نکروز آواسکولار( مرگ استخوان ناشی از نقصان جریان خون) می تواند عواقب جدی به دنبال داشته باشد.
کد خبر: ۷۶۹۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶ 07 August 2019

به گزارش تابناک هرمزگان، نکروز آواسکولار( مرگ استخوان ناشی از نقصان جریان خون) می تواند عواقب جدی به دنبال داشته باشد. نکروز آواسکولار نه تنها گاهی باعث جوش نخوردن مقاوم می شود، بلکه در بسیار از موارد به استئوآرتریت ناتوان کننده یا به هم ریختگی کامل مفصل منجر می شود.
این بیماری زمانی رخ می دهد که به علت آسیب (ندرتا به علت بیماری)، خونرسانی به یک استخوان یا قسمتی از آن قطع شود. نکروز آسکولار معمولا به عنوان عارضه شکستگی نزدیک به انتهای مفصلی استخوان رخ می دهد زیرا در قطعه انتهایی (قطعه ای که از اتصالات عروق خونی بافت نرم محروم است)، تغذیه به کلی وابسته به عروق داخل استخوانی است. حال اگر این عروق در حین آسیب پاره شوند، خونرسانی این قطعات مختل خواهد شد. همچنین اگر پس از جا به جایی، عروق خونی مشروب کننده استخوان پاره یا مسدود شوند، نکروز آواسکولار رخ می دهد.
اغلب مواردی که سطح مفصلی در نکروز آواسکولار آسیب دیده است، شکستگی مسبب، اگر جوش بخورد یا نخورد، مفصل محکوم به استئوآرتریت فلج کننده است و فقط در تعداد کمی از موارد( معمولا کودکان)، غضروف مفصلی به اندازه کافی از مایع سینوویال (مایع مفصلی) تغذیه شده و می تواند تا رگ سازی مجدد استخوان زیرین، لایه های عمقی تر را زنده نگه دارد.
سر فمور( استخوان سر ران) پس از شکستگی گردن فمور یا دررفتگی مفصل ران، استخوان های ردیف نیمه فوقانی اسکافوئید (یکی از استخوان‌های مچ دست انسان) پس از شکستگی کمر استخوان و بدنه تالوس (استخوان کوچکی است که در ناحیه مچ پا قرار گرفته است ) پس از شکستگی گردن تالوس از جمله مکان هایی هستند که نکروز آواسکولار شیوع بیشتری دارد.
در بسیاری از موارد ( نه همه آنها) نکروز آواسکولار را می تواند حدود ۱تا۳ ماه پس از آسیب با پرتو نگارها تشخیص داد اما به خاطر احتمال بهم ریختگی مفصل مجاور، نکروز آواسکولار نیازمند جراحی زود هنگام است.
منبع: سینا پرس
انتهای پیام/* 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار