهمیه اشتغالزایی طرح‌ها و پروژه‌های استانی به نیروهای بومی و تخصیص درصدی مشخص هرچند کم از درآمد آنها به آبادانی استان با توجه به تبعات مستقیم و غیرمستقیمی که سالهاست مردم مجبور به تحمل آنها هستند) جامه عمل بپوشاند و نام حضرتعالی را برای همیشه در تاریخ هرمزگان به نیکی به یادگار بگذارد.

اهم مشکلات ایجاد و نهادینه شده فعلی استان در چهار/۴ حوزه ذیل خلاصه می‌گردد :

الف) : شائبه‌های زمین‌خواری در برخی از واگذاری‌های صورت گرفته (که از ناحیه عموم مطرح می‌شود)
ب) : شائبه‌های زیست محیطی و آلایندگی‌های حتمی یا احتمالی برخی طرح‌ها  (که از ناحیه فعالین زیست محیطی مطرح می‌گردد)
ج) : شائبه‌های تبعیض و خواص نگری برخی دستگاه‌ها در واگذاری‌ها (که از ناحیه متقاضیان بومی و بخصوص مردم مناطق نزدیک به اجرای طرح‌ها مطرح می‌باشد
د) : ایجاد بی اعتمادی نسبت به برخی دستگاه‌های دولتی و حکومت مبنی بر عدم توجه به خواسته ها ، سرنوشت و مشکلات مردم بومی مناطق مختلف استان
 
راهکارهای پیشنهادی جهت حل موارد فوق :

الف) : در ارتباط با رفع شائبه‌های زمین خواری پیرامون واگذاری طرح‌ها پیشنهاد می‌گردد؛
۱ . دستور توقف فوری واگذاری‌های جدید در رابطه با طرح و پروژه‌هایی که احتمال ایجاد آلایندگی تاثیرگذار در حال و آینده از ناحیه آنها وجود دارد مثل مزارع پرورش میگو که در شعاع ۱۵ کیلومتری کلان شهرها/ ۱۰ کیلومتری شهرهای بزرگ/ ۵ کیلومتری شهرهای کوچک یا روستاهای بزرگ / و  ۲ یا ۳ کیلومتری روستاهای استان باشد)
۲ . بصورت خاص! در مورد طرحهای پرورش میگو  که احتمال ایجاد مشکلات زیست محیطی و آلایندگی مؤثر آنها در حال و آینده وجود دارد (اگر در شعاع ۱۵ کیلومتری کلان شهر/ ۱۰ کیلومتری شهرهای بزرگ/ ۵کیلومتری شهرهای کوچک یا روستاهای بزرگ / ۲ یا ۳ کیلومتری روستاهای استان میباشد) و زمین دریافت و فعالیت خود را شروع کرده‌اند، سرمایه‌گذاران این طرح و پروژه ها  باید قانونا متعهد گردند :
یا حداکثر از سال ۷/هفتم واگذاری به بعد چنانچه سازمان‌های دولتی جهت امور عام المنفعه و نیاز  عمومی (مثل شهرک سازی ، گردشگری و....‌) قصد تغییر کاربری قسمتی یا کل زمینهای واگذار شده را داشتند ، سرمایه‌گذاران مکلفند بدون هیچ‌گونه ادعای مالکیتی فی‌الفور بخش یا کل مورد درخواست را به سازمان‌های مربوطه عودت دهند.(در صورتی که در قرارداد واگذاری اولیه‌اشان متعهد شده‌اند هر لحظه دولت خواست زمین ها را عودت دهند!)
یایاینکه از هم اکنون در قبال دریافت ۲۰ تا ۵۰ درصد زمین معوض بیشتر از میزان واگذاری اولیه در خارج از حریم تعیین شده شهرها و روستاها ، بدون کوچکترین ادعای ضرر و زیان ، از هم اکنون سرمایه گذاری خود را به محل جدید انتقال دهند.
تبصره : در صورت تمایل سرمایه گذار به ادامه فعالیت کاری در محل فعلی واگذار شده و تعهد عودت احتمالی املاک واگذار شده در صورت درخواست ارگانهای دولتی پس از تعداد سال مشخص شده فوق  ، سرمایه گذار از هم اکنون متعهد می‌گردد به استثناء اصل سرمایه گذاری صورت گرفته بصورت غیرمنقول در سال اول شروع بکار پروژه در مقدار زمین عودت داده شده (برابر نظر کارشناس رسمی دادگستری  که سازمان تحویل گیرنده موظف به پرداخت آن به سرمایه‌گذار می‌باشد) ، نمی‌تواند هیچ‌گونه ادعای حق و حقوق دیگری نسبت به سایر اقداماتی که طی سالهای فعالیت روی زمین ها صورت داده یا در آینده توسط دیگری صورت خواهد گرفت داشته باشد.

ب) : در رابطه با رفع شبهات زیست محیطی طرح‌ها پیشنهاد می‌گردد :
۱ . پس از شروع بکار طرحها  ، چنانچه به هر دلیلی بیش از دو سال کل یا قسمتی از زمین های واگذار شده توسط سرمایه گذار مورد استفاده مجدد کاری قرار نگرفته باشد و به جهت بر هم خوردن بافت خاک از ناحیه زمین های مورد استفاده قرار نگرفته در این مدت احتمال آلایندگی و ایجاد مشکلات زیست محیطی مثل ریزگردها و ..... بوجود آید ، خود سرمایه گذار موظف است فی الفور اقدامات لازم مورد نظر و تایید سازمانهای مربوطه جهت رفع این دل نگرانی را انجام دهد و در صورت عدم اقدام به موقع سرمایه گذار ، ارگانهای دولتی مربوطه می‌توانند طی صورتجلسه راسا نسبت به سلب امتیاز آن قسمت از واگذاری صورت گرفته از  سرمایه گذاری که احتمال ایجاد مشکل در آن هست و اقدامی صورت نگرفته و واگذاری آن به فرد یا افراد حقیقی یا حقوقی دیگر به غیر از مالک فعلی ، اقدام تا نسبت به رفع یا پیشگیری از مشکل احتمالی اقدام گردد.
۲ . در مورد طرحهای تأثیر گذار بر دریا و مناطق اطراف طرحها از لحاظ آلایندگی و مشکلات زیست محیطی احتمالی(بویژه اگر طرحهای فوق در شعاع ۱۵ کیلومتری شهرها و ۵ کیلومتری روستاها واقع شده باشد) سازمانهای محیط زیست ، اقیانوس شناسی و... مکلف گردند حداکثر ظرف مدت ... ماه از تاریخ این مصوبه ، نسبت به تعیین توان اکولوژیک شعاع ۱۵ کیلومتری شهرها و ۵ کیلومتری روستاهایی که واگذاری طرحهایی خاص مثل پرورش میگو در فاصله های فوق از آنها صورت گرفته است اقدام نمایند تا چنانچه شاهد مقدار واگذاری بیش از توان خودپالایی دریا یا توان اکولوژیک منطقه بودیم ،  به نسبت درصدی مشخص از کلیه واگذاریهای صورت گرفته در آن محدوده به اشخاص حقیقی یا حقوقی کسر گردد تا میزان کلی واگذاری‌ها با توان اکولوژیک هر منطقه و خودپالایی دریا به حد قابل قبول علمی برسد .
۳ . اخذ تعهد از کلیه سرمایه گذاران طرحهایی که احتمال آلایندگی و ایجاد معضلات زیست محیطی در آنها هست  (با نظارت مستقیم محیط زیست ، دامپزشکی ، ... ، ... ) مبنی بر اینکه چنانچه متناسب با میزان زمین دریافتی و ظرفیت تولیدی یا مصرفی طرح ، اقدام به ایجاد یا به کارگیری مواد یا سیستم‌های درخواستی سازمانهای مربوطه در حال یا آینده نکنند ، سازمانهای ذیربط می‌توانند آن مقدار از واگذاری صورت گرفته که اقدامات مورد درخواست  بر روی آنها صورت نگرفته است را از مالک فعلی سلب امتیاز کرده و به اشخاص حقیقی یا حقوقی دیگر واگذار نمایند.
۴ . سرمایه گذاران طرح و پروژه ها  قانونا مکلف متعهد  گردند تحت نظارت سازمان محیط زیست و..... و سایر سازمانهای مربوط به خود  نسبت به تهیه و تأمین مواد اولیه مورد نیاز و نحوه استفاده از آن اقدام نموده و در صورت لزوم دستگاه‌های خاص اندازگیری در این رابطه نصب نمایند تا از ورود آلودگی و آلایندگی بیش از حد به محیط اطراف و دریا مخصوصا در شعاع ۱۵ کیلومتری شهرها و ۵ کیلومتری روستاها جلوگیری شود.
۵ . با توجه به اینکه جنگلهای حرا باعث تغییر جنس سواحل از ماسه ای به گل مند  می‌گردد و جنس سواحل را برای گردشگری غیرقابل استفاده و نازیبا می‌کنند ، در صورت صلاحدید دستور توقف حرا کاری در سواحل مزارع میگو صادر  و راهکار بهتری جایگزین گردد .

ج) : در رابطه با رفع شائبه تبعیض در واگذاریها و جلب رضایت عمومی پیشنهاد میگردد :

۱ . با توجه به میزان بالای متقاضی جهت اخذ طرحها (بالاخص میزان کشش بالای میگو پروری در مناطق مختلف استان) علاوه بر ایجاد شهرکهای ویژه که با هزینه یا مدیریت دولتی اجرا می‌شود و مطمئنآ در دستور کار آن عالی مقام هستند ، پیشنهاد می‌گردد دستور تعیین جانمایی حداقل ۶ سایت بزرگ ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ هکتاری پرورش میگو توسط شیلات در نقاط مستعد استان داده شود و تاکید گردد سایت های مورد نظر صرفآ  جهت واگذاریهای زیر ۲۰ هکتار مشارکتی صرفآ جهت واگذاری به مردم بومی/متولدین استان و با اولویت واگذاری به مردم بومی مناطق  نزدیکتر به سایت ها در قالب تعاونی یا شخصی صورت گیرد .
تبصره: در مورد سایت های مد نظر فوق ، صرفآ جانمایی سایت ها بر عهده دولت (شیلات) بوده و سایر پیگیریها و هزینه ها  از صفر تا صد بر عهده خود متقاضیان (در قالب شرکت تعاونیهای پرورش میگو) است.
۲ .کلیه طرح و پروژه ها ، شرکتها ، صنایع ، کارخانجات و .... کوچک و بزرگ استان که برای فعالیت نیازمند به بکارگیری نیروهایی بالاتر از ۱۵/پانزده نفر ثابت هستند و فعالیت آن مجموعه باعث ایجاد تبعات مستقیم یا غیرمستقیم منفی خاصی مثل آلایندگی ، مشکلات زیست محیطی ، تاثیرات هزینه‌ای و .... بر مردم استان می‌گذارد ،  قانونآ مکلف به استفاده حداقل ۷۰ درصدی نیروهای مورد نیاز خود (در صورت تطبیق توانایی و تخصص متقاضیان کار با شغل مورد نظر) از میان نیروهای جویای کار بومی/متولد استان با اولویت صددرصدی  بکارگیری بومیان مناطق نزدیکتر به طرح و پروژه ها (با نظارت کامل اداره کار و تامین اجتماعی) گردند.
تبصره : طرحها ، شرکتها ، صنایع ، کارخانجات و.... مستقر در استان که قبل از این بخشنامه اقدام به جذب نیرو کرده اند ، مکلف گردند در هنگام جذب نیروهای جدید یا جایگزین ، (در صورت مطابقت توانمندی و تخصص متقاضیان با نیاز خودشان) به صورت صددرصدی نیروهای بومی (با اولویت نیروهای بومی مناطق نزدیکتر به خود) را بکار گیرند تا به تعهد استفاده حداقل ۷۰ درصدی از نیروهای متولد هرمزگان برسند.
۳ . علاوه بر میزان ارزش افزوده ، مالیات یا عوارضی که احتمالا به حوزه عملیاتی  طرحها ، شرکتها ، صنایع ، کارخانجات و....  مستقر در استان تعلق میگیرد یا نمیگیرد ،  با توجه به انواع تبعات متعدد ، هزینه ها ، آلایندگی ها و مشکلات و معضلات زیست محیطی حتمی یا احتمالی حضور آنها در استان ، مصوب گردد حداقل دو/۲ تا حداکثر ۵/پنج درصد از تولید/فروش سالیانه آنها  در راستای آبادانی استان (با اولویت هزینه در مناطق نزدیکتر به محل استقرار آنها) ،  با نظارت شوراهای اسلامی شهر و روستا  ، بحساب  دهیاران و شهرداران واریز و با نظارت استانداری هزینه گردد.
۴ . دارندگان طرحها و کارخانجات ، شرکتها ، صنایع و..... که ۵۰ هکتار به بالا زمین از دولت دریافت کرده اند  ملکف گردند حداقل یک/۱ درصد از زمین های دریافتی خود را (با اولویت دسترسی بهتر آنها  یا مشرف به دریا ، مناظر زیبا و دلچسب بودن آن یک درصد) ، با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آماده سازی اولیه و درخور پیک نیک صحرایی نموده و تحت نظارت و مدیریت خود سرمایه گذاران ، صرفآ فضای استفاده ای آنرا به صورت رایگان در اختیار مردم و گردشگران احتمالی قرار دهند.

د) : در رابطه با رفع بی اعتمادی بوجود آورده شده از قبل و جلب اعتماد عمومی ،می طلبد انجام اقدامات ذیل :
۱ . با نظر به ۷۰۰ هکتار مصوب قبلی جهت سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی که شبهات واگذاری آن به پرورش میگو مطرح و باعث نگرانی عمومی گردیده است ، بجاست  دستور تعیین و تخصیص حداقل ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ هکتار زمین متمرکز یا پراکنده در سراسر استان به سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری ، صنایع دستی جهت تسریع در توسعه گردشگری استان .
۲ . دستور تعیین و تخصیص حداقل ۱۰۰۰ هکتار زمین به شهرهای بزرگ و نسبتا بزرگ استان مثل کلان شهر بندرعباس و تحویل آن به شهرداریها جهت توسعه شهری و ایجاد شهرکهای مسکونی یا .... در راستای شکستن قیمت ها با توجه به رشد فزاینده جمعیتی و افزایش تقاضای زمین

پیشنهاد میگردد :

بررسی ، تصویب  و اجرایی نمودن موارد فوق با تعیین نماینده ای ویژه از ناحیه استاندار محترم  و تعیین مدت زمان کاملا مشخص برای تبدیل به بخشنامه و اجرایی شدن این مقوله :
ابتدا در کارگروهی متشکل از برخی معاونین و مدیران کل استاندار و مدیران کل ادارات  که موارد فوق مرتبط با حوزه فعالیتی آنها باشد (و در صورت صلاحدید با حضور نمایندگانی از فعالین اجتماعی ، فعالین زیست محیطی و نمایندگان سرمایه گذاران مسائل مطرح و پس از بحث و بررسی و تصویب ، با امضاء استاندار و نمایندگان مجلس به کلیه ادارات و سازمانها  و افراد حقیقی و حقوقی ذینفع بخشنامه و لازم الإجراء اعلام گردد و ادامه همکاری استانداری ، نمایندگان مجلس و کلیه سازمانها و ادارات دولتی و خصوصی تابع دولت با آنها را منوط به متعهد و ملتزم شدنشان به تعهدات مندرج در این بخشنامه گردد.

شایان ذکر است که :

هرچند که بجز برخی از افراد حقیقی یا حقوقی که نیازمند به همکاری با تشکیلات دولتی در استان هستند ، بسیاری از کارخانجات و صنایع و .... مطمئنآ در ابتدا تمکین نخواهند نمود. اما چنین مصوبه ای باعث خواهد گردید تا به مرور و طی رایزنیهایی  آنها نیز به جهت حفظ موقعیت خود در بازه زمانی چندساله کم کم  به این موضوع بپیوندند. ان شاءالله

با تقدیم احترام
محسن درستکار
97/10/1
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار