یادداشت مدیرمسئول؛
برخی مدیران خانه مطبوعات گیلان در حالی نزدیکی بعضی رسانه ها به مدیران و نمایندگان را آفتی برای رسانه می دانند که خودشان در بزنگاه های مختلف و در زمانی که یک رسانه مجوز دار به علت انتقاد از عملکرد مسئولان رده بالای استانی همچون استاندار، هدف آماج حملات قرار داشته است، با صدور بیانیه های مختلف به جای حمایت از یک رسانه، به جانبداری از صاحبان قدرت پرداخته اند! بی تردید نسخه پیچی مدیران پیشکسوت خانه مطبوعات برای رسانه های استانی، وقتی درمان درد سیاست زدگی خواهد بود که دامن خود این مدیران از این موضوع مبرا باشد!
کد خبر: ۷۷۰۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴ 09 August 2019

به گزارش تابناک هرمزگان به نقل از خزرآنلاین، نزدیک به روز خبرنگار که می شویم، حضور برخی مسئولین خانه مطبوعات گیلان در رسانه ها حسابی پررنگ می شود! توگویی 17 مرداد را نه روز خبرنگار که روز خانه مطبوعات نامگذاری کرده اند!
موسسه ای غیرتجاری که مدیران آن به لطف وجودش، می توانند همه ساله دیداری با بالاترین مقام سیاسی استان داشته و همچون سال گذشته بر مواردی همچون لزوم ساماندهی وضعیت بیمه ای خبرنگاران، حفظ منزلت شغلی و ... تاکید کنند. تاکیداتی که انتقال هر ساله اش از سال قبل به امسال و امسال به سال بعد نشان می دهد پیگیری ها حداقل در زمینه تحقق شان ضعیف است و توانایی ها برای شکل گیری شان ناکافی!
اگرچه تاکید بر حل مشکلات اقتصادی، بخش اعظمی از اظهارات اعضای خانه مطبوعات را تشکیل می دهد اما بعضا مسئولین این موسسه غیرتجاری، گریزی بر لزوم رعایت اخلاقیات هم زده و به انتقاد از رسانه هایی می پردازند که به زعم آنان، با بی اخلاقی به عملکرد برخی مدیران می تازند!
البته نگارنده با بخشی از اظهارات به خصوص قسمت هایی که دلالت بر رعایت حریم خصوصی و شخصی افراد دارد، موافق است اما از برخی مدیران و مسئولین خانه مطبوعات که خود را پیشکسوت این عرصه قلمداد کرده و عدم توجه به فرامین پیشکسوتان را علت اصلی انحطاط اخلاقی در بین رسانه ها بر می شمارند، سوالاتی دارد که امید است با پاسخی از سوی مدعیان عرصه خبرنویسی همراه باشد:
1. ترویج شفافیت در دستگاه های مختلف به خصوص آنانی که از بودجه بیت المال ارتزاق می کنند، یکی از مهمترین اهداف خبرنگاران مستقل و رسانه های خبری حرفه ای بوده است. بی تردید خانه مطبوعات گیلان هم به لطف داشتن مدیرانی باتجربه و پیشکسوت، می بایست با ایستادن در بلندای قله شفاف سازی، الگویی برای سایر دستگاه ها قلمداد گردد. با این حال نگاهی به مصاحبه های برخی مدیران این موسسه غیرتجاری در برهه های زمانی گوناگون، نه تنها حکایت از وجود برخی اختلافات دارد بلکه این سوال را به ذهن متبادر می کند که آیا شفافیتی در حوزه مالی خانه مطبوعات وجود دارد؟!
مصاحبه اخیر یکی از اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات گیلان و انتقادش از بی عدالتی در تخصیص اعتبار 2 میلیارد ریالی به رسانه های گیلان، نشانه ای آشکار از عدم شفافیت مالی خانه مطبوعات گیلان است. قابل تامل آن که این عضو هیات مدیره خانه مطبوعات گیلان در حالی خبر از بی عدالتی در تخصیص این اعتبار می دهد که این 2 میلیارد ریال به حساب خود خانه مطبوعات گیلان واریز شده است!
2. برخی مدیران خانه مطبوعات گیلان در حالی نزدیکی بعضی رسانه ها به مدیران و نمایندگان را آفتی برای رسانه می دانند که خودشان در بزنگاه های مختلف و در زمانی که یک رسانه مجوز دار به علت انتقاد از عملکرد مسئولان رده بالای استانی همچون استاندار، هدف آماج حملات قرار داشته است، با صدور بیانیه های مختلف به جای حمایت از یک رسانه، به جانبداری از صاحبان قدرت پرداخته اند! بی تردید نسخه پیچی مدیران پیشکسوت خانه مطبوعات برای رسانه های استانی، وقتی درمان درد سیاست زدگی خواهد بود که دامن خود این مدیران از این موضوع مبرا باشد!
3. خبرنگاران مستقل بارها مورد شکایت مسئولین کم تحمل قرار گرفته اند. نمونه واضح آن شکایت اخیر سه عضو شورای شهر رشت از یک خبرنگار به بهانه افشای برخی حقایق پشت پرده بوده است. بد نیست خانه مطبوعات به عنوان یک تشکل غیرسیاسی، گزارشاتی از حمایت های حقوقی خود از خبرنگاران، بی‌توجه به گرایشات سیاسی آنان ارائه دهد! در شرایطی که خبرنگاران به علت وضعیت بد اقتصادی، از به کارگیری یک وکیل در احقاق حقوق خود ناتوانند و در عوض، طرفین مقابل با بهره مندی از پول و قدرت، بهترین وکلا را برای محکومیت یک خبرنگار به کار می گیرند، خانه مطبوعات به عنوان تشکلی حامی خبرنگاران دقیقاً در کجای میدان ایستاده است؟!
4. گویا مروجان اخلاق و مدعیان تحقق رکن پنجم دموکراسی، حتی ناتوان از برگزاری یک انتخابات بی شائبه اند. نگاهی به انتخاب هیات مدیره خانه مطبوعات در یکی دو دوره اخیر نشان می دهد که بعضا به علت ناهماهنگی های موجود، این انتخابات تا مرز ابطال پیش رفته و همه دوره دست هایی به دنبال مهندسی آن از طُرُق مختلف بوده اند. امید است ارتباط تنگاتنگ هیات مدیره خانه مطبوعات با مسئولین ارشاد گیلان تنها محدود به برخی موارد نبوده و از این پس شاهد انتخاب مدیران خانه مطبوعات در پی یک انتخابات شفاف باشیم.
5. مدت هاست که حرف و حدیث هایی در خصوص اعطای برخی کمک های نقدی و غیرنقدی به خانه مطبوعات جهت توزیع آنان در بین خبرنگاران به گوش می رسد. شفاف سازی در خصوص میزان این هدایا، نحوه هزینه کردشان، چگونگی توزیع و موارد دیگری از این دست مطمئنا سبب اعتماد بیشتر خبرنگاران عضو به این تشکل و ترغیب خبرنویسان غیرعضو به عضویت در آن خواهد شد.
انتهای پیام/*
خانه مطبوعات؛ تشکلی افول کرده در حد چاپلوسی یا موسسه ای با هدف حمایت از رکن پنجم دموکراسی؟!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار