اوتیسم یا (Autism) یک نوع بیماری است که بر توانایی کودک در ارتباط و توسعه مهارت های اجتماعی تاثیر می‌گذارد.
کد خبر: ۷۶۷۴۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۵ 30 July 2019

به گزارش تابناک هرمزگان، اوتیسم یا (Autism) یک نوع بیماری است که بر توانایی کودک در ارتباط و توسعه مهارت های اجتماعی تاثیر می‌گذارد. کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است از لحاظ احساسی و عاطفی تمایل به جدایی داشته باشند. با توجه به گفته درمانگاه مایو (Mayo Clinic)، کودکان اوتیسم ممکن است رفتار وسواس گونه‌ای از جمله مشغله‌های شدید با یک شیء خاص داشته باشند. علایم افراد اوتستیک می تواند از خفیف تا شدید دسته بندی شوند. علائم این بیماری معمولا در سن ۲ سالگی کودک ظاهر می‌شود.

تشخیص برخی از علایم اوتیسم کار هر کسی نیست
تشخیص دادن برخی از علایم کودک اوتستیک بسیار دشوار است. برخی از این علایم ممکن است با ویژگی های شخصیتی یا سایر مسائل مربوط به توسعه شخصیت اشتباه گرفته شوند. به همین خاطر برای ارزیابی اولیه و تشخیص این بیماری بهترین گزینه مراجعه به یک متخصص در امور کودکان اوتیسم است.

مدیریت و درمان کودکان اوتستیک یک کار تیمی است
با توجه به منابع و داده های معتبر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC)، تعدادی از پزشکان و متخصصان مختلف در کمک به تشخیص ASD یا اوتیسم نقش مهمی ایفا می‌کنند. به منظور تشخیص دقیق این بیماری در کودکان، پزشکان خاصی رفتار کودک را برای مدتی زیر نظر می گیرند. و درباره او از والدینش سوالاتی می‌پرسند. فرآیند تشخیص و مدیریت این بیماری شامل فعالیت و همکاری تعدادی از تخصص ها و مشاغل حرفه ای مرتبط دیگر است. در ادامه برخی از افرادی که می توانند به تشخیص و درمان این بیماری به شما کمک کنند را معرفی خواهیم کرد.

غربالگری پزشکی اولیه
پزشک متخصص اطفال و یا پزشک خانواده آزمایش های اولیه را به عنوان بخشی استاندارد از بازبینی های منظم کودک انجام خواهد داد. پزشک می‌تواند به توسعه برخی مهارت‌های کودک مانند ۳ مورد زیر کمک کند:
-مهارت زبانی
-رفتاری
-و مهارتهای اجتماعی
اگر پزشک خانواده هر چیز غیرمعمول در مورد فرزند شما بیابد، ممکن است شما را به یک متخصص ارجاع دهد. قبل از اینکه نزد هر متخصصی بروید سعی کنید از مهارت آن ها در تشخیص یا درمان اوتیسم مطلع شوید. پیدا کردن یک متخصص مرتبط باعث صرفه جویی در زمان شما می شود.

ارزیابی عمیق پزشکی
در این مرحله، برای تشخیص دقیق ترین، کودک شما تحت آزمایش غربالگری ASD قرار خواهد گرفت. این غربالگری، یک آزمایش پزشکی نیست درنتیجه شامل هیچ آزمایش خون یا اسکن و تصویربرداری رادیولوژی هم نیست. در عوض، غربالگری شامل مشاهده طولانی مدت رفتار کودک شما می‌شود. پزشکان از آزمایشات متعددی استفاده می‌کنند تا ببینند آیا بچه ها در حال یادگیری مهارت های اولیه هستند یا اینکه ممکن است تاخیری در این فرآیندهای یادگیری به چشم بخورد. علاوه بر این، والدین کودک باید در مصاحبه های دقیق تر درباره فرزندان خود شرکت کنند.

آزمایش غربالگری ASD
متخصصانی که این نوع آزمایش های لازم برای کودکان اوتیسم را انجام می دهند عبارتند از:
پزشکان متخصص اطفال
متخصص مغز و اعصاب کودکان
روانپزشک یا روانشناس بالینی کودک
متخصصین شنوایی (متخصص شنوایی شناسی)
کاردرمان ها
گفتار درمانگران
گاهی اوقات تشخیص ASD ها می تواند پیچیده باشد. کودک شما ممکن است به یک تیم از متخصصان نیاز داشته باشد تا مشخص شود که آیا آنها ASD دارند یا خیر. تفاوت بین ASD ها و انواع دیگر اختلالات رشدی بسیار ظریف است و گاهی اوقات مکن است تشخیص اشتباه صورت بیرد.

ارزیابی آموزشی
کودکان اوتیسم متفاوت هستند و هر کدام نیازمندیهای متفاوتی دارند. کار با یک تیم از متخصصان، مربیان حرفه‌ای منجر به ردیابی نیازهای کودکان می شود. غالبا در مدارس باید ارزیابی هایی از رفتار و شخصیت کودک نیز به عمل بیاید که این ارزیابی می‌تواند مستقل از تشخیص پزشکی باشد.
تیم ارزیابی ممکن است شامل مشاغل زیر باشد:
روانشناسان
متخصصان شنوایی سنجی
متخصص چشم پزشکی
مددکاران اجتماعی
و معلمان

چه سوالاتی باید از دکتر اوتیسم کودک خود بپرسید؟
اگر پزشک شما مشکوک باشد که فرزند شما اوتستیک است، ممکن است سوالات زیادی داشته باشید و نمیدانید که از کجا شروع کنید و چگونه سوالات خود را با متخصصان مطرح کنید. لیستی از سوالاتی که باید از پزشک کودک خود درباره وضعیت او بپرسید توسط کلینیک مایو نوشته شده است. این سوالات عبارتند از:
چرا فکر می کنید فرزند من ASD دارد یا ندارد؟
آیا راهی برای تایید تشخیص وجود دارد؟
اگر فرزند من اوتستیک باشد آیا راهی برای فهمیدن شدت بیماری اش وجود دارد؟
در طول زمان، باید انتظار بروز چه اتفاقاتی را داشته باشم؟
آیا درمان های ویژه ای برای این کودکان وجود دارد؟
تا چه وقت کودک من نیازمند مراقبت های درمانی است؟
چه نوع حمایت برای خانواده های کودکان مبتلا در دسترس است؟
چگونه می‌توانم درباره کودکان دچار این بیماری بیشتر بدانم؟
منبع: نی نی بان
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار